Het A3-leasetoppertje van Audi heeft na bijna tien jaar plaats moeten maken voor een opvolger. Wat er nieuw aan is? Nou, zo’n beetje alles. En toch ook niets.
 
Halverwege de jaren negentig bedacht iemand bij de Volkswagen-groep dat een tot Audi omgebouwde Golf best eens aan zou kunnen slaan. Het zou ons verbazen als ze in Ingolstadt niet een lokale feestdag naar deze persoon vernoemd hebben. Meer dan 2,8 miljoen A3’s rolden er sinds 1996 van de band – ja, dat is bijna evenveel als het aantal liefdesbetuigingen van vrouwelijke fans dat Richard Hammond elke week ontvangt.
 
Een groot succes dus, de A3. Hij scoort bij mensen voor wie een Golf te gewoontjes is maar een A4 te duur, en dat is een aardig grote groep. Logisch dat Audi alles uit de kast trekt om de nieuwe A3 met een knal de wereld in te helpen. Zo belandden wij op Mallorca om ‘m uitgebreid te proberen.
 
Als we de A3 voor het eerst in het echt zien, zijn we niet onder de indruk. Dat bedoelen we negatief noch bepaald positief. Hij valt simpelweg van voor tot achter in de Audi-lijn der verwachting: hartstikke strak gestyled, onberispelijk afgewerkt, maar we worden er niet direct warm of koud van. Vooral omdat we dit ontwerp – single-frame grille met afgehakte hoekjes, booskijkende koplampen met led’jes, een paar diepe lijnen op de flanken – inmiddels wel van binnen en buiten kennen van de 3.842 andere modellen die Audi in haar gamma heeft. ‘Progressief design’? De zuinig glimlachende prof. dr. ir.’s van Audi zeggen het, maar dat maakt het nog niet waar.
 
Bij de perspresentatie worden ook foto’s getoond van de vorige A3’s, waardoor we ons realiseren dat eigenlijk alleen de eerste generatie op het oog direct te onderscheiden was van z’n showroomgenoten. Bij de vorige A3 was dat al minder het geval, en bij deze is het speurwerk geworden. Van voren is het een grote A1, van achter een kleine A4 of A6 Avant. Een goede ontwikkeling? In ieder geval een heel veilige en blijkbaar een daverend succesvolle; maar kom óp jongens. Doe eens gek. Leef een beetje.
 
Het interieur ziet er wel iets frivoler uit dan bij z’n grotere broers, waarbij iets het sleutelwoord is. De wat speelsere ventilatieopeningen en een opgeruimd dashboard met slechts enkele mooi weggewerkte knopjes zijn welkom, net als de grote infotainment-bedieningsknop, die nu zit waar ie hoort: achter de versnellingspook. De touchpad die we uit de A6 en A8 kennen, waarop je met je wijsvinger letters kunt schrijven om bijvoorbeeld een contactpersoon of straatnaam op te zoeken, is in het midden van die draaiknop verwerkt. Ook andere gadgets uit de topmodellen, zoals adaptieve cruisecontrole en een wifi-hotspot, zijn nu op de A3 te krijgen.
 
Zowel voor- als achterin is er meer hoofdruimte, en de wielbasis is gegroeid tot 2,60 meter zodat de achterpassagiers het wat langer kunnen uithouden. De onnoemelijk hoge kwaliteit van de plastics en de nauwkeurig afgeslepen stripjes aluminium zouden je van je stoel doen vallen, als die je niet zo goed op je plek zou houden. Dit is wederom een interieur uit de grote Audi Dikvoormekaar-show.
 

 
Dankzij een hoop aluminium, strategisch toegepast high-strength staal en talloze verfijningen is de nieuwe A3 tot 80 kilo lichter dan z’n voorganger. Daarmee zit ie bijna weer op het gewicht van de eerste generatie uit 1996, wat opmerkelijk is. De beschikbare motoren zijn ook nog eens tot 17 procent zuiniger geworden. Het gevolg van dit alles is dat alle modellen – ja, ook de sterkste – in Nederland nu voor 20 procent bijtelling in aanmerking komen. Daar smult de doelgroep van.
 
Zoals Duitse automerken wel vaker plegen te doen, wordt de A3 gepresenteerd als de nieuwe maatstaf van alles wat je maar kunt bedenken. De efficiënte motoren, het dynamische onderstel, de elektronische veiligheidsmaatregelen; ze waren nog nóóit zo efficiënt, dynamisch en elektronisch. Althans, dat wil Audi ons doen geloven. Maar wij gaan liever op onze eigen zintuigen af. Die zeggen iets anders.
 
‘In een compacte hatchback als de A3 snakken we naar meer contact’
 
Wat betreft de dynamische kant mag de A3 misschien nog net de achterbumper van de BMW 1-serie en bijvoorbeeld de Renault Mégane RS kussen, maar meer ook niet. Waarmee niet gezegd is dat ie slecht rijdt – zeker niet – maar zoals bij de meeste Audi’s wordt alles wat de A3 op de weg meemaakt vakkundig gefilterd voor het jou als bestuurder bereikt. Hij stuurt gewichtig en direct, maar je voelt nooit wat de voorwielen doen. Hij remt stevig en vertrouwenwekkend, maar het pedaal zou net zo goed aan een vuilnisemmer vast kunnen zitten. Het onderstel is goed hard, maar de elektronische dempers doen maar wat, zo lijkt het. Echt sportieve auto’s lezen het wegdek en vertellen jou het verhaal. De A3 zwijgt in alle talen, wat je ook met de (optionele) instelbare dempers en dito besturing doet.
 
Natuurlijk is dit een bewuste keuze van Audi. Er zijn nu eenmaal veel mensen die zich graag geïsoleerd voortbewegen. In een zakensedan kunnen we dat begrijpen, maar in een compacte hatchback als de A3 snakken we naar meer contact. Omdat de 2.0 TDI-dieselmotor zo gretig, vlot en zacht als room is. Omdat de S-tronic-transmissie zich zo goed leent voor het actievere werk (al hebben wij nog altijd liever een handbak). Omdat de zitpositie met het uitgebreid verstelbare stuur hemels is.
 
Zeker op de schitterende kronkelwegen van Mallorca is het een beetje alsof je je favoriete film op een groot wit doek zit te kijken, maar de projector net niet helemaal scherp staat afgesteld. Eerst is het zonde, dan wordt het vervelend, en op den duur verpest het je avond.
 
Begrijp ons niet verkeerd: de A3 is een dijk van een auto. Wie ‘m kiest, zal zich de koning te rijk voelen en er ontzettend tevreden mee zijn. Mede omdat hij of zij niet op zoek is naar haarscherp rijgedrag. Wie dat wél waardeert, weet inmiddels dat je een auto met die eigenschap niet bij Audi hoeft te zoeken.

Audi A3 2.0 TDI S-tronic

 

11/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 8,6 s

Top: 216 km/u

Verbruik: 4,1 l/100 km

Motor: 1.968 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 150 pk

Koppel: 320 Nm

Gewicht: 1.280 kg

CO2: 106 g/km

 

Prijs

NL € 30.250 (handgeschakeld)

BE n.n.b.

 

Vonnis

Prachtige auto. Waarschijnlijk een van de beste die je kunt kopen. Toch vallen wij nog steeds niet voor eeneiig design en afstandelijk weggedrag

 

Reacties

Meer van TopGear