En toen waren er de SUV’s. Maar de SUV’s hadden nog geen baasje. Nu wel, nu hebben ze een Leider. Wie bekend is met de mensaap, weet dat de mannetjesaap bovenop de rots de baas is. De vrouwtjes smelten voor hem, hij eet het lekkerst, deze alfa-aap verdeelt en…
En toen waren er de SUV’s. Maar de SUV’s hadden nog geen baasje. Nu wel, nu hebben ze een Leider.
Wie bekend is met de mensaap, weet dat de mannetjesaap bovenop de rots de baas is. De vrouwtjes smelten voor hem, hij eet het lekkerst, deze alfa-aap verdeelt en heerst. Zo gaat het ook onder andere primaten, zoals mensen. Mannetjes van de menselijke soort denken sinds een jaar of tien dat ze hun status bovenop de mensenrots kunnen afdwingen door in SUV’s te rijden. Je weet wel: die kleine vrachtwagens die zonder ooit knipperlichten te gebruiken op je bumper hangen. Voor al deze alfamannetjes hebben we nieuws. Opgelet, hoor, mannetjes, want jullie plaats op de rots is in gevaar. In groot gevaar.
Want wie de nieuwe Q7 van Audi rijdt – en dan wel die met twaalf cilinders, manoeuvreert zich meteen bovenop de top van de rots. Met een van twaalf cilinders voorziene dieselmotor – die 500 pk levert en een koppel heeft van 1.000 Nm – kan elke andere SUV wel inpakken. Deze SUV is de concurrentieloze alfa-SUV.
Het ziet er allemaal nogal megalomaan uit. En toch – deze mastodont maakt die praatjes eigenlijk allemaal waar. Klauter erin, druk op de startknop, en daar verschijnen bovenop je Verano-leren dashboard twee subwoofers van Bang & Olufsen (al is Bose standaard). Je zit als een vorst – hoog, ruim, omgeven door al het gemak (ja, AL het gemak) dat de mens dient, en zo comfortabel dat het amper zitten mag heten. Zitten is een werkwoord en werken hoef je in deze auto niet. Hij doet alles voor je.
De tiptronic-versnellingsbak is altijd een pretje – maar wacht eens, loopt die V12 eigenlijk wel? Raam open, dotje gas: ja die loopt. Als een leeuw, superieur. Stukje rijden nu. De cijfers bewijzen het: deze V12 op diesel, afgeleid overigens van Audi’s Le Mans-winnende V10-diesel, is een heel, heelheel erge alfa-motor. We staan naast een Koeningsegg bij het stoplicht, en later naast een Wiesmann, maar wie is er het eerst weg?
Dat was nog voor we ontdekten dat er ook een sportstand is. Die is leuk, want nu begint de leeuw te brullen. Op de chique Dusseldorpse Koningsallee zijn de bontdragende vrouwen en sigaarpaffende heren heus wel wat gewend, maar voor deze auto gaan hoeden af, vallen monden open en beginnen de ogen van jonge meisjes te glimmen. Daar is-ie: de gedroomde superman! Dat zien we allemaal duidelijk, want ondanks de maten van deze auto, hebben we een fantastisch overzicht. En niet alleen zitten we het hoogst, we hebben een perfecte achteruitrijdcamera, verklikkers voor de dode hoeken en een schuifdak zo groot dat we soms even denken cabrio te rijden.
Deze Q7 is hysterisch snel, maar nooit hysterisch. Voor we zo’n zin kunnen optikken, rijden we al 250 km/u. Keramische remmen, Xenon-plus-lampen en led-dagrijlampen houden het allemaal veilig. Dat moet ook. Want de alfa-aap heeft privileges, maar eveneens plichten – hij moet zorgen dat de andere apen zich geborgen weten. Goedkoop is deze Q7 niet. Een geboren leider wel.
Reacties