In de sombere duisternis van de wereld anno 2017 is er iets enorm geruststellends aan het feit dat de Ford Fiesta ‘Een ­Goede Auto’ is. Je kunt op ‘m vertrouwen. Hij is geen baan­brekend innovatieve auto. Er rijden er al behoorlijk wat van in de rondte, maar wellicht is dat je ontgaan. De Fiesta is een soort bruine boterham met kaas: betaalbaar, niet te ingewikkeld, maar behoorlijk lekker als je trek hebt. Hij is bescheiden.

Bij onze westerburen in Groot-Brittannië heeft ie het altijd bovengemiddeld goed gedaan, en ook deze nieuweling zal, net als de oude Fiesta (die van 2007 tot en met 2016 werd geproduceerd), in die contreien weer de bestverkopende auto worden.

Is er veel veranderd bij de Fiesta?

We zullen het je vergeven als je denkt dat de opfrisbeurt louter heeft bestaan uit het toevoegen van een rij led’jes hier en daar – een kleine make-over om de Ford-accountants blij te maken. Toch is dat niet zo. Ford heeft de carrosserie opgerekt zodat er binnenin meer ruimte is dan voorheen, de ophanging is opnieuw ontworpen, de wielen en de remmen zijn vergroot, en de carrosserie is een stukje breder geworden. En dat alles is gebeurd zonder ‘m al te veel van uiterlijk te laten veranderen – op zich heel knap.

Het geniale aan de achtste generatie Fiesta, en de reden waarom we ‘m tot TopGears beste supermini van 2017 verkiezen, is hoe hij het goede heeft weten te behouden (schattig, vergevingsgezind rijgedrag, sterke motoren) en oplossingen heeft weten te vinden voor zaken waarover wij – en de eigenaars van z’n voorganger – klaagden (krap, een dashboard zo gedateerd dat het regelrecht uit Thunderbirds leek te komen, prehistorisch infotainment).

Binnenin zit je op een lager geplaatste stoel, en de dingen die je aanraakt, zijn van betere kwaliteit. Ook het dashboard is behoorlijk opgeknapt. Het touchscreen dat iedere uitvoering boven de basisversie krijgt, trekt behoorlijk de aandacht, reageert snel en is goed afleesbaar. Eindelijk, moeten we daar wel bij zeggen.

Is alle connectiviteit aanwezig?

Dus wil je Apple CarPlay, of Google Maps om te navigeren: de Fiesta presenteert het je op ooghoogte. Ford had het daarbij kunnen laten, maar heeft besloten om meteen de rest van het dashboard aan te pakken: ook de knoppen voor de verwarming en de ventilatie zijn nieuw. Bovendien zitten alle instrumenten minder dicht bij elkaar, ze zijn nu logischer geplaatst. Aandacht voor detail heeft gefikst wat er voorheen niet klopte aan de baby-Ford.

Ook de onderliggende techniek is bekeken en waar nodig onder handen genomen, en dat heeft ertoe geleid dat het gedrag op de snelweg is verbeterd, dat ie verfijnder is geworden, comfortabeler, en uiteindelijk volwassener. Hij vertoont het gedrag van een grotere auto, maar met de klassieke beweeglijkheid en balans die bij een kleine Ford past – plus ultra-happige motoren met vlekkeloze ­versnellingsbakken. Hij is dus de perfecte grondslag voor een ­fantastische Fiesta ST (die verschijnt in 2018), maar ook nu al een prima supermini om mee naar je werk te gaan, boodschappen te doen en de binnenwegen mee te verkennen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)