Deze auto was er eerst. Het werk bij Aston Martin aan een hetere Vantage was al begonnen toen het merk te horen kreeg dat ze een safetycar voor de Formule 1 mochten samenstellen. Vervolgens hebben ze de twee ideeën op elkaar afgestemd. Dus hoewel dit de eerste auto ooit is die het officiële logo van de Formule 1 mag dragen, is de Aston Martin Vantage F1 Edition geen gelimiteerde uitvoering.

De Aston Martin Vantage F1 Edition is duurder dan de standaardauto, maar in tegenstelling tot wat je misschien zou denken, valt de meerprijs eigenlijk behoorlijk mee. De Nederlandse en Belgische waarden moeten we je even schuldig blijven, maar in Duitsland kost een ‘gewone’ Aston Martin Vantage 154.000 euro en mag je voor deze F1 Edition 162.000 euro afrekenen. Verwacht dus een soortgelijke meerprijs ten opzichte van de slordige twee euroton (152.318 euro in België) die de Aston Martin-dealer hier verlangt voor een standaard-Vantage.

Bescheiden wijzigingen?

Om eerlijk te zijn lijken de veranderingen ook niet heel erg spectaculair. De motor ontving een software-update en kreeg 25 pk extra, zodat er 0,1 seconde van zijn 0-naar-100-tijd werd afgesnoept en er hoog in de toeren iets meer vurigheid te vinden valt. De Vantage draait om het drama van zijn acceleratie, en de 4,0-liter biturbo V8 blijft een enorme brok lol die je boven 3.000 tpm een trap in je rug geeft en brult en gromt dat het een aard heeft. Hij is misschien niet zo heftig en responsief als in de Mercedes-AMG GT R (waarin hij 585 pk heeft), maar net als die auto heeft de Vantage F1 Edition een lichte musclecar-vibe over zich.

Het gaat bij de Aston Martin Vantage F1 Edition om de details

Het verschil is dat het onderstel nu goed overweg kan met alles wat de aandrijflijn ophoest. Laat even op je inwerken hoe gedetailleerd deze aanpassingen zijn: op de achteras zijn de veren nu 10 procent stijver, de dempers 20 procent harder onder compressie, de bumpstops werden veranderd en de bevestiging van de veerpoten is nu van stijver rubber. De bovenste draagarmen zijn nieuw en er zit een laterale demper tussen het achterste subframe en het cardanashuis om de bewegingen van de aandrijflijn te beperken. Dat is een beste lijst verfijningen; en dan hebben we het dus alleen nog maar over de achterwielophanging.

Het doel was om 15 seconden van de Nürburgring-rondetijd van de Vantage af te schaven. Zonder dat er extra kleverige banden of andere trucjes aan te pas zouden komen, welteverstaan. Volgens Aston zelf is dat gelukt: ze hebben het over een tijd van ‘rond de 7 minuten en 30 seconden’. Maar het belangrijkste is dat de Aston Martin Vantage F1 Edition vanaf moment één anders aanvoelt dan de standaardauto – er is minder beweging en meer controle aan de achterkant en positieve, accurate demping waar de bescheiden veerwegen hobbels mooi afronden.

Een tegenhanger van de 911 GT3?

Deze Vantage komt niet echt in de buurt van de meedogenloze aanvalsmentaliteit van de nieuwe 911 GT3, maar hij houdt er merkbaar van om hard aangepakt te worden. Als je rustig op je gemakje door bochten rolt, is het haast alsof hij afgeleid raakt; maar rem je hard naar de apex toe en accelereer je er brutaal uit, dan word je beloond met een betere connectie. Rij je hem op het circuit, dan is het vooral de extra nauwkeurigheid van de achteras die indruk zal maken. Het stelt ’m in staat tot prachtig precieze drifts. Dat komt vast nog weleens van pas, mocht safetycar-bestuurder Bernd Mayländer het plots op z’n heupen krijgen.

Specificaties Aston Martin Vantage F1 Edition (2021)


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
535 pk @ 6.000 tpm
685 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,6 s
top 314 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,6 l/100 km
264 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.490 x 1.942 x 1.274 mm (l x b x h)
2.704 mm (wielbasis)
1.570 kg
73 l (benzine)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)