BMW dekt elke niche af. En als die er niet is, dan bedenken ze ‘m wel, waardoor wij jou nog maar even uitleggen – voor de zekerheid – hoe het precies zit met hun modellen. Want dat begint een beetje een puzzel te worden.

Voor wie het spoor bijster is, volgt hier een lesje BMW-logica. De auto op de foto’s is een BMW 4-serie Gran Coupé, een vierdeurs versie van de tweedeurs coupévariant van de vierdeurs 3-serie. Is de Gran Coupé dan een hatchbackversie van de 3-serie? Nee, want dat is de 3-serie Gran Turismo al, of in letterlijk ruimere zin, de 3-serie Touring. Het voornaamste onderscheid tussen de 3-serie en de 4-serie is dat laatstgenoemde lager en breder is dan de eerstgenoemde. En het is duidelijk: dit model moet de Audi A5 Sportback naar het leven gaan staan.

Om te zien hoe groot dat Gran is, trekken we eens wat open. Onder de enorme achterklep zit een ruim bemeten kofferbak die door het omklappen van een paar stoelen nog vergroot kan worden. Niet alleen loopt de daklijn naar achter schuin af, de achterdeuren neigen ook sterk naar binnen. Als volwassene zit je dus met je hoofd tegen het dak.

Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden: aan de buitenkant is het ontwerp zeer geslaagd. De achterschermen vallen als een stel wulpse dijen over de achterwielen. Maar qua design moet ie wel z’n meerdere erkennen in de 6-serie Gran Coupé.

Het rijgedrag is als dat van een 4-serie Coupé. Wendbaar, evenwichtig en communicatief zijn de sleutelwoorden voor een hoop rijplezier. In bochten zou het stuurgevoel beter kunnen zijn, pokdalig wegdek gaat dankzij de lage, stijve banden niet ongemerkt aan je billen en oren voorbij. Grotere kuilen en bulten zijn geen probleem. De zitpositie is lager dan die van de 3-serie, bovendien is de grondspeling ook een stukje minder. Dat versterkt het snelheidsgevoel behoorlijk.

De leverbare motoren kennen we uit de hogere regionen van het 3-serie programma. Kleiner dan de 420i of 420d heeft BMW niet in de aanbieding. Onze testauto was de 428i met de vliegensvlugge achttraps automaat. Dat compenseert mooi het feit dat de motor niet altijd kan verbloemen dat er geen zes maar viercilinders onder de kap liggen te ronken.

De prijs ligt zo’n 3.000 euro hoger dan de vergelijkbare vierdeurs 3-serie, maar de Gran Coupé zit met xenonlampen, 18-inch lichtmetaal, leer, volautomatische airco en een navigatiesysteem beter in de spullen.

Wat moeten we er nu van vinden? Is de 4-serie Gran Coupé de ultieme uiting van BMW’s sporthart, of een kwestie van ‘in ieder hokje past een auto’? Een Insignia- of Mondeo-hatchback (wanneer heb jij er voor het laatst een gezien?) is maar een snufje duurder dan de sedan en dient vooral om praktischer te zijn dan de vierdeurs. BMW heeft het dak iets geplet en ineens is het een niche-vullende premium auto. Tja, als het om imago draait, vinden autokopers het niet erg dat ze beduveld worden.


BMW 428iA Gran Coupé



14/20



Motor

1.997 cc

viercilinder turbo

245 pk / 350 Nm



Aandrijving

achterwielen

8v automaat



Prestaties

0-100 in 6,0 s

top 250 km/u



Verbruik/milieu

6,3 l/100 km

149 gr/km CO2



Afmetingen

4.638 x 1.825 x 1.389 mm (l x b x h)

2.810 mm (wielbasis)

1.505 kg



60 l (benzine)

480 / 1.300 l (bagage)



Prijzen

NL € 49.804

BE € 41.900



Het vonnis

De zoveelste loot aan BMW’s boom met vreemde vruchten. Een heerlijke rijdersauto die er ook nog eens heel goed uitziet. Ondanks z’n veelzijdigheid houdt de hoofdruimte achter niet over

Reacties