Hoeveel echt mooie auto’s zijn er op dit moment te koop? En dan bedoelen we niet het overdreven spul als de Lamborghini Revuelto of de ‘goh, best mooie’ auto’s zoals sommige Volvo’s of Mazda’s, maar echt bééldschone modellen. Dat zijn er niet zoveel als je zou denken, toch? Zeker nu merken als Maserati er de laatste tijd net een beetje naast zitten en Jaguar in slaap is gesukkeld. Maar kijk deze nu toch eens: de Aston Martin DB12 Volante.
Is dit niet de mooiste auto ter wereld? En daar zouden we het dan bij kunnen laten, want de eerste taak die een Aston Martin heeft is een supermodel zijn, dan een hele tijd niets en dan pas een supercar. Eerdere modellen namen dat nog weleens te letterlijk. Maar dat is in het Stroll-tijdperk niet genoeg, en dus zijn de DB11-fundamenten opgegraven en versterkt. Er zijn steviger ophangingspunten voor de dempers. Een nieuwe stabilisatorstang boven de motor.
Acht lagen dik
De structurele stijfheid is met nog geen 5 procent omhoog gegaan, maar alle kleine beetjes helpen. We bedoelen maar: sommige softtops doen het met een drielaags dak. Dat van de Aston is acht lagen dik. Acht! Scooby Doo at sandwiches die dunner waren. Wonderlijk genoeg doet het dak er twee seconden langer over om zichzelf dicht te doen dan om zich in de achterklep te verstoppen. Het is haast alsof ie liever open is.
En omdat dat ten koste gaat van de toch al kleine bagageruimte, zul je je tassen kwijt moeten op de twee ‘achterstoelen’, die ‘stoelen’ zijn in de zin dat Amsterdam een ‘strand’ heeft. Niets zal echter wegwaaien; zelfs zonder het windscherm te doen is dit een nette, wervelwindvrije cabrio. Het zou ook niet logisch zijn als je rondreed in iets dat er zo fantastisch uitzag als deze Aston Martin DB12 Volante, om uit te stappen met het kapsel van de zanger van The Cure na een F1-windtunnel.
Hebben we ook wat te zeuren?
Goed, hij is dus onvoorstelbaar mooi, niet bijzonder praktisch en een goede cabriolet. Verder nog iets? Nou, het interieur is niet zo’n triomf als de buitenkant. Ja, de kwaliteit van de materialen is sensationeel: smeuïg leer, hele plakken prachtspul om alles op te vullen en knopjes die lekker zijn om aan te raken. Maar de verlichting van de verfrissend echte knoppen is niet fel genoeg en de ‘pianolak’ reflecteert te veel. Als de zon er vrolijk op los schijnt, kun je veel dingen niet goed aflezen.
Wat minder handig is in een auto die gemaakt is om, nou ja, open te rijden. Laat ons je de beste manier vertellen om de DB12 Volante te ervaren. Hou het dak nog even omhoog. Duik in het onhandige touchscreen om alle ‘rijhulpjes’ uit te zetten. Zet de Individual-modus op ‘scheurende uitlaat’ en een medium-harde ophanging. Start nu de V8 en doe er 14 seconden over om het dak op te vouwen.
De Aston Martin DB12 Volante weet wat hij wil zijn
Vervolgens sla je alles op in de ‘jouw favorieten’-stand, en klaar ben je om te genieten van de DB12 zonder ooit nog naar zijn middenconsole te hoeven gluren. En het allermooiste is: deze auto weet precies wat hij wil zijn. We worden tegenwoordig zo doodgegooid met allerlei marketing-blabla over auto’s die wanhopig beweren dat ze héél avontuurlijk zijn, terwijl ze alleen dienen om de kinderen naar school te brengen, of supercars die echt, erewoord, reuze bruikbaar en dagelijks inzetbaar zijn.
Maar de DB12 Volante, dat is een sportieve GT in de beste zin des woords. Hij pakt precies dat plekje tussen de luxe van een Bentley Continental GTC en de kwaadaardigheid van een Ferrari Roma Spider, en glijdt daar tussendoor met bovenmatige kalmte en meegaandheid. Hij voelt zelden aan als een auto die bijna 1,9 ton weegt – niet als je de keramische remmen gebruikt, niet als ie door een bocht zoeft en al helemaal niet als je op het gaspedaal stampt.
De V8 uit de DB12 levert meer vermogen op de achteras dan de Ferrari Enzo. Laat dat maar even bezinken. Hij is niet alleen krachtiger dan de DB11 ooit was, hij is ook veel beter handelbaar, meer één. En zo hebben we hier eindelijk een Aston Martin die het complete plaatje biedt. Die het niet alleen moet hebben van zijn badge en schoonheid. Dit is niet alleen een van de mooiste auto’s die je kunt kopen, maar ook een van de beste cabrio’s ooit.
Specificaties Aston Martin DB12 Volante
Prijzen: € 327.601. (NL) / € 250.000 (B)
Motorinhoud: 3.982 cc
Motortype: V8 biturbo
Power: 680 pk/500 kW, 800 Nm
Aandrijving: achterwielen, 8v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 3,7 s
Topsnelheid: 325 km/u
Verbruik: 12,2 l/100 km
CO2-uitstoot: 276 g/km
Tankinhoud: 78 l (benzine)
Afmetingen: 4.725 x 1.980 x 1.295 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.805 mm
Gewicht: 1.898 kg
Bagage: 206 l
Tja heeft op 10 november 2024 geschreven:
Het enige kleine minpuntje verschilt sommigen van mening, en dat is de automaat in plaats van een handbak, tja.
EC Dubost heeft op 10 november 2024 geschreven:
Een sculptuur op wielen. Iets veel mooiers is er niet.