Grote kans dat je überhaupt nooit hebt stilgestaan bij de functie van de zwarte puntjes op de ruit van een auto. Misschien zijn ze je zelfs nooit eerder opgevallen. Maar zoals met meer ogenschijnlijk simpele zaken, zit er een interessant verhaal achter deze zogenoemde ‘frit-band’. De zwarte puntjes om de autoruit dienen zelfs vier doelen: bescherming, hechting, hitte-verdeling en decoratie. Oh, en in het geval van Jeep nog een extra doel: om geinige easter eggs in te verstoppen, zoals een kleine Willys Jeep of een yeti.
Keramische verf
De zwarte band is keramische verf die op de ruit gebakken zit. Het is dan ook vrijwel onmogelijk om de laag eraf te krabben. Hij zit er in de eerste plaats zodat er in de zon geen schadelijke UV-straling op de ruitenkit komt, waardoor de ruit stevig op z’n plek blijft zitten en waterdicht blijft. Bovendien biedt het een ruwer oppervlakte zodat de lijm beter blijft plakken. Dat verklaart de zwarte band, maar niet de zwarte puntjes op de autoruit.
Waar zijn de zwarte puntjes op de autoruit voor?
Autoruiten worden in een hete oven gebogen. Omdat de verf zwart is, wordt de frit-band sneller warm dan de rest van het glas en door het temperatuurverschil zou de ruit kunnen barsten. De zwarte puntjes dienen als een verloop van zwart naar glas, en dus ook als een verloop van de temperatuur om barsten te voorkomen. Bovendien zien de zwarte puntjes er ook mooier uit dan een harde overgang. Het is dus ook deels decoratie.
Reacties