Binnenkort maakt ook Alpine de noodgedwongen sprong naar de dark side met een elektrische SUV-achtige, maar voorlopig heeft het historische merk – buiten een logootje op F1-auto’s en de ‘sportievere’ uitvoeringen van Renaults – nog altijd niet meer te bieden dan één model. De A110 draait inmiddels alweer wat jaartjes mee, en om nu te zeggen dat je ’m vaak ziet rijden… Daarom gaan we toch maar even een blokje om met de Alpine A110 GT.
Je zou dus gemakkelijk kunnen vergeten dat ie bestaat en bij interesse in een tweezits sportautootje in een rechte streep naar de Lotus-dealer knallen. Maar daarmee zou je jezelf iets fantastisch onthouden. Om te beginnen is de A110 de fraaiste retro-interpretatie onder de retro-interpretaties. Zijn ontwerp vormt een directe, sprekende link met z’n verre voorganger en oogt toch nog altijd frisser en moderner dan veel niet-retro-designs.
De Alpine A110 GT is zowaar comfortabel
Verbazend knap gedaan. Ten tweede staat de kleine Alpine bekend om zijn verrassende comfort: omdat sportief rijden en gekneusde tussenwervels echt niet per se hand in hand hoeven te gaan. En ten derde is deze auto misschien wel het geschiktste tegengif tegen digi-crossoveritis. Ja, er bestaan nóg lichtere sportauto’s, maar Alpine wilde dat je ondanks het lage gewicht zo weinig mogelijk zou inboeten aan luxe en gemak. Deze GT heeft standaard een achteruitrijcamera en zesvoudig verstelbare leren comfortstoelen.
Er is airco, cruisecontrol en (een beetje) opbergruimte. Zelfs het Focal-audiosysteem ging op een streng dieet, en klinkt niet eens beroerd. In de A110 GT zijn de motor en remmen van de A110 S gekoppeld aan het onderstel van de standaardauto. Oftewel: de set-up die we in dit model zo waarderen, maar dan met 300 in plaats van 252 pk. Maakt dat ’m tot de absoluut ideale A110? Dat oordeel moeten we even uitstellen tot we de nieuwe, extremere R Ultime hebben gereden. Maar de voortekenen zijn veelbelovend.
Meer peper in de pijp
Kijk, de gewone A110 is al scherp, tactiel en heus snel zat. Maar meer snelheid – als in, 4,2 in plaats van 4,5 seconden naar de 100 en meer peper in de pijp bij tussensprintjes – is altijd welkom. De Alpine A110 GT legt de slanke vinger dus precies op de juiste plek: neem iets wat al geweldig is en voeg net dat beetje extra vermogen toe waar mensen op sommige momenten naar verlangen.
Buiten de GT-badge achterop en de grotere (18- versus 17-inch) wielen loopt deze A110 niet te koop met zijn verbeterde prestaties, en ook dat waarderen we in ’m. Dit is een onder-de-radar sportauto, iets waarmee je tot de toppresteerders op de weg behoort zonder erover op te scheppen. Dat kan al reden genoeg zijn om een beetje verliefd op ’m te worden. Maar als je dan ook nog gaat rijden, ben je reddeloos verloren.
300 pk is meer dan voldoende
De Alpine dartelt door de bochten, het stuurtje danst in je handen, het onderstel zucht over hobbels en drempels. De Sport-knop zorgt dat de viercilinder, die achter je hoofd schor ligt te gorgelen en sissen, nog feller reageert. Hij hangt aan je tenen en plopt en kucht door z’n uitlaat wanneer je aan de flipper trekt en de transmissie in een achteloze oogwenk opschakelt. Kijk, 300 pk is in principe meer dan voldoende om heel erg veel lol te hebben, zolang het gewicht maar laag is.
Het harde en meedogenloze van sportauto’s maakt hier plaats voor iets vloeiends en meegaands, en de balans is zó delicaat en treffend. Kopers van onhandige supercars: rijd hier eens mee en zorg dat je hoofd niet van je nek tolt van verbazing. Al helemaal als je rekening houdt dat Alpine A110 GT aanzienlijk goedkoper is dan een viercilinder Lotus Emira. De Porsche Cayman is zojuist uit productie, maar ook die was iets duurder Ja, wij weten ook niet waarom je niet al onderweg bent naar de Alpine-dealer.
Specificaties Alpine A110 GT
Prijzen: € 86.290 (NL) / € 76.150 (B)
Motor: 1.798 cc viercilinder, turbo
Power: 300 pk / 340 Nm
Aandrijving: achterwielen, 7v automaat
Prestaties: 0-100 km/u in 4,2 s
Topsnelheid: 250 km/u
Verbruik (gemiddeld): 6,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 153 g/km CO2 D label
Afmetingen: 4.181 x 1.798 x 1.252 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.420 mm
Gewicht: 1.119 kg
Bagage: 196 l (bagage)
Reacties