Zwarte zaterdag voor EV-rijders

Op 22 februari wordt het topdrukte bij laadpalen

Foto('s): Dario L1 / UnsplashTesla Model 3 bij Supercharger laadpaal
Tesla Model 3 bij Supercharger laadpaal

Het elektrische wagenpark in Nederland begint inmiddels serieuze vormen aan te nemen. Verkoopleider Tesla Model 3 ging ruim 30.000 keer over de toonbank en ook modellen als de e-Golf en de Kia e-Niro deden goede zaken. Ooit afgevraagd wat er gebeurt als al deze kersverse EV-rijders besluiten met zo’n allen op vakantie te gaan? Dat is iets waar wintersporters aankomende zaterdag achter gaan komen, als een deel op vakantie gaat en een ander deel terugkomt.

KPMG verwacht dat 3 procent van alle 56.500 elektrische auto’s met een actieradius van 300 kilometer of meer op vakantie gaat naar de sneeuw. Daar weer 70 procent van gaat via Duitsland naar Oostenrijk. Volgens Bud van der Schrier moeten zo’n 1.500 elektrische voertuigen laden bij slechts 450 laadpalen van Tesla en Ionity. Dat klinkt als een vrij gunstige verhouding, maar blijkbaar is het al genoeg om voor een ‘zwarte zaterdag voor EV-rijders’ te zorgen.

De wachttijd om te mogen laden kan daarbij oplopen tot 75 minuten. Daarbij kan de laadsnelheid door de drukte teruglopen, waardoor het nog langer kan duren. KPMG adviseert wintersporters met een elektrische auto om de laadpalen in het zuiden van Duitsland te mijden tussen 12:00 en 16:00 uur op 22 februari. Nog beter is het om op vrijdag of op zondag op pad te gaan. Van Utrecht naar Westendorf is het ruim 900 kilometer rijden, wat neerkomt op minstens drie keer laden.

In Amerika zijn files voor laadpalen een bekend probleem. Rond feestdagen als Thankgiving staan enorme rijen voor de Superchargers in Californië. Zelfs de grootste Supercharger ter wereld, met zo’n 40 laadpalen, kon de drukte niet aan, waardoor er zo’n vijftig Tesla’s in de rij stonden voor de nodige kWh’tjes. Zou dat de reden zijn dat je tegenwoordig kunt Mario Karten op het scherm van Tesla’s?

Reacties
  1. martijn zegt op 19 februari 2020 om 21:37:

    Hoeveel zonnepanelen dacht je nodig te hebben voor 1500 electrische auto’s opladen ?
    Dat word een heel parkje hoor

  2. Peter weststrate zegt op 17 februari 2020 om 22:27:

    T houd er wel de spanning in

  3. EV hat0rzz gonna hate zegt op 17 februari 2020 om 18:30:

    Wat een kletskoek. Afgelopen zaterdag met Model 3 naar Oostenrijk. Bij Tesla wat druk maar alle Ionity chargers waren vrij, soms wel 8 op een rij en 350kW sterk dus in 20min van 10 naar 80% en dan weer 300km rijden. En dan gewoon 160 planken waar mogelijk ivm alle werkzaamheden en dus niet om de batterij denken en langzaam rijden! EV Hat0rzzzz gonna hate

    • Joop zegt op 18 februari 2020 om 09:18:

      Ja alleen jammer dat ik na 5minuten tanken weer 900 km kan rijden met uitstoot die schoner is dan de buitenlucht dat wil ik bij een kolencentrale nog wel eens zien

      • Benny zegt op 18 februari 2020 om 11:38:

        Er bestaat ook zonne-energie wind, kern en gas centrales.
        En die kolencentrale zorgt ook voor stroom om met je EV te rijden.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken