

Aston Martin neemt binnenkort afscheid van de Vantage. Eerder kregen we al de GT12 voorgeschoteld, nu is er een ‘downsize’–model met een V8. En een hoop koolstofvezel. Dus, weer een actiemodelletje waarin Porsche met de 911 ook zo goed is.
Los van zijn krakkemikkige versnellingsbak is de Vanquish het meest bejubelde model dat Aston Martin de laatste jaren heeft uitgemolken, eh, gebouwd. Stiekem vinden we de Vantage toch wat leuker, al was het maar vanwege de wat compactere bouw. Zijn einde is nabij en dat zou droevig moeten stemmen. Maar zoals het Aston Martin betaamt gaat de Vantage eruit met een knal.
Eigenlijk is het recept vergelijkbaar met de GT12: neem een standaard auto, gooi wat metaal en plastic in de recyclingbak en vervang het door koolstofvezel. Hang vervolgens de auto vol met optionele spoilers en velgen die geen hond koopt en haal een markeerstift her en der langs de auto. Voilà, weer een nieuw model. Toch is de GT8 de lichtste Vantage die ooit gebouwd is, want er is nogal wat koolstofvezel gebruikt. De bumpers, deurgrepen, deurpanelen en stoelframes zijn van carbon. Als optie kun je ook het dakpaneel (zinvol) en de typeplaatjes (volslagen mesjogge) er in laten uitvoeren. De overige gewichtsbesparing gaat ver, want de deurgrepen binnenin zijn vervangen door stoffen lussen. Gevolg: de Aston Martin Vantage GT8 weegt nog ‘maar’ 1.510 kilo, 65 kilo meer dan de 911 R.
De V8 is een atmosferische genietmachine. Uit 4,7 liter haalt Aston Martin 446 pk en 490 Nm, goed voor een 0-100 km/u-sprint in 4,4 seconden en een top van 305 km/u. Het grote voordeel van zo’n ruwe V8 is dat de krachtsexplosie gelijkmatig wordt opgebouwd. Uiteraard gaat dat gepaard met een prachtig geluid: geen lichtvoetig chanson du plaisir maar onversneden boerenrock.
De Michelin Pilot Sport Cup 2 die om de nieuwe 19 inch velgen liggen, zorgen voor een machtige tractie. De remschijven (niet eens koolstof-keramisch, maar onvervalst staal) geven zo’n prachtig gedoseerde vertraging, dat ze in de bochten een dubbelfunctie hebben: remmen en sturen. De Aston Martin Vantage GT8 is niet gebouwd om alleen op het circuit zijn kunsten te vertonen. Daarvoor is hij niet hardcore genoeg. Er zit zelfs een sprankje comfort in, zonder aan directheid in te boeten.
Wat dat aangaat is hij meer een uitdager voor de 911 GT3 RS dan voor de 911 R. De stuurbekrachtiging is er ook een uit vroeger tijden: pure hydrauliek. Geen doods gevoel in de middenstand, geen hulp als je het niet nodig vindt, gewoon een direct lijntje met de wielen.
Er worden maar 150 exemplaren gebouwd en die zijn allemaal al verkocht. De gelukkige kopers hebben er – ex belastingen – zo’n 205.000 euro voor neergeteld. Met het verscheiden van de Vantage nemen we afscheid van een tijdperk waarin supersportauto’s per definitie meer dan zes cilinders en geen turbo hadden. Rest in peace, Vantage.
Reacties