Aston Martin laat zich van zijn beste kant zien en creëert daarmee een geheel eigen klasse. Na een lange dag met het dak omlaag op huis aan met goede muziek uit je Bang & Olufsen-speakers: hm, wat kan het leven toch mooi zijn.

Als je kritiek krijgt kun je drie dingen doen. 1) Je wordt boos en gaat in de verdediging. 2) Je doet er wat mee en past je aan. 3) Je koestert de opmerkingen en geniet ervan dat jij kennelijk anders bent dan anderen. Dat laatste is wat Aston Martin lijkt te doen. Want de auto’s van het nobele merk kunnen steeds minder goed meekomen met de Porsches en Ferrari’s van deze wereld en daar slaan ‘de kenners’ het merk mee om de oren. Bedoeld of onbedoeld worden de Engelse sportwagens juist door die groter wordende afstand tot de concurrentie snoepjes voor de connaisseur die meer geniet van karaktervolle klasse en traditie dan van niet te evenaren prestatiecijfers.

Want in de nieuwe V12 Vantage S Roadster is het inderdaad genieten geblazen. Er is slechts een klein smetje op het blazoen te vinden: de zeventraps automaat. De sequentiële transmissie is niet goed genoeg voor een auto van dit kaliber. Hij schakelt te traag en schokkerig en verpest daarmee het uitgebalanceerde rijgedrag dat zijn makers de V12 zo graag wilden meegeven. Wanneer je handmatig schakelt, is de ergernis een stuk minder, maar dan moet je wel het gaspedaal even liften als je aan de koolstofvezel schakelflippers trekt.

Aan de andere kant: Aston Martin heeft ervoor gezorgd dat je bijna niet hoeft te schakelen. Er is bij 1.000 toeren per minuut al dik 500 Nm beschikbaar. Een stoplichtsprintje in de zevende versnelling zit er vast in. De afgestofte en opgepepte 6,0-liter V12 is echt een huzarenstukje. Hij heeft niet dat snerpende van een Ferrari V12, maar klinkt wat voller en levert bovendien op een beheerste manier magistrale prestaties.

In het lage toerengebied is de motor zwoel en uitdagend, om met een flukse stap voorwaarts richting een ongelooflijke krachtsexplosie te snellen. En dan… rust. Er wordt geschakeld. Gas erop en je mag nog een rondje in de achtbaan. Er is zoveel krachtsreserve dat het lijkt alsof de Roadster moeiteloos vooruit schiet en maling heeft aan de 1.745 kilo die de auto weegt.

Hij mist de scherpte van een Porsche of Ferrari, maar dat is geen kritiek. De Vantage S heeft die merken niet (meer) op de korrel. Een Aston Martin is een auto voor mensen die het enorme vermogen van de auto op een ongecompliceerde manier willen ervaren. Z’n capabele onderstel gunt je ongestoord plezier en stelt je nooit voor onaardige verrassingen. Het koetswerk wil nog wel eens een kraakje laten horen, de kap gaat vrij langzaam naar beneden en zo’n schoonheid als de V12 Vantage S Coupé is, is de Roadster niet. Dat neemt niet weg dat de ritjes die we in deze Aston maakten nu al tot de plezierigste van het jaar behoren.


Aston Martin V12 Vantage S Roadster



16/20



Motor

5.935 cc

V12

573 pk / 620 Nm



Aandrijving

achterwielen

7v semi-automaat



Prestaties

0-100 km/u in 3,9 s

top 323 km/u



Verbruik (gemiddeld)

14,7 l/100 km

343 g/km CO2

G-label



Afmetingen

4.385 x 1.865 x 1.260 mm (l x b x h)

2.600 mm (wielbasis)

1.745 kg

80 l (benzine)

144 l (bagage)



Prijzen

NL € 277.500 (25%)

BE n.n.b.



Het vonnis

De minpunten van Aston Martin zijn karaktertrekken geworden. De Vantage mag qua technologie niet in de schaduw staan van een 458 – maar is dat waar het om gaat? Koop ‘m en geniet van z’n hart en ziel

Reacties