Bijzonder hoe juli enerzijds als een eeuw geleden voelt, maar tegelijkertijd ook als gisteren. In die maand onthulde Zyrus deze LP1200. In essentie is het een Lamborghini Huracán Super Trofeo met meer koolstofvezel en twee extra turbo’s. De 5,2-liter V10 produceert door de nieuwe setup een fijne 1.200 pk. Het Noorse Zyrus wil 24 exemplaren produceren, waarvan de helft een kenteken krijgt en dus straatlegaal is. Deze versie heet de Zyrus LP1200 Strada.

Hoe zo’n Zyrus LP1200 Strada er dan uitziet? Extremer dan een Super Trofeo, wat heel knap is voor een straatlegale racer. De boodschappenwagen met 1.200 pk krijgt een gigantische doorlopende achtervleugel, veel downforce-opwekkende toevoegingen en bijzonder weinig bodemvrijheid. Overigens kun je via een smartphone-app het vermogen terugschroeven van 1.200 naar 900 pk als je de schoonmoeder ophaalt.

Hoe krijg je een Super Trofeo straatlegaal?

Het is bijzonder lastig om een raceauto op kenteken te krijgen. Misschien zelfs onmogelijk. Daarom keert Zyrus het om. Ze pakken een Huracán LP640-4 en bouwen hem volledig om. In totaal verdwijnen meer dan 600 nieuwe onderdelen in de Huracán voordat de auto zich een Zyrus LP1200 Strada mag noemen. Het eindproduct weegt 1.427 kilo en produceert 2.010 kilo downforce bij 200 km/u.

Wat is de prijs van de Zyrus LP1200 Strada?

Die vinden we oprecht meevallen. Oké, 595.000 euro is belachelijk veel geld, maar kijkend naar wat andere autobouwers voor hun in gelimiteerde oplage geproduceerde objecten vragen, is het niet al te gek. Uiteraard moet je in Nederland nog wel belasting afdragen. De circuitversie, die LP1200 R heet, moet 525.000 euro kosten. Daar krijg je een gratis circuitcursus bij om bekend te worden met de auto – wel zo handig met 1.200 pk.

Reacties

  • Tom Naessens heeft op 5 januari 2021 geschreven:

    2010 kg downforce, mmmmm, denk dat het gewicht van de auto meegerekend is

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)