Wat is nu echt de zuinigste benzineauto die je kunt kopen? Het is een vraag die bij veel mensen opkomt bij de zoektocht naar een nieuwe of een goede tweedehands auto. Zeker met de huidige brandstofprijzen. We gingen op zoek naar goede kandidaten als je een auto met een laag verbruik zoekt. Hier lees je wat de zuinigste benzineauto is, zowel nieuw als tweedehands.

Eerst een kanttekening. Er zijn verschillende onderzoeken met verschillende resultaten. Dat komt bijvoorbeeld omdat de zuinigste benzineauto in de stad niet de zuinigste auto op de snelweg is. Een extreem voorbeeld: op het circuit (met hetzelfde tempo) is een BMW M3 zuiniger dan een Toyota Prius, omdat de M3 voor dit werk is gemaakt.

Opgegeven verbruik klopt vaak niet helemaal

Elke nieuwe auto wordt aan een gestandaardiseerde verbruikstest onderworpen. Eerst was dit de zogenoemde NEDC-test, maar sinds een tijdje moeten autofabrikanten het verbruik meten volgens de meer realistische WLTP-test. Hoewel de nieuwe test een beter beeld geeft, is het verbruik in de brochure vaak nog wat lager dan in het echt.

De opgegeven verbruikscijfers zijn wel handig om verschillende modellen met elkaar te vergelijken, het geeft namelijk wel een aardige indicatie van het verbruik. Als je naar tweedehandsauto’s kijkt, let dan op dat je niet het NEDC-verbruik vergelijkt met het WLTP-verbruik. Dan krijg je misschien een verkeerd beeld van wat de zuinigste benzineauto is.

Lees ook: Dit zijn de onzuinigste auto’s ter wereld

Wat is de zuinigste auto op benzine?

We geven je een lijst met zuinige auto’s, die in meerdere onderzoeken als zuinig naar voren komen. Het Duitse Spritmonitor.de houdt al enige tijd het praktijkverbruik van een hoop modellen bij, gesorteerd op brandstofsoort. Ook de ANWB deed samen met Natuur & Milieu regelmatig onderzoeken naar het praktijkverbruik van auto’s.

We maken twee lijstjes: de zuinigste nieuwe benzineauto’s en de zuinigste tweedehandsauto’s, ook op benzine. De zuinigste nieuwe auto is volgens de verbruiksmonitor de Yaris Cross met een verbruik van 4,6 liter benzine op de 100 kilometer. De tweedehands Suzuki Celerio haalt hetzelfde verbruik zonder hybridehulpjes – waarschijnlijk vanwege het lage gewicht.

We zetten het verbruik er bewust niet achter, omdat we de lijstjes vooral zien als een mooie richtlijn. Het feit dat de Seat Mii, de Skoda Citigo en de Volkswagen Up volgens de lijst nét een ander verbruik noteren, betekent dat het verbruik volgens de lijst niet helemaal zaligmakend is. Conclusie is: ben je op zoek naar de zuinigste auto, kies dan eentje uit deze lijst die goed bij jou past.

De zuinigste nieuwe benzineauto

– Toyota Yaris Cross
– Toyota Yaris Hybrid
– Suzuki Swace
– Kia Niro
– Honda Jazz Hybrid
– Citroën C1 / Peugeot 108 / Toyota Aygo
– Toyota Corolla Hybrid
– Toyota CH-R
– Volkswagen Up
– Lexus UX 250h

De zuinigste tweedehands benzineauto

– Suzuki Celerio
– Hyundai Ioniq Hybrid
– Toyota Prius
– Nissan Pixo / Suzuki Alto
– Daihatsu Cuore
– Skoda Citigo / Seat Mii
– Toyota Auris Hybrid
– Lexus CT200h
– Smart Roadster
– Honda Civic Hybrid

suzuki celerio

De zuinigste tweedehands auto is een diesel

In alle onderzoeken onder oudere auto’s komen twee modellen naar voren: de Volkswagen Lupo 3L en de Audi A2 3L, die motorisch bijna hetzelfde zijn. Ze rijden op diesel. Dit zijn twee van de weinige auto’s die in de praktijk slechts 3,0 liter diesel op de 100 kilometer kunnen verbruiken. Daarvoor moest Volkswagen bergen verzetten: de Lupo 3L weegt 150 kilo minder dan een reguliere Lupo, en die woog al niets.

Volkswagen Lupo 3L Zuinigste Auto

Daarvoor gebruikten ze – al in 1999! – materialen als aluminium, magnesium en speciale kunststoffen. Zelfs de ruiten waren dunner. Ondanks tegenvallende verkoopresultaten zijn er tegenwoordig genoeg 3L’s te vinden voor een schappelijke prijs.

Wil je dus een zuinige tweedehands auto, kijk dan zeker even naar de Volkswagen Lupo 3L of de Audi A2 3L. Het rijdt, mede dankzij de belabberde gerobotiseerde versnellingsbak, voor geen meter en de auto is niet vooruit te branden.

De Lupo 3L en A2 3L zijn diesels

Maar je rijdt voor heel weinig, omdat het de zuinigste auto is. Het probleem van de auto is wel dat het een diesel is van meer dan twintig jaar oud, en dat kan een probleem worden in binnensteden. Het kan dus lonen om verder te kijken naar een nieuwere auto. Daarom geven we je een rits alternatieven.

Dit bericht was oorspronkelijk in 2020 geplaatst. We hebben de lijstjes geüpdatet aan de hand van de laatste data. Ook zijn er inmiddels wat auto’s uit productie gehaald (Ioniq) of niet meer leverbaar (Prius).

Reacties

  • Ton heeft op 6 april 2020 geschreven:

    Ik heb inmiddels een 3de Spacestar
    En heb ze gekocht vanweg de ruimte en zuinigheid. De 1.0 uitvoering haalde 1 op 24 en heb nu een pittige 1.2 die haalt 1 op 20 .

    Reageer
  • Chris heeft op 5 april 2020 geschreven:

    Waarom staat de twinpop panda en 500 er niet tussen?
    Doen beide buiten de bebouwde kom gewoon 1 op 26

    Reageer
  • Emanuel heeft op 5 april 2020 geschreven:

    Wel raar dat geen enkel auto is op LPG. Dat de voordeligste brandstof. Hebben jullie niet vergeten als tweede hands de Chevrolet Spark bifuel?

    Reageer
  • E Vermoet heeft op 4 april 2020 geschreven:

    De Ludo 3L reed fantasies, de versnellingsbak schakelde goed, op twee exemplaren 310.000 km erop gezet. Gemiddeld in de winter 1 op 30, in de zomer 1 op 35.

    Reageer
  • Arjan heeft op 4 april 2020 geschreven:

    Volgens mij missen jullie een echte topper, altijd met gemak 1 op 20. De Mitsubishi space star, echt zuiniger dan meeste hybride. Diesel is appels met peren vergelijken denk alleen maar wegenbelasting.

    • Jelle heeft op 4 april 2020 geschreven:

      Het gaat hier over het verbruik in L/100km niet de algehele kosten. Daarnaast is het in verschillende gevallen dat een dieselmotor, benzinemotor of elektrische aandrijflijn het voordeligste is qua verbruik.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear