![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/04/abt-gtx-rijder-zijkant-circuit.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/04/abt-gtx-rijder-zijkant-circuit.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/04/abt-gtx-rijder-zijkant-circuit.jpg)
Audi neemt afscheid van de R8 met deze Audi R8 LMX. Er worden 99 exemplaren gebouwd, allemaal uitgerust met de fijne V10 motor.
Met een speciale editie (deze Audi R8 LMX) valt het doek voor de R8. De allersportiefste Audi gaat eruit met een knal, en een beetje rap ook, want de nieuwe staat al in de coulissen te trappelen om naar buiten te komen.
Dat geldt ook voor de Audi R8. Voor deze fijnste sportauto die het millennium ons tot nu toe gebracht heeft, is het einde oefening. Tenminste, tot nog toe, want de opvolger loopt zich warm. Voordat koffie en cake geserveerd worden, brengt Audi nog even de Audi R8 LMX, een ode aan hoe goed het origineel is. Sterker nog: dit kon wel eens de beste R8-versie zijn die Audi ooit bouwde.
In het uitnodigende interieur staan een paar geweldige stoelen die het rijden alleen maar fijner maken. De zeventraps versnellingsbak schakelt met zijn dubbele koppeling razendsnel, het onderstel is stevig, direct en zuigt je mee in de rijbeleving. Als je het ons vraagt, is de 4,2-liter V8 de prettigste motor, maar uiteraard koos Audi voor dit afscheidsmodel – waarvan er maar 99 gebouwd worden – voor de krachtiger en iets soepeler 5,2-liter V10.
Om het naderende afscheid nog iets draaglijker te maken, is de motor opgevoerd en levert hij 20 pk meer dan de uitgaande V10 Plus. Je vraagt je af of dat echt nodig is. Met de Audi R8 LMX toont Audi eens te meer aan dat er in de supercar-klasse niets boven een ongecompliceerde turboloze motor met een flink slagvolume gaat. Het blok is goed bij de pinken en trakteert je op een prachtig geluid.
Tot ieders verrassing meldt Audi dat de motor de strijd om de CO2-grammen heeft overleefd en overgaat naar de volgende generatie R8. We waren er zelf eigenlijk van overtuigd dat we een V8 met een rijtje turbo’s en een buitenstopcontact zouden krijgen, maar de ambachtelijke techniek heeft kennelijk nog niet afgedaan.
Ondanks dat The Last Post klinkt, introduceert Audi nog een fijne innovatie op de Audi R8 LMX, namelijk laser-koplampen. Dat klinkt heel futuristisch en dat is het ook. In feite is het een extra lamp in de reguliere units. Hierin creëren een paar laserpunten met behulp van fosfor een lichtbundel. Het laserlicht ondersteunt het grootlicht en doet zijn werk pas bij snelheden van 60 km/u en hoger.
Eigenlijk zijn het een paar futuristische verstralers ter aanvulling van de standaard led-lampen. In de praktijk merk je er bar weinig van. De lichtstraal is erg smal. Ze zijn lang niet zo handig of doordacht als de matrix-led-lampen in de nieuwe Audi TT.
Zoals het vaak met afscheidsmodellen gaat, is de complete oplage inmiddels uitverkocht. De importeur meldt dat er (via de officiële kanalen) geen enkel exemplaar naar een Nederlandse eigenaar is gegaan; sterker nog, de Nederlandse prijs is nooit vastgesteld. In België stond de Audi R8 LMX voor bijna 220.000 euro in de prijslijst. Een koopje. Want behalve die futuristische laserkoplampen koop je ook één van de beste sportwagens van de afgelopen twintig jaar.
Reacties