Fabrikanten doorbreken momenteel alle gekende rolpatronen. Dat BMW rijden geweldig maakt, wisten we al. Maar het gaat er voortaan ook zuinigjes aan toe bij de veelvraten van weleer.
 
BMW heeft altijd veel waarde gehecht aan Freude am fahren en liet zich nooit veel gelegen liggen aan de geluiden van milieuorganisaties die zuinigjes wezen op de noodzaak van reductie van verbruik en emissiewaarden. Elke BMW is een geweldige rijdersauto die met de traditionele achterwielaandrijving compromisloos kiest voor weergaloze wegeigenschappen. En altijd zijn die BMW’s voorzien van adembenemende techniek in de vorm van moderne motoren die het onderste uit de kan halen. De uitkomst van de zucht naar innovaties was altijd: meer koppel en meer vermogen. Maar de Beieren gooien het roer om.
 
Denk overigens niet dat BMW alle sportiviteit heeft afgeworpen, want ondanks de nieuwe zuinigheidswind blijven de Duitsers snoeihard blazen en zo zal er voor het eerst sinds vijftien jaar weer een BMW M5 Touring verschijnen. Met een vijfliter V10 die niet echt is ontwikkeld met het oog op verbruikswaarden. De vraag dringt zich op: welk model is er vanwege de compensatiedrang: die M5 of de zuinige 530i uit deze rij-impressie? Nu, de M5 compenseert zijn bestuurder en de 530i compenseert BMW en helpt met het terugdringen van de totale CO2-uitstoot.
 
BMW was ooit eerder in de weer met zuinigheid. In 1983 kwam het merk met de 525e, een weliswaar op dat moment volledig in het tijdbeeld passend, maar in de BMW-showroom volledig misplaatst model. De BMW-clientèle liep er destijds met enig dédain omheen, blijkbaar op zoek naar de traditionele BMW-kwaliteiten. Dus waakt BMW er nu voor om die ‘e’ weer aan de typenaam toe te voegen. De 530i is met zijn 272 pk gewoon een echte BMW en dus zul je je best moeten doen om je keuze als ‘milieuverantwoord’ te verkopen. Daar geloven je collega’s vast niets van. Jammer, want de cijfers zijn behoorlijk verrassend. Wat dacht je van 7,5 l/100 km (1 op 13,3)? En een uitstoot van 178 g/km CO2, beide waarden van de zestrapsautomaat die zelfs beter zijn dan die van de handgeschakelde zesbak (respectievelijk 7,7 en 182).
 
We hadden er in een rij-impressie van enige BMW nog niet eerder bij stilgestaan. Dus is het best verrassend nieuws om te melden dat deze indrukwekkende auto prestaties combineert met een laag verbruik. Daarmee is de BMW 530i natuurlijk nog allerminst een spaarmodel. Wat bij elke BMW van tevoren – vóór je eerste gang naar de dealer dus – nog een haalbare kaart leek, is bij je eerste onderhandelingsronde verdampt tot een illusie. Daar kun je niet mee thuiskomen. Eerst maakt BMW je lekker met alle leuke hebbedingetjes, om daar vervolgens astronomische bedragen voor te vragen. De High Executive uit deze impressie heeft een behoorlijke standaarduitrusting, maar die kost dan ook wel een krappe tachtig mille. BMW levert ook nog een Lane Departure Warning System dat het stuur laat vibreren als je onbedoeld over een wegmarkering rijdt. Die kost slechts 718 euro, maar die kun je je besparen door gewoon wakker te blijven. Veel meer voor de hand liggen andere opties. Wil je bijvoorbeeld ook nog een head-up display en actieve cruisecontrole met stop & go-functie, dan moet je daar achtereenvolgens 1.849 en 2.553 euro voor bijbetalen.
 
En dat zijn nu juist allebei van die opties die alledaags rijgemak aanzienlijk verbeteren. Het head-up display om de voor de hand liggende reden dat je de ogen op de weg gericht kunt houden en de cruisecontrole omdat die bij druk verkeer heel wat stoom van de ketel haalt. Je kunt zelf de gewenste afstand tot je voorligger instellen en de auto houdt die afstand dan voor je in de gaten. Zelfs als die voorligger stil gaat staan en even later weer optrekt. Eigenlijk hoef je alleen nog maar achter het stuur te gaan zitten om het head-up display te bekijken, want dat lukt natuurlijk niet vanaf de stoel rechts achterin.

 
 

Reacties