In de buurt van Marseille maken we kennis met de nieuwste dakloze Audi: de A3 cabriolet.
 
Sorry Audi-liefhebbers, hoe we het ook geprobeerd hebben, hoe vaak we ook in onze blauwe ogen hebben gewreven, het was geen liefde op het eerste gezicht met de A3 cabrio.
 
De allereerste ‘dakloze’ incarnatie van de kleinste Audi is in onze kijkers namelijk – hoe zeg je dat netjes – niet moeders mooiste. Oké, we geven toe dat de auto een mooi aangezicht heeft dankzij de R8-achtige koplampen en door de lijnen die van de onderkant van de grille over de motorkap lopen. En ook het interieur (een beetje in lijn met dat van de Audi TT) is nog best aardig. Daar is dan ook alles mee gezegd, want helaas is de A3 cabrio een stuk minder mooi als je ‘m met het stoffen dak naar beneden van de zij- en achterkant bekijkt. En profil ziet de Audi er namelijk uit als een veel te gedrongen A4 cabriolet en van achteren lijkt het net alsof de A3 cabrio hard achteruit is gereden in een onfortuinlijke reuzenpaashaas die z’n net eieren stond te verstoppen. Kijk zelf maar! Alleen de oogjes, het neusje en de grote voortanden van het ongelukkige beest resteren.
 
De Audi A3 cabrio is dus, ahem, het haasje wat betreft z’n ontwerp? Dat valt wel mee als je de auto met gesloten kap ziet. Dan slaat de A3 cabrio geen modderfiguur. Sterker nog, met de stoffen kap omhoog ziet de Audi er best goed uit, stukken beter dan een Renault Mégane CC en een Peugeot 307 CC die dankzij hun stalen klapdaken achterwerken hebben als uit de kluiten gewassen Braziliaanse carnavalsdanseressen. Toch, als je wat langer naar de auto kijkt, bekruipt je de gedachte dat Audi twee verkeerde helften aan elkaar heeft gelast. We vinden de achterzijde van de auto gewoon niet passen bij de voorzijde en andersom is het precies hetzelfde verhaal.
 
Smaken verschillen en bovenstaande wil natuurlijk niet zeggen dat de A3 cabrio een slechte cabriolet is die je links moet laten liggen. Integendeel. De Audi is wel degelijk een prima dakloze. Hij is solide, superstijf, comfortabel en nog best praktisch ook, want dankzij een neerklapbare achterbank kun je maar liefst 674 liter bagage meenemen. Besluit je om niet zoveel spullen mee te nemen en de bank omhoog te laten, dan kun je gemakkelijk met vier volwassenen op stap. De beschikbare ruimte op de twee achterstoelen is namelijk verrassend riant – zelfs met het dak dicht. De instap naar de achterstoelen vergt wel een zekere mate van lenigheid, maar als je zit, dan zit je goed. Er is een maar. Want je kunt jezelf niet zo’n goede rijpositie geven als in de BMW 1-serie cabrio. Daarvoor zit je in de A3 cabrio te hoog en voor je gevoel toch iets te dicht bij de raamstijl van de voorruit.
 
Waar het wel goed mee zit, is de snelheid waarmee het vouwdak kan openen en sluiten. In slechts negen seconden kan de kap namelijk worden geopend en sluiten duurt slechts twee seconden langer. In de praktijk bleek dat een korte stop voor een verkeerslicht al genoeg is om het dak te openen of te sluiten. Heb je pech en springt het licht meteen op groen, dan hoef je niet stil te blijven staan, want de A3 cabriolet laat openen en sluiten toe tot een snelheid van 30 km/u. Prima, maar dat getal doet je wel afvragen waarom zulks bij de 1-serie cabrio mogelijk is tot en met 50 km/u – terwijl diens dak er aanzienlijk langer over doet om te openen of sluiten.
 
Overigens is de dakloze A3 standaard uitgerust met een semi-automatisch vouwdak met elektrische bediening. Inderdaad, niet volledig automatisch, dus je moet zelf eerst een centrale hendel loshalen bij de voorruit voordat je het dak in één vloeiende beweging elektrisch naar achteren kan laten duiken. Als optie is er een volledig elektrisch bediende kap leverbaar. Ons inziens is dat de betere keuze, want je krijgt dan een uit drie lagen bestaand dak, dat geluiden van buiten de auto uiteraard beter weet te weren dan het standaard tweelaags dak.
 
Als we het over geluiden van buiten de auto hebben, dan bedoelen we niet het motorgeluid van de 160-pk sterke 1.8 TFSI waarmee we een blokje om gingen in de buurt van Marseille. De viercilinder klinkt namelijk een beetje anoniem, zelfs als je met het dak open rijdt. Dat is jammer, want bij het rijden in een cabrio hoort toch gewoon een lekker geluid? Bij BMW laten ze horen hoe het wel kan al kost dat natuurlijk wel wat meer; net nadat we de A3 cabrio reden, reden we namelijk met de 125i cabrio (zie pagina 90) en die beschikt over een heerlijke zescilinder waar de mooiste, donkerste klanken uit komen. Dat is een must als je een cabriolet aanschaft.
 
Als instapmotor voor de A3 cabrio voldoet de 1.8 TFSI verder prima. Hij is dankzij een bescheiden turbo soepel, sterk en bijzonder gemakkelijk in de omgang en beschikt over voldoende pit om de cabrio binnen 8,5 seconden vanuit stilstand naar ‘de 100’ te brengen. Vind je dat niet vlot genoeg, dan is er nog keuze uit een TFSI-motor met 200 pk en twee diesels met respectievelijk 105 en 140 pk. Voor wie echt hard wil gaan, is er straks naar alle waarschijnlijkheid de A3 cabrio 3.2 V6 met 250 pk. Daarmee ben je de 125i cabrio de baas, want die moet het met 32 pk minder doen. Overigens kun je nog meer motoren voor de dakloze Audi verwachten, want alles wat tenslotte in de normale A3 past, kan ook in de cabriolet. De kans dat er een 3.2 V6 of een sterkere 2.0 TFSI – of een zwakkere 1.8 TFSI – komt is redelijk groot.
 
Wat is onze mening over deze nieuwe cabriolet? Welnu, wat ons betreft is de A3 cabrio ondanks zijn ‘lastige’ uiterlijk, een uitstekende compacte cabriolet. Hij is stijf, solide en redelijk praktisch, maar zit qua prijs wel in een iets hogere klasse dan auto’s als voornoemde Renault Mégane CC en Peugeot 307 CC. Daar staat tegenover dat de A3 Cabrio meer te bieden heeft. Denk maar aan het imago en de kwaliteit van het merk en de auto. Toch vinden we de BMW 1-serie cabrio – en dan in het bijzonder de 125i – de betere auto, tenminste, voor iemand die waarde hecht aan een auto die wat meer spanning en dynamiek, ten koste van wat comfort, heeft te bieden. En tien mille meer kost.
 
Wij zien het zo: met de A3 cabrio zoek je liever een drukke boulevard op en met de 1-serie cabrio doe je juist je uiterste best om de boulevard te vermijden en zoveel mogelijk fijne stuurmanswegen te pakken.

 

Reacties

Meer van TopGear