Los van zijn krakkemikkige versnellingsbak is de Vanquish het meest bejubelde model dat Aston Martin de laatste jaren heeft uitgemolken, eh, gebouwd. Stiekem vinden we de Vantage toch wat leuker, al was het maar vanwege de wat compactere bouw. Zijn einde is nabij en dat zou droevig moeten stemmen. Maar zoals het Aston Martin betaamt gaat de Vantage eruit met een knal.
Welke ingrediënten zorgen voor deze knal?
Eigenlijk is het recept vergelijkbaar met de GT12: neem een standaard auto, gooi wat metaal en plastic in de recyclingbak en vervang het door koolstofvezel. Hang vervolgens de auto vol met optionele spoilers en velgen die geen hond koopt en haal een markeerstift her en der langs de auto. Voilà, weer een nieuw model. Toch is de GT8 de lichtste Vantage die ooit gebouwd is, want er is nogal wat koolstofvezel gebruikt. De bumpers, deurgrepen, deurpanelen en stoelframes zijn van carbon. Als optie kun je ook het dakpaneel (zinvol) en de typeplaatjes (volslagen mesjogge) er in laten uitvoeren. De overige gewichtsbesparing gaat ver, want de deurgrepen binnenin zijn vervangen door stoffen lussen. Gevolg: de Aston Martin Vantage GT8 weegt nog ‘maar’ 1.510 kilo, 65 kilo meer dan de 911 R.
Welke motor ligt er in de Aston Martin Vantage GT8?
De V8 is een atmosferische genietmachine. Uit 4,7 liter haalt Aston Martin 446 pk en 490 Nm, goed voor een 0-100 km/u-sprint in 4,4 seconden en een top van 305 km/u. Het grote voordeel van zo’n ruwe V8 is dat de krachtsexplosie gelijkmatig wordt opgebouwd. Uiteraard gaat dat gepaard met een prachtig geluid: geen lichtvoetig chanson du plaisir maar onversneden boerenrock.
De Michelin Pilot Sport Cup 2 die om de nieuwe 19 inch velgen liggen, zorgen voor een machtige tractie. De remschijven (niet eens koolstof-keramisch, maar onvervalst staal) geven zo’n prachtig gedoseerde vertraging, dat ze in de bochten een dubbelfunctie hebben: remmen en sturen. De Aston Martin Vantage GT8 is niet gebouwd om alleen op het circuit zijn kunsten te vertonen. Daarvoor is hij niet hardcore genoeg. Er zit zelfs een sprankje comfort in, zonder aan directheid in te boeten.
Bij welke auto komt ie dan het meest in de buurt?
Wat dat aangaat is hij meer een uitdager voor de 911 GT3 RS dan voor de 911 R. De stuurbekrachtiging is er ook een uit vroeger tijden: pure hydrauliek. Geen doods gevoel in de middenstand, geen hulp als je het niet nodig vindt, gewoon een direct lijntje met de wielen.
Er worden maar 150 exemplaren gebouwd en die zijn allemaal al verkocht. De gelukkige kopers hebben er – ex belastingen – zo’n 205.000 euro voor neergeteld. Met het verscheiden van de Vantage nemen we afscheid van een tijdperk waarin supersportauto’s per definitie meer dan zes cilinders en geen turbo hadden. Rest in peace, Vantage.
Aston Martin Vantage GT8
Motor
4.735 cc
V8
446 pk @ 7.300 tpm
490 Nm @ 5.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 306 km/u
Verbruik
12,9 l/100 km
299 g/km CO2
G Label
Afmetingen
4.380 x 1.865 x 1.255 mm (l x b x h)
2.600 mm (wielbasis)
1.510 kg 80 l (benzine)
300 l (bagage)
Prijzen
NL n.b.
B n.b.
Het Vonnis
Het interieur ziet eruit als de binnenkant van de nieuwste Adidas-sneaker, maar Aston Martin wist er een machtige auto omheen te kneden. De GT8 is een waardig slotakkoord voor de inmiddels toch wel iconische Vantage
Reacties