Dit is de instap-Conti, aanzienlijk goedkoper dan de W12 en bijna 80 kilo lichter. Maar we hebben het hier niet over een Dacia Sandero, waar het woord ‘instapversie’ duidt op ongelakte bumpers en een gat in het dashboard waar een radio hoort te zitten. Een basis-Bentley is allesbehalve karig. De Bentley Continental GT V8 Convertible is nog altijd een uitzonderlijk rijk uitgeruste auto, en z’n 550 pk sterke 4,0-liter V8 is ook al niet bepaald tam te noemen.
Sterker nog: als je een Bentley zoekt om echt mee te rijden, in plaats van er alleen maar mee voort te zoeven, is dit wellicht de versie die je wilt. Tuurlijk, z’n 0-naar-100-tijd is iets minder scherp, maar 4,1 seconden is nog steeds hilarisch snel voor een auto die groter is dan de meeste kamers in Amsterdam. En vooral ook beter geïsoleerd van de buitenwereld. Ja, zelfs met een stoffen dak. Of je het nu open of dicht hebt, de ervaring is verbazingwekkend.
Doodse stilte
Er zijn veel andere stille en verfijnde cabrio’s, en voor veel minder geld ook, maar deze Bentley Continental GT V8 Convertible is heel iets anders. Met de kap open, en zelfs zonder windscherm achter de stoelen, valt bij snelwegsnelheden nauwelijks turbulentie te bespeuren. En met verwarmde stoelen, stuur en armsteunen blijven koude rillingen ook al achterwege.
Met de kap omhoog zou je zweren dat je in de coupéversie zit. Zelfs in z’n allerbeste concurrenten krijg je wachtend voor het stoplicht toch net iets meer mee van het geroezemoes om je heen dan je zou willen. Alsof ergens een raam op een heel klein kiertje staat. Hier: helemaal niets. Nog geen woord van kletsende voorbijgangers vindt zijn weg naar binnen. Mocht je voor een carrosseriekleur als deze zijn gegaan, dan is dat misschien maar goed ook.
Bochten nemen met de Bentley Continental GT V8 Convertible
Een McLaren uit de Sports Series is spannender als je aan ’m toegeeft en de alternatieve route over binnenwegen neemt. Maar de Conti GT, ongeacht welke motor je kiest, weet lange, rechte stukken asfalt zo plezierig te maken dat we het volledig begrijpen als je liever blijft hangen in zijn (en jouw) comfortzone.
Zijn massa wordt meteen duidelijk wanneer er een bocht nadert en je de rem dan met overtuiging blijkt te moeten bedienen. Tot je doorkrijgt dat je ook gewoon je enthousiasme een klein beetje kunt temperen. De Bentley blijft eerst en vooral een grand tourer, maar levert een betere sportauto-imitatie dan je zou denken. Zo is het toch de moeite waard om een interessantere route te nemen dan simpelweg de kortste. De Bentley Continental GT V8 Convertible heeft minder gewicht in z’n neus dan de W12 en z’n 4WD-aandrijflijn stuurt de kracht zoveel mogelijk naar achter, waardoor hij levendig rijdt. Maar wel pas als je ’m vertelt dat je dat wilt.
Gevoel voor humor
Dit is een feilloos beleefde auto. Hij gaat echt niet zomaar het sportieve tweezits-eerbetoon uithangen. Je zult eerst de draaiknop op de middenconsole op Sport moeten zetten, waardoor de ophanging steviger wordt, de respons van het gaspedaal en de transmissie scherper, en de V8 meer rumoer laat horen.
Wanneer je ’m onder de 3.000 tpm houdt, zweeft de GT V8 net zo gemakkelijk en stil over de weg als de W12. Daarboven blijkt hij plots een bijzonder goed gevoel voor humor te hebben. Volgens sommigen vertelt de Britse Queen na wat drankjes bij het diner de beste grappen. Het is een soortgelijk genoegen om deze V8 met z’n heupen te laten schudden en hem z’n moves te laten vertonen. Enig teken van trillingen door de afwezigheid van een vast dak is verwaarloosbaar. Dit is dezelfde soort ‘basisversie’ als een tiramisu bij een goede Italiaan, en zeker net zo smakelijk.
Specificaties Bentley Continental GT V8 Convertible (2020)
Motor
3.996 cc
V8 biturbo
550 pk @ n.n.b. tpm
770 Nm @ n.n.b. tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 318 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,1 l/100 km
275 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.850 x 1.964 x 1.399 mm (l x b x h)
2.851 mm (wielbasis)
gewicht n.n.b.
90 l (benzine)
235 l (bagage)
Prijzen
€ 281.812 (NL)
n.n.b. (B)
Reacties