Toen we onlangs een collega meldden dat we even niet bereikbaar zouden zijn omdat we een testauto gingen halen, appte hij terug: ‘Oh, die A6 Avant? Ik bespaar je de moeite. Fijne afwerking. Gevoelloos stuur. Niet heel zuinig, ondanks hybride. Wel fijne aandrijflijn. Keer maar weer om.’ Dat hij hoogstwaarschijnlijk gelijk had, wisten wij eigenlijk ook al, terwijl niemand ook maar een meter in het ding (of een vergelijkbare Audi) had gereden. Je kunt het op je vingers natellen. Je weet precies wat je krijgt. Verrassingen: nul. Wordt een leuke test, dit.
Voorspelbaarheid is juist de kracht van de A6 Avant
Er zijn veel merken die een moord zouden doen voor zo veel herkenbaarheid. Dat scheelt een hoop astronomische marketingbudgetten om de goegemeente uit te leggen dát er een nieuwe auto is, wát het precies is en waarom je die van hun moet hebben. Bij een A6 Avant is alles op voorhand duidelijk. Je krijgt elegantie, ruimte, nagenoeg ongeëvenaarde afwerking, en omdat BMW sportief en Mercedes comfortabel is, zit je daar met je A6 qua rijgedrag exact tussenin. Je weet wat je krijgt en waarschijnlijk een beetje meer, omdat de techniek nu eenmaal niet stilstaat.
Het beetje meer is in dit geval plug-in hybrideaandrijving. Ja, als je dol bent op stekkers (kun jij ook niet helpen), maar niet meteen zo’n vol-elektrische e-tron hoeft, kun je nu je hart ophalen met deze Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Competition. De bekende 2,0-liter motor is hier goed voor 265 pk, wat in combinatie met de 143 pk sterke elektromotor een systeemvermogen van 367 pk oplevert. Ruim voldoende, inderdaad: een 0-naar-100’je zit erop in 5,7 seconden en de top is gewoon 250 km/u. De accu’s hebben 17,9 kWh aan boord; niet heel veel, maar genoeg voor zo’n 60 kilometer elektrisch rijden. Een beetje normale forens met een stekkerfetisj kan het aantal bezoeken aan pompstations dus dramatisch beperken, wat bij de huidige benzineprijzen een bron van genoegen kan zijn.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Competition: remmen instellen
Wij mogen bij (semi-)elektrische auto’s graag een beetje pielen met de regeneratiemogelijkheden. Beetje zeilen op snelwegen, one-pedal-rijden in de stad (of juist niet) – op die manier heb je toch nog wat lol in het rijden als je dat niet meer van de gorgel van een V8 kunt halen. Nee, totaal geen substituut, maar je moet toch wat en dan doe je tenminste íéts zelf. We hebben ons in de A6 rot gezocht naar mogelijkheden om er enige invloed op uit te oefenen, maar verder dan een verder weinig uithalend menuutje, 30 klikken ver in het overigens briljante touchscreen, kwamen we niet.
Geen peddeltjes achter het stuur, niet eens een stand op de pook (‘nu wél remmen, verdorie!’), niks. Ergernis. Totdat bleek dat de A6 dat gewoon allemaal zelf doet. Via zijn radar (‘er zit een auto voor je, ik rem vast zachtjes’) of GPS (‘er komt een rotonde aan, ik rem subtiel tot een geschikte snelheid’), hij zoekt het wel uit. Dat klinkt voor control freaks als wij nóg vele malen irritanter, maar het allerirritantst is dat ie dat formidabel doet. Serieus, geniaal. We hadden het zelf niet beter of soepeler gekund. Dat nemen ze je dus ook al af…
Wat overblijft, is een fraaie, elegante auto met een geweldige afwerking. De besturing is wat gevoelloos. Zolang je binnen die 60 kilometer blijft, is de Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Competition extreem spaarzaam met benzine, maar op langere ritten is ie niet heel zuinig, ondanks hybride. En ja: wel fijne aandrijflijn. We zijn maar omgekeerd.
Specificaties Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Competition (2021)
Motor
1.984 cc
viercilinder turbo hybride
367 pk
500 Nm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u 5,7 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,5 l/100 km
34 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.951 x 1.886 x 1.490 mm (l x b x h)
2.924 mm (wielbasis)
2.050 kg
55 l (benzine)
405 / 1.535 l (bagage)
Prijzen
€ 85.800 (NL)
€ 74.980 (B)
Wouter heeft op 18 juli 2021 geschreven:
Mooi verwoord allemaal, klopt eigenlijk als een bus. Heb zelf de limousine versie. De auto is intelligenter dan ikzelf. Doet echt alles in mijn plaats.