Keuzes, keuzes… Bij de introductie van de nieuwe Audi A6 e-tron maken ze het ons niet gemakkelijk. Allereerst is er de vorm van de carrosserie: er is uiteraard een stationwagen, als vanouds Avant geheten, en er is een sedan die geen sedan meer is. De achterklep en achterruit zijn nu één geheel, waardoor ie nu Sportback heet. Goed, die laatste was in onze contreien altijd al minder populair, en als Sportback vinden we hem uiterlijk ook nog eens wat minder geslaagd dan de sedan.

Driekwart van voren bekeken lopen de lijnen naar achteren zo weg dat het lijkt alsof ie überhaupt geen kont meer heeft. Daardoor krijgt hij die druppelvorm die hem weliswaar een haast belachelijk lage luchtweerstand oplevert (0,21 Cw, een record voor Audi en de hele VW Groep), maar ook dat wat ongemakkelijke aangezicht waar de EQ-modellen van Mercedes in onze ogen zo’n last van hebben.

Audi S6 Avant e-tron is de juiste keuze

Goed, de Avant dus. Keuze 2: de achterwielaangedreven instapper of de voorlopige topper, de S6. Wat zou jij doen? Wij ook. Het front van de S6 wordt gedomineerd door een grote plastic afdekplaat in de kleur van de carrosserie, die drijft op een zee van zwart plastic. Achter die kunststof bevinden zich de sensoren voor de rijhulpjes en cruisecontrol, en ook de koplampen zitten er min of meer in verstopt.

Audi S6 Avant e-tron quattro blauw (2025) zijkant links achter schuin

De smalle lichtunits erboven zijn er alleen voor de dagrijverlichting, die je acht verschillende patroontjes kunt meegeven. Onder de motorkap zit een 27-liter grote frunk, voor je laadkabel bijvoorbeeld. Je zou die kap elektrisch moeten kunnen openen door over de neus van de auto te aaien, maar de beste Audi-man die dat wel even zou laten zien, stond zich een minuut of vijf later nog een ongeluk te wrijven, inmiddels schuimbekkend. Het gaat, maar niet van harte.

Bumperklever

De brede lichtbalk aan de achterkant van de Audi S6 Avant e-tron kun je ook weer een eigen gezicht geven, en herbergt nog een ander geintje: als een auto te dicht achter je rijdt, laat de auto dat via kleine gevarendriehoekjes in die balk weten. We zullen maar niet zeggen dat die bumperklever wel zal weten wat dat betekent, omdat het vast en zeker ook een Audi-rijder is.

Het interieur is helemaal van nu: veel schermen, weinig knopjes. Het werkt allemaal goed, al zul je je moeten aanleren een minuut eerder te vertrekken dan je gewend was om alle piepende hulpsystemen uit te zetten. De ruimte achterin valt tegen: de beenruimte is net aan voldoende en de aflopende daklijn zit de hoofden van langere mensen al snel in de weg. Heel vreemd is het audiosysteem: er staat Bang & Olufsen op, maar klinkt zo blikkerig dat het uit de schappen van Temu lijkt te komen.

Van 10 naar 80 procent in 21 minuten

De basis-A6 heeft een accupakket van 83 kWh, dikkere versies krijgen 100 kWh mee. In de gunstigste versie heb je dan een actieradius van maar liefst 756 kilometer, bij de S6 blijft daar 609 kilometer van over. Dankzij het 800-volt systeem kan snelladen met 270 kW – in 21 minuten zit je accu vanaf 10 procent weer 80 procent vol.

Audi S6 Avant e-tron quattro (2025) interieur rood leer interieur

Normaal gesproken is de S6 504 pk sterk, maar schakel de launchcontrol in en je hebt tijdelijk zelfs 551 pk tot je beschikking, waarmee je binnen 3,9 seconden op 100 km/u zit. En dat is niet het enige waarin hij snel is. Inhalen, bochten, tussenacceleraties – alles is in een vloek en een zucht gebeurd. Het enige waarvoor je meer tijd moet nemen, is remmen: het forse gewicht duwt verder door dan je verwacht bij iets dat zo snel optrekt. Wen je vanzelf aan.

Kunstmatige bromtoon in de S6 Avant e-tron

Dat geldt dan weer niet voor de kunstmatige bromtoon die automatisch klinkt als je de Sport-stand inschakelt; die wordt al snel vervelend. Jammer, omdat die stand wel weer zorgt voor een fijnere, wat zwaardere en beter communicerende besturing. Ook vering en demping worden steviger, zonder dat het te gek wordt. Gelukkig is het geluid uitschakelbaar in de Audi.

De Audi S6 Avant e-tron quattro rijdt uitstekend, hoewel je je nooit echt betrokken voelt bij het rijden – er wordt veel voor je bepaald, en hoe goed dat ook gebeurt, het blijft wat afstandelijk aanvoelen. De S6 Avant e-tron is een indrukwekkende auto, maar lang blijft die indruk niet hangen.Hij is, net als de auto zelf, zo weer weg.

Prijzen: € 101.490 (NL) / € 101.550 (B)
Aantal motoren: 2
Power: 551 pk/405 kW, 855 Nm
Accu: 100 kWh
Aandrijving: vier wielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 4,1 s
Topsnelheid: 240 km/u
Verbruik: 16,4 kWh/100 km
Actieradius: 647 km
Laadtijd: 21 min. bij 270 kW (10-80%)
Afmetingen: 4.928 x 1.923 x 1.493 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.950 mm
Gewicht: 2.310 kg
Bagage: 502/1.422 l

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)