We nemen het je niet kwalijk als je af en toe het overzicht kwijt bent, maar het komt hierop neer: Bentley mag dan zo’n 73 versies van de Continental GT bouwen (er zijn er net weer een paar bij gekomen, onder de illustere noemer ‘GT S’), het maakt echt niet uit welke je kiest. Ze zijn stuk voor stuk bijzonder fijn. Maar als je dan toch per se het non-plus-ultra aan pijlsnelle overdaad moet hebben, kom je vanzelf uit bij deze jongen: de Bentley Continental GT Speed. Natuurlijk het liefst als Convertible, want je gaat niet voor half werk.
Bentley noemt hem zelf ‘de krachtigste, meest op de bestuurder gerichte interpretatie’ van hun open cruiser, en dat kan maar één ding betekenen. Hoewel veel Conti’s het tegenwoordig doen met de bijzonder capabele 4,0-liter V8, beschikt deze Speed nog over Het Monster uit andere tijden: de dubbelgeblazen 6,0-liter W12, 659 pk sterk en meeslepend als een stampende stoomtrein waar je jas achter blijft hangen.
Specificaties Bentley Continental GTC Speed
Hij zorgt voor een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden en een topsnelheid van 335 km/u, en dat bij een gewicht van ruim 2.400 kilo. En nee, hoe vaak we een dergelijke combinatie van getallen ook opschrijven, normaal zal het nooit worden.
Laat staan dat het went om ermee te rijden. We zeiden al eens eerder: als een Rolls-Royce je het gevoel moet geven dat je in een donzen bed ligt, dan is een Bentley met W12 een donzen bed dat van een wolkenkrabber naar beneden stort. Deze nieuwste Bentley Continental GTC Speed doet niets af aan die bewering.
In de Sport-modus gaat de achttraps DCT-automaat tekeer om de motor aan het puntje van je tenen te laten hangen. Het onderstel werd door Bentley bijgepunt om de massieve, vol leer en hout gestouwde carrosserie niet alleen in toom te houden, maar te laten aanvoelen als een atletisch en wendbaar geheel.
De Bentley Continental GTC Speed is slim
De technologieën stapelen zich op en werken samen, van de vierwielbesturing tot de adaptieve luchtvering en 48-volt actieve stabilisatie, die binnen 0,3 seconde reageert op zijwaartse krachten om de Conti op een onwerkelijke manier horizontaal te houden.
De vierwielaandrijving goochelt met de koppelverdeling (in Sport gaat er meer richting de achteras) en versterkt het weelderige gevoel van onoverwinnelijkheid. Want ook dat is luxe. Om alles weer tot stilstand te dwingen, monteert Bentley optioneel koolstof-keramische remmen.
Goede audio, duidelijke infotainment
Dit alles gaat onder je tekeer terwijl je welzijn aan boord tot in de puntjes wordt verzorgd. De allermooiste materialen, heftige Naim-audio met speakers in de stoelen, infotainment dat nog altijd verrassend benaderbaar is (niks swipe-pinchen of gebarentaal) en ook met het dikke dak omlaag is de GT Speed nog altijd zeer beschaafd qua herrie, stijfheid en turbulentie. Mag het wat wilder, dan kun je tegenwoordig opteren voor een Akrapovic-uitlaat. Onze testauto had ’m niet, maar het idee maakt stiekem nieuwsgierig.
Wie shopt in dit segment en een auto als deze overweegt, weet heel goed wat hij of zij wil. Dat is maar goed ook, want met de keuze voor enkel het type Bentley Continental ben je er nog niet – er wacht je een oerwoud aan kleur- en materiaalcombinaties om over te beslissen. Onze tip: houd het stijlvol, en je hebt met de Bentley Continental GTC Speed een stukje vernuft in handen waar je nog lang blij mee en trots op kunt zijn.
Specificaties Bentley Continental GTC Speed (2022)
Motor
5.950 cc
W12 biturbo
659 pk @ 5.000 tpm
900 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 335 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,1 l/100 km
320 g/km CO2 (G-label)
Afmetingen
4.850 x 2.187 x 1.399 mm (l x b x h)
2.849 mm (wielbasis)
2.436 kg
90 l (benzine)
235 l (bagage)
Prijzen
€ 387.837 (NL)
n.b. (B)
Reacties