Waarom worden Audi A4’s altijd afgeragd door bumperklevende proleten? Dan zie je weer zo’n grille opduiken in je spiegel, het nieuwste hippe led-verlichtingspatroontje priemend in je ooghoeken, en denk je: jeetje, waarom heeft die holbewoner in een Suit Supply-pak zoveel haast? Het kan er in ieder geval niet aan liggen dat ie per se heel snel uit z’n auto wil stappen. Met de A4 is namelijk bijzonder weinig mis. Hij is stiller dan een Volvo S60, comfortabeler dan een BMW 3-serie, ruimer dan een Jaguar XE, en is beter ontwikkeld en uitgerust met een beter interieur dan al die auto’s. Het is dus een verstandige keus. Ook al heeft de betreffende bestuurder ’m waarschijnlijk gewoon door z’n baas in z’n maag gesplitst gekregen.
Toch is de A4 nooit de onbetwiste, grote favoriet onder de junior-sedans geworden. Misschien wel omdat hij in alles altijd goed was, maar in vrijwel niets de allerbeste. Dus heeft Audi de A4 Avant onder handen genomen en alle carrosseriepanelen vervangen door nieuwe. Op de motorkap, de achterklep en het dak na. Nu zouden de lijnen van de auto meer moeten doen denken aan Audi’s vierwielaangedreven quattro-erfgoed. Oordeel zelf. Psst, vertel maar niet aan die verkoper van handige jacuzzibenodigdheden die nu op je bumper hangt en met z’n grootlicht flitst dat hij alleen maar voorwielaandrijving heeft. Vindt hij niet leuk.
Het interieur van de Audi A4 Avant 40 TFSI bevat een misser
Vanbinnen heeft Audi een serieuze blunder begaan. Ze hebben het fijne, perfect werkende, gefreesde aluminium klikwiel en zowat alle knoppen te verwijderen. Het 10,1 inch grote, scherpe infotainmentscherm is nu aanraakgevoelig, net zoals in de A6 en de A8. Handig als je stationair een bestemming in wilt tikken. Vreselijk voor jezelf en je passagier als je eenmaal rijdt. En je vingerafdrukken zijn er nog tot in lengte van dagen op te zien. Dank oh dank, beste mensen uit Ingolstadt, dat er nog een aantal knoppen mocht blijven. Die zijn stuk voor stuk prachtig bedacht en uitgevoerd. En vanaf nu krijg je het briljante 12,3-inch Virtual Cockpit-scherm standaard, op elk model. De digitale klokken van BMW komen niet in de buurt. De A4 gaat op voor de beste cabine in z’n klasse, overigens wel samen met dat glorieuze interieur van de Volvo.
Er is een tijd geweest dat wat ander plaatwerk en een handvol extra pixels een nieuwe A4 op de kaart zouden hebben gezet. Die tijd is voorbij, we leven in een wereld met merken als Tesla en Polestar, en er wordt meer van de A4 gevraagd dan gewoon een soort chiquere Passat te zijn. Dus zijn alle A4’s nu milde hybrides. Je kunt ze niet opladen bij een stopcontact, maar met extra 12-volt elektra aan boord werkt de stop-start nu effectiever en is het turbogat verleden tijd. Dat betekent dat je niet meer hoeft na te denken over een diesel. De 2,0-liter TFSI op benzine is eenvoudigweg de betere optie.
De beste versie bevindt zich in het midden van het A4-gamma: de 190 pk sterke 40 TFSI – zoals een of andere gek bij Audi ’m besloten heeft te noemen. Ultrasoepel, zo snel als je je maar wensen kunt en de opgegeven uitstoot aan CO2 is nauwelijks meer dan die van z’n equivalent op diesel. Deze versie van de Audi A4 Avant is absoluut een geweldig geheel. Niets over te klagen, niets om gefrustreerd over te zijn. Dus vanaf nu verwachten we van alle A4-rijders dat ze kalm aan doen en eindelijk ook eens even op de rechterrijstrook gaan rijden.
Specificaties Audi A4 Avant 40 TFSI
Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 4.200 tpm
320 Nm @ 1.450 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,5 s
top 238 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,9 l/100 km
134 g/km CO2
Afmetingen
4.762 x 1.847 x 1.460 mm (l x b x h)
2.820 mm (wielbasis)
1.585 kg
54 l (benzine)
495 / 1.495 l (bagage)
Prijzen
€ 47.490 (NL)
€ 42.400 (B)
Toon heeft op 17 november 2019 geschreven:
Alles aan Audi is nep, type-aanduiding, uitlaten, libido….
Lonelycaptain heeft op 16 januari 2021 geschreven:
Uitlaten zijn absoluut niet nep, 2 dikke pijpen met evendikke dempers monden in het sierstuk uit. Heb je er al eens gereden, beste Toon? Zou het proberen, dan ben je -net als wij- verkocht! Geen vergelijkbaar ander merk/model zo rustgevend stil en comfortabel en alles straalt kwaliteit uit. Ook verbruikt deze mild-hybrid weinig brandstof, is eigenlijk zeer zuinig, stukken zuiniger dan een Toyota Hybrid op lange Autobahn ritten. Deze reactie komt van een Bmw en Mercedes liefhebber en nu dus ook Audi rijder én liefhebber.
trixie heeft op 15 november 2019 geschreven:
Waarom heet dat ding 40? Net als BMW en Mercedes misleiden ze de autokoper met dit soort nepcylinderinhouden, of bedoelen ze soms het aantal centimeters tot de voorganger?
Frank Pierards heeft op 16 november 2019 geschreven:
Ik wou eigenlijk juist hetzelfde sturen