Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Even uitlaten

Foto('s): AudiAudi e-tron Sportback 55 quattro
Foto('s): AudiAudi e-tron Sportback 55 quattro donkerblauw
Foto('s): Audi kofferbak bagageruimte Audi e-tron Sportback 55 quattro
Foto('s): AudiInterieur Audi e-tron Sportback 55 quattro interieur
Foto('s): AudiAudi e-tron Sportback 55 quattro interieur
Foto('s): AudiAudi e-tron Sportback 55 quattro
Foto('s): AudiAudi e-tron Sportback 55 quattro
Audi e-tron Sportback 55 quattro
Audi e-tron Sportback 55 quattro donkerblauw
kofferbak bagageruimte Audi e-tron Sportback 55 quattro
Interieur Audi e-tron Sportback 55 quattro interieur
Audi e-tron Sportback 55 quattro interieur
Audi e-tron Sportback 55 quattro
Audi e-tron Sportback 55 quattro

Wie het geld heeft voor een elektrische auto als een Audi e-tron, heeft vast genoeg geld voor een eigen oprit en een laadpaal. Dat was altijd een prima aanname, maar als je ziet dat zelfs veredelde proviandkasten in de grote steden voor grove bedragen gaan, zullen er snel genoeg mensen zijn met een dikke auto, maar geen eigen parkeerplek. Valt er inmiddels een beetje te leven met een auto als de Audi e-tron Sportback 55 zonder eigen laadpaal?

De Audi e-tron Sportback 55 zoals wij hem reden, moet net iets meer dan 400 kilometer ver kunnen komen op één lading. Maar gelukkig gaf het attente Audi, dat alles overheeft voor een goed verhaal, de e-tron niet helemaal opgeladen mee. Plus: met het stevig indrukken van het rechterpedaal verdwijnt de actieradius nog sneller dan een goed figuur tijdens een lockdown. Airco kost je 10 kilometer en stoelverwarming kost je één kilometer per persoon op een lading, of een halve kilometer per bil. Het bereik dat de boordcomputer aangeeft, klopt trouwens heel aardig.

Het navigatiesysteem helpt

Handig bij dit soort ondernemingen is het navigatiesysteem, want op de kaart zie je precies alle laadpunten in de buurt. Dan pas valt op hoeveel dat er zijn. Op naar een openbare laadpaal – dan wel weer op eigen terrein, tegenover de sportschool. Met een goed uur sporten moet je toch wel ruim 30 kilometer kunnen laden, zou je zeggen. Dat was niet genoeg voor de bestemming van de volgende dag en het kwartiertje boodschappen doen ging het verschil ook niet maken.

Op zoek dus naar een laadpaal in de buurt. Dan pas merk je hoeveel van deze voor EV’s bestemde plekken bezet worden gehouden door elektrische auto’s die niet eens aan het laden zijn. Uiteindelijk weten we verderop in de wijk een plek te vinden om de e-tron een paar uur bij te laden. Het beste kun je als EV-bezitter zonder oprit maar meteen ook een hond nemen. Want je zult in de avond toch de auto moeten ophalen bij de laadpaal, zodat deze weer vrij is voor de volgende gegadigde. Een perfect moment om Ozzy Pawsborne (Prince of Barkness) even uit te laten.

Een Audi e-tron Sportback 55, maar geen laadpaal?

Een Audi e-tron Sportback rijden zonder laadpaal, is al met al dus best goed te doen, al is het niet compleet zorgeloos. In het ergste geval kun je hem trouwens bij een snellader voor 80 procent volgooien in 30 minuten.

De e-tron biedt aan om automatisch te bepalen hoeveel hij remt wanneer je van het gas gaat om energie terug te winnen, maar in de meeste gevallen is de remkracht niet fel genoeg om echt met één pedaal te kunnen rijden. Kleine irritatie: als je het regeneratief remmen op handmatig zet en de flippers achter het stuur gebruikt om de mate van remmen te bepalen, onthoudt hij de instelling niet wanneer je de auto uitschakelt. En in de automatische stand doen de flippers niets.

Als het gaat om dagelijks comfort doet de e-tron het voortreffelijk. Hij is uiteraard erg stil (ook zonder de optionele cameraspiegels) en comfortabel geveerd. Audi deed geen onnodige moeite om het gewicht van ruim 2.500 kilo te verdoezelen – dat is gewoon vol aanwezig in de bochten. Dat merk je trouwens echt extreem goed bij hard remmen op nat wegdek. Wekt niet het meeste vertrouwen.

Verder is er het wat drukke, maar uitstekend afgewerkte interieur, en dankzij de twee schermen is alles binnen handbereik. Vrijwel direct heb je de volledige bediening onder de knie. De parkeersensoren zijn aan de gevoelige kant en de e-tron is toch wel een stuk groter dan je op het eerste oog zou zeggen. Dat merk je met parkeren. Voordeel is dat er achterin – ondanks de coupé-daklijn – genoeg ruimte is, ook hoofdruimte.

16
20
Specificaties

Specificaties Audi e-tron Sportback 55 S Edition (2020)

Motor
2 elektromotoren
408 pk
489 Nm
52 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 5,7 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
21,6 kWh/100 km Alabel
Actieradius (opgave)
373-452 km (WLTP)
Laadtijd
9:00 uur bij 11 kW
0:30 uur bij 150 kW (80%)
Afmetingen
4.901 x 1.935 x 1.616 mm (l x b x h)
2.928 mm (wielbasis)
2.520 kg
615 / 1.665 l (bagage)
Prijzen
€ 90.800 (NL)
€ 92.750 (B) – S-Line

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken