Op dit moment vindt de Autosalon van Parijs plaats. We hebben al de eerste paar primeurs voor je gehad deze morgen. Tot nu toe waren het voornamelijk verstandige elektrische auto’s. Gelukkig pakt Alpine uit met de ultieme A110, die ze geheel toepasselijk Alpine A110 R Ultime hebben genoemd. Het geeft in elk geval duidelijk aan wat de positie is van de Ultime, de meest ultieme. Goh, dat had jij ook niet verwacht.

In de basis is het gewoon een A110, de sportwagen die het merk al een paar jaar levert in ons land. De Ultime heeft dezelfde 1,8-liter viercilinder, maar dan met een grotere turbo en intercooler. Het vermogen bedraagt nu maar liefst 350 pk en het koppel 420 Nm. Dat koppel is al vanaf 3.200 toeren aanwezig. Dat is maar liefst 80 Nm dan dat de A110 R Turini heeft, het voormalig ultieme model uit de A110-lijn. De transmissie is aangepast om het hogere vermogen en koppel te kunnen verwerken.

De A110 R Ultime is sneller dan de A110 R Turini (maar da’s logisch)

Van 0-100 km/u accelereren is in slechts 3,8 seconden gedaan. Dat is twee tienden sneller dan de Turini. Wat ook beter is geregeld bij de Ultime, is de downforce. De topsnelheid wordt niet genoemd, maar dankzij de enorme downforce zal dat lager kunnen zijn dan de 284 van de Turini. Er zijn onderdelen in de vorm van een splitter, sideskirts, spoiler, canards, achterspoiler en diffuser. Maar zoals ze bij Amazing Discoveries zouden zeggen: ‘wacht: er is meer!’ De wielen zijn gesmeed en nog lichter dan standaard.

Alpine A110 R Ultieme blauw (2024) voorzijde rechts voor schuin

Voor zijn ze 18 inch, achter meten ze 19 inch. Daarachter zie je de remmen van AP Racing, met schijven met van 330 millimeter diameter. Dat is voor een lichtgewicht sportauto enorm groot. De Alpine A110 R Ultime ziet eruit als een trackday-auto en zal zich als een vis in het water voelen op een circuit. Des te knapper is het dat de A110 volkomen straatlegaal is en aan alle strenge EU-eisen voldoet. Je krijgt er zelfs garantie op.

De prijs gaan we exorbitant noemen

Uiteraard zal de Alpine A110 heel erg zeldzaam blijven. Dat komt door een combinatie van de prijs en het geplande aantal auto’s. Geheel in lijn met de met de naam van de auto gaan ze er slechts 110 van bouwen. De prijs is, eh, exorbitant: 265.000 euro. Dat is dan nog zonder de BPM. Bij de Alpine A110 R Turini is de BPM 12.285 euro, dus we verwachten voor de Ultime minimaal 20.000 euro, gezien de extra downforce en het extra vermogen. Dus de totaalprijs zal zo rond de 285.000 euro komen te liggen.

Lees ook: Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

De A110 Ultime kun je nog duurder maken door te kiezen voor vele personalisatiemogelijkheden, zoals speciale lakken en Poltrona Frau-leder. Om dat even in het juiste perspectief te plaatsen. De A110 R Turini met 300 pk kost 110.000 euro en geldt niet als een koopje (nu dus wel). Een Porsche 718 Cayman GT4 RS is ook goedkoper met 259.700 euro. De McLaren Artura kost 245.600 euro, alhoewel de opties die prijs makkelijk opdrijven. De Ferrari 296 GTB kost net ietsje meer dan drie ton.

Reacties

  • RGT8 heeft op 15 oktober 2024 geschreven:

    Wat een prijzen voor zo’n veredelde Renault. Uiteraard liever een Porsche voor dat geld. Of bv. een Lotus Emira.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)