Zwitserland neemt geen genoegen meer met een vrijblijvende vakantieromance. Het land wil duidelijkheid: blijf je slapen of vertrek je gelijk weer? Het land wil dat je blijft voor het ontbijt, en niet voor de zon weer opkomt alweer vertrokken bent. En misschien zelfs dat je een keer komt eten bij de ouders. Wil je het casual houden en doorreizen zonder te blijven slapen? Dan wil het land eigenlijk dat je extra betaalt, en daarvoor worden nu plannen gemaakt.

De ADAC, de Duitse ANWB, meldt dat Zwitserland momenteel kijkt naar de mogelijkheden. Veel mensen rijden door het land heen om naar Italië te gaan. En Duitsers rijden erdoorheen om naar Zuid-Frankrijk te gaan. Veel vakantiegangers vinden het waarschijnlijk te duur om daadwerkelijk te stoppen. Dit extra verkeer zorgt voor files, zonder dat het iets oplevert qua toerisme. Daarom overweegt het land een transit-tarief voor doorreizigers.

Veel files door reizigers

Op snelwegen en nationale wegen is nu al een tolvignet verplicht in Zwitserland, maar kan dus duurder worden. Volgens de ADAC zal de hoogte van het vignet afhangen van hoe druk het is op een dag en het tijdstip. Tijdens de zomervakantie zou het dan waarschijnlijk aanzienlijk duurder zijn. Momenteel kost een vignet voor Zwitserland je 43 euro voor een heel jaar. Wat de nieuwe plannen moeten kosten, is niet bekend.

Het is überhaupt niet bekend of het doorgang kan vinden. Volgens de ADAC zouden de nieuwe heffingen moeten kloppen binnen bepaalde EU-verdragen. Nu is Zwitserland geen lid van de EU, maar er zijn wel bepaalde afspraken. Ook is de technische invulling niet duidelijk: want hoe bepaal je of iemand blijft overnachten en hoe controleer je dat? Je moet dan haast camera’s bij elke grensovergang hangen die de boel controleren.

24 reacties op “Doorreizen zonder overnachting? Dan moet je in dit Europese land straks wellicht extra betalen”

  1. Ik rij al lang niet meer door het graaiende Zwitserland.
    Ik ben nog niet vergeten hoe die Zwitsers SABENA naar het faillissement gedreven hebben.
    Bovendien is het eten er ontzettend duur.
    Blijf er dus weg… er zijn elders ook mooie bergen en lekkerder eten.

  2. Als het je niet bevalt dan rij je toch om Zwitserland heen via Frankrijk of Innsbruck richting Italië. Maar daar moet je ook tol of een vignet betalen. Hoeveel tol moet je betalen om één keer door Frankrijk of Italië heen te rijden? Waarschijnlijk veel meer dan die 43 euro voor een jaar Zwitserland.

  3. Schaf dat hele eu meer af, want niemand houdt zich er toch aan. Iedere land heb inmiddels een vignet los van ons de belgen en Duitsers, maar de rest wordt 1 pot nat zo. Maak het vliegen duurder, en tegelijkertijd de auto extra belasten. Ik weet het soms ook niet meer. De ene vervelende nieuws na de andere laatste jaren. Enkel maar mensen kaalplukken en het alsnog slechter maken voor ze.

    • Leuk verhaal, maar weet niet of dit heel relevant is als het artikel over Zwitserland gaat.
      Zwitserland is nooit EU-lid geweest, maar wel onderdeel van de Schengenzone.

      Daarbij, wat je zelf aangeeft is dat we het net zo goed kunnen afschaffen omdat niemand zich er meer aan houdt… Alleen open grenzen bepalen niks over tolwegen of andere bijkomende kosten op vakanties. Daar hebben wij als Nederlands denk ik wel het meeste last van vanuit alle EU-landen als we op vakantie gaan, gezien de belastingen in Nederland op auto’s sowieso al belachelijk hoog liggen.
      Ja dan voelt een tolweg of een ander vignet in het buitenland inderdaad als nóg een extra stapel kosten voor het autorijden. Alleen, in de landen waar deze regels gelden, liggen wegenbelastingen veel lager en is voor autorijden een compleet andere belastingstructuur.

      Deze zijn nooit gelijkgetrokken binnen de EU. Dat is het pijnpunt die je al helemaal voelt als je uit Nederland komt.

  4. Mag ik dan ook, omdat ik 5 jaar geleden ooit een weekje ben wezen skiën in Valais, met terugwerkende kracht korting op m’n volgende vignet?

  5. Als Zwitserland niet zo tergend saai zou zijn, zouden wij er best een keer willen overnachten. Maar helaas italie is zoooo veel leuker en mooier, dat we zelfs de 1001 Zwitserse flitspalen, de armoedige Gothard tunnel trotseren om dan vervolgens in Italie te overnachten. Ps laat die Zwitsers eerst maar eens aan de NATO bijdragen, het zwarte geld terug geven. Om over de verstopte kunstschatten maar te zwijgen.

      • Sja, ik zweer toch echt bij Zwitserland! De Italiaanse campings zijn tot nog toe de duurste waar ik ooit gekampeerd heb, en helaas de armoedigste en smerigste ook… Mij niet meer gezien in Italië….

    • Zwitserland is 1 van de mooiste landen die ik ken, en schoon! Maar qua overnachtingen eigenlijk te duur en te dichtbij op doorreis….

  6. Het vignet is toch al betaald? Wat een kul als ze dit echt menen! Dan zou ik de Belgen beter kunnen begrijpen als ze lieten betalen voor een doorreis

  7. Het zijn al boeven, je moet een heel jaar betalen voor 1 ritje. En als je een aanhanger hebt of caravan zelfs het dubbele terwijl je dan niet dubbel belastend bent qua ruimte of gewicht. Je betaald dus al zo veel dat je velen omrijden. Dan belast je de andere landen, het milieu, veroorzaak je nog meer files en loopt men inkomsten mis. Bijna niemand kan zonder te stoppen switserland door, dus ook dat mis je weer. We hebben 1 Europa, dat veel te veel voor alle landen beslist, maar juist dit soort dingen wat ze zouden moeten regelen regelt ieder land voor zich.
    En Nederland krijgt straks een systeem waarbij de Nederlanders ook de buitenlandse kilometers moeten betalen aan de staat, maar buitenlanders niet aan de Nederlandse staat: het omgekeerde.

    • Voor Fr.40 mag je het hele jaar overal rijden in Zwitserland, ook de Zwitsers moeten dit betalen en nee dat is niet duur. Natuurlijk betalen zij ook wegenbelasting maar dat is niets in verhouding met Nederland en tanken kan gewoon voor Fr1,60 Geloof dat je in Nederland uitgemolken word als je een auto hebt dus kan beter je beklag in Nederland doen en niet in Zwitserland. Ook heeft Europa niet alles te zeggen over het beleid in Zwitserland. Ik begrijp prima dat de Zwitsers geen zin hebben in de File van anderen, ze hebben een heel goed wegennetwerk die genoeg belast word normaal en geen zin in mensen die het alleen belasten willen maar niet betalen en ook niet voor hun land komen. Als je er doorheen wilt en geniete van al het moois dan moet je je portemonnee trekken. Anders is het ook gewoon mogelijk om lekker in de buurt vakantie te houden en je daar heel veel reiskosten te besparen. Warm genoeg in Nederland ondertussen. Het beleid in Nederland is helemaal ruk, helemaal mee eens, maar ook dat word niet in Zwitserland bepaald. Geen reden om boos te zijn als ze willen dat je daar betaald. Andere goede oplossing, gewoon naar Zwitserland verhuizen, krijgt daar gewoon goed betaald en moet niet alles de belasting afdragen, ook mag je daar gewoon een lekkere auto rijden zonder gestraft te worden in je portemonnee. Trouwens wat betaal je eigenlijk wel niet aan tol als je door Frankrijk rijdt? Ben je op en weer naar Zwitserland ook zo €40 kwijt en dan mag je er zeker niet nog een keer door, dan mag je gewoon weer betalen. Beetje alles in perpectief plaatsten is dus wel zo eerlijk..

  8. Hier heeft Zwitserland groot gelijk in.
    Ik snap niet dat Nederland als graaier nog niet zoiets heeft…..
    NL moet ook maar eens tolbiljetten uitgeven aan alle buitenlanders.

    • Ik rijd sporadisch weleens door Zwitserland als we van Italië komen en dat is echt een luxe, want zoals in dit artikel staat, betaal je 43 euro tol voor een heel jaar en een kortere periode kun je niet kopen. Het kost me dus 43 euro voor één ritje. Als je daar bovenop nog extra moet betalen? Ik zou het misschien wel doen maar naar mijn idee is het niet fair.

  9. Ga zo door , kleed de vakantieganger maar uit, sukkels.
    Sparen voor je vakantie, en dan ook nog tijdens je reis nog meer geld kwijtraken….

    De graaicultuur verspreidt zich als een olievlek,over de hele wereld.

Laat een antwoord achter aan Piet Reactie annuleren

(verplicht)