![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/audi-rs-3-sportback-nurburgring-record-rijder-3-4-voor-laag.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/audi-rs-3-sportback-nurburgring-record-rijder-3-4-voor-laag.jpg)
De vernieuwde Audi A3 is er nu ook met driecilinder. Maak plaats op de, eh, middelste baan
Het is de Audi die je opdrukt op de snelweg, maar die net niet imposant genoeg is om voor aan de kant te gaan. De droomauto voor elke junior accountmanager. Dames en heren, de nieuwe Audi A3 1.0 TFSI.
Het gaat hier om een zeer subtiele facelift, dus dit keer zullen we niet piepen over dat hij wel weer erg op zijn voorganger lijkt, het is tenslotte dezelfde auto met wat botox. De verschillen zijn goed te zien als je weet waar je moet kijken. De koplampen komen uit het A4-magazijn en zijn te herkennen aan de scherpe hoekjes onderin. Achterop accentueert een dikke diffuser de bips. Als je de nieuwe S Line-, Sport- of Design-uitvoering neemt, krijg je bumpers met grotere luchthappers waarmee je zelfs de instapper op een RS3 kan laten lijken.
Laten we zeggen dat de compensatiedrang niet uit de lucht komt vallen. Voor het eerst besloten ze in Ingolstadt dat de A3 ook best vooruitkomt met een cilinder minder. Natuurlijk hangen ze wel een turbo aan het blok, waarmee het vermogen uitkomt op 115 pk. Dat is 5 pk meer dan de 1.2 TFSI die geschrapt is.
Ford en BMW bewezen al eerder dat driecilinders niet langer gelijk staan aan bibberende koekblikjes. Ook Audi heeft zijn versie prima voor elkaar, zoals we vorig jaar al merkten in de A1. Onderin de toeren klinkt de TFSI meer als een diesel dan een benzinemotor, maar zet hem aan het werk en de identiteitscrisis is voorbij. Toeren maken doet hij niet zo graag, de automaat houdt het toerental het liefst laag. Klaar met accelereren? Dan is de instap-A3 muisstil en trillingvrij.
Snel is de gekortwiekte Audi niet echt, in bijna tien seconden bromt hij naar de 100 km/u vanuit stilstand. En omdat hij zo soepel en lineair optrekt, voelt hij zelfs wat langzamer dan de oude 1.2 TFSI, die een merkbaar turbogat had. Nog één zeikpuntje: dankzij het start/stopsysteem en de automaat komt de Audi A3 1.0 TFSI soms vanuit stilstand wat langzaam van z’n plek. Irritant als je bij een rotonde nog even snel ervoor wilt schieten. Daar heeft trouwens elke automaat met dubbele koppeling last van.
Audi spreekt van een technologie-update (beeld je even een Duitse ingenieur in die dit uitspreekt). Het komt er eigenlijk op neer dat ze techniek uit de A4 in de hatchback hebben getransplanteerd. Bijvoorbeeld Active Lane Assist en Pre Sense Front met Predictive Pedestrian Protection. Fancy termen voor hulpmiddelen die zorgen dat je voetgangers en andere weggebruikers geen bumperkusje verkoopt.
Binnen zien we hetzelfde strakke, tijdloze A3-interieur dat sinds 2003 langzaam geëvolueerd is tot het product van nu. Het blijft een fijne plek om te vertoeven. De enige verrassing zien we als we achter het stuur kruipen: Audi’s knappe virtual cockpit uit de TT en A4 is nu een optie. Dubbelop is het wel. In de TT is het je enige scherm, maar hier zit in het dashboard ook nog een scherm dat zijn koppie omhoogsteekt. Nu kun je op beide schermen andere informatie tonen, maar met één kun je ook al prima uit de voeten. Toegegeven, wij zouden het toch aanvinken op de optielijst. Het is gewoon tof.
Reacties