Je zou het bijna vergeten, maar naast de i5 die alle aandacht opeist, maakt BMW ook nog steeds een old-school 5-serie. Gewoon, met benzinemotor. We rijden hier de opener van het gamma: de BMW 520i met een braaf 2,0-liter viercilindertje, 208 mild-hybride pk’s sterk en zuinig nippend van z’n brandstof. Amper 7 l/100 km scoorden we tijdens onze test, en dat voor een auto die inmiddels het formaat heeft bereikt van de 7-serie van een paar jaar geleden.
Hij presteert er niet minder om. Vanaf moment één trakteert deze motor je op zowel zijdezacht gedrag als gewillige responsiviteit. De achttraps automaat is bij de les als je haast hebt, maar durft de motor in stille dorpjes ook richting vrijwel stationair te schakelen; dat trekt ie makkelijk.
Er komen dikkere motoren aan
Het is een heerlijk gebalanceerde aandrijflijn zonder nukken, ogenschijnlijk bedoeld om aan te tonen dat het benzinespel nog niet ten einde hoeft te zijn. Tuurlijk, er zit nog een zescilinder aan te komen, en als klapstuk een plug-in hybride M5 die de show gaat stelen. Maar dat de 5-serie met de basismotor nog altijd zo’n solide propositie is, stelt gerust.
Het formaat is wennen, dat wel. Als je de eerste keer op ’m af loopt, probeer je al in te stappen wanneer je nog een meter of drie van ’m verwijderd bent. BMW houdt zich de laatste jaren bezig met nogal – laten we het vriendelijk zeggen – uitdagend design, maar over deze 5-serie zullen velen het eens zijn: hier staat zonder meer een keurige sedan. Op de dorpels komen we wat vreemde en onnodige structuren tegen, maar zijn nierengrille zullen andere bestuurders nu eens niet aanzien voor de inrit van een parkeergarage.
Achter het stuur besef je opnieuw dat je met een beste klomp van een auto te maken hebt. Hem door smalle steegjes loodsen zonder meteen vrachtwagenlijnen te kiezen vergt wat oefening. Maar BMW doet hier wat BMW het beste kan: grote auto’s klein laten rijden. De draaicirkel is minuscuul, het onderstel houdt de boel snaarstrak in de hand en de besturing heeft een levendigheid die je bij andere merken in auto’s van twee maten kleiner niet vindt. De 5-serie draaide altijd om het combineren van luxe en verwennerij met atletisch vermogen – deze generatie heeft de briefing weer goed begrepen.
BMW heeft geluisterd en laat veel digitale poespas weg
Na deze loftuiting verwacht je mogelijk wat mitsen en maren, en die zijn er ook. Gezien onze ervaring met andere recente BMW’s vreesden we voor een digitale worsteling, maar zo erg is het niet – voor het nieuwste OS heeft BMW veel van de bezwaren ter harte genomen. Zo is het Home-scherm nu een brede navigatiekaart met een instelbare widget ernaast (radio, telefoon, tripinfo) in plaats van een roedel versleepbare tiles waar je net niks mee kunt.
Wel zijn er nog steeds menu’s met tientallen apps waarin je dan met 130 km/u moet gaan zitten pielen; bepaald niet handig. En waarom ze bij BMW denken dat je naast de rijmodi Personal (waarin je vreemd genoeg niets kunt instellen) en Sport ook zit te wachten op opties als Expressive, Relax en Digital Art is ons een raadsel. Maar dat zijn kleinigheden. Even iets heel basaals: hoe zet je de transmissie in P? Je kunt met het palletje alleen R, N en D kiezen. P licht pas op als je de auto uitzet of de handrem activeert. Schiet ons maar lek.
De BMW 520i heeft wat eigenaardigheden
Ook een tenenkrommende: de 5-serie remt zelf in meer of mindere mate af als je het gas loslaat, op basis van slimme radar- en navigatie-input. Maar wat nu als we dat niet willen, bijvoorbeeld omdat we houden van voorspelbaar rijgedrag? Ook na een week swipen en scrollen hebben we niet kunnen ontdekken waar je dit vrijpostige hulpje kunt uitschakelen.
Andere dingen kloppen dan weer perfect, zoals een stroef en goed geplaatst telefoonplateau dat links laadt en rechts niet. De ruimte, stilte en luxe aan boord zijn van grote klasse, en de matrixkoplampen van onze testauto (met een prijs van 90k) bieden het meest accurate en effectieve automatische grootlicht dat we meemaakten. Dit soort tevredenstemmende zaken, plus dat onvolprezen weggedrag en die fijne motor, zorgen dat de BMW 520i uiteindelijk een overdonderend goede indruk achterlaat. Los die stommiteitjes op, BMW, en jullie hebben een regelrechte winnaar.
Specificaties van de BMW 520i (2024)
Motorinhoud
1.998 cc
Motortype
viercilinder turbo
Power
190 + 18 pk/140 + 13 kW, 330 Nm
Aandrijving
achterwielen, 8v automaat
Acceleratie
0-100 km/u in 7,5 s
Topsnelheid
230 km/u
Verbruik
5,8 l/100 km
CO2-uitstoot
130 g/km
Tankinhoud
60 l (benzine)
Afmetingen
5.060 x 1.900 x 1.515 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.995 mm
Gewicht
1.800 kg
Bagage
520 l
Prijs
€ 71.277 (NL)
€ 64.130 (B)
Freek heeft op 25 april 2024 geschreven:
Foto’s bij het artikel zijn niet de 520i vermits het ‘tankklepje’ links vooraan zichtbaar is.
Die behoort toe aan de plug-in hybrid.
Frank b heeft op 22 april 2024 geschreven:
Ook veel mooier dan dat afschuwelijk zwart van de electrische neus. De 5 moet sober blijven, geen bling bling kar.