BMW presenteert een wereldprimeur in de M4 die dit seizoen bij de MotoGP als pacecar wordt ingezet. In wezen is de auto standaard, zij het dat er behalve wat extra flitslampjes in de bumper en op het dak ook een rolkooi, kuipstoelen met harnasgordels en een brandblusser in zitten. En achter het stuur zit oud-coureur Mike Lafuente. Om de M4 nog geschikter te maken voor het circuit kwam er een instelbaar KW-onderstel onder, een iets sportievere uitlaat en koolstof-keramische remmen uit BMW’s eigen lekkernijencatalogus.

Allemaal mooi en prachtig, maar écht interessant wordt het pas onder de motorkap. De M4 heeft namelijk waterinjectie. Nee, het is BMW niet gelukt om een motor op water te laten rijden, maar wel om hem er beter door te laten presteren. In de luchtstroom die de turbo’s in komt, wordt een dunne waternevel gesproeid. Hierdoor koelt de luchtstroom af, waardoor het meer zuurstof kan bevatten. Die extra zuurstof zorgt ervoor dat de benzine die de 3,0-liter zes-in-lijn voedt beter verbrandt. Het resultaat is een lager brandstofverbruik en een puist extra vermogen. Het waternevelsysteem werkt bij de M4 pas vanaf 5.000 tpm, maar bij mindere goden uit de BMW-stal schijnt het ook bij lagere toerentallen al effectief te kunnen zijn. Meer dan een tankje gemineraliseerd water heb je niet nodig.

Wat verandert er aan de BMW M4?

Volgens BMW is de vermogenswinst zo’n acht procent, maar een bron zegt dat dat een voorzichtige benadering is. Die bron is niemand minder dan Frank van Meel, de directeur van BMW’s M-afdeling. Hij verklaart dat de standaard 431 pk is toegenomen tot een waarde die met een ‘5’ begint. En de Goed Nieuws Show is nog niet voorbij. De M4 heeft namelijk betere manieren gekregen. De vermogensafgifte over het hele toerengebied is gelijkmatiger geworden; een standaard M4 kan nog wel eens wat venijnig uit de hoek komen.

We mochten voorafgaand aan de MotoGP van Qatar de water-M4 een paar rondjes over het circuit jagen en waren zeer onder de indruk. Zelfs met de veiligheidstoeters en -bellen uit is het een geweldige auto om mee te spelen. Het verschil in karakter is er een van dag en nacht. Hij boezemt zoveel vertrouwen in dat zelfs je ouwe moer er nog driftkoningin mee kan zijn. De vermogensopbouw, waar geen einde aan lijkt te komen, is goed te doseren. De pret komt trouwens ook van het nieuwe onderstel. Daardoor is de besturing nog directer en communicatiever dan die van de standaard M4.

Voorlopig kan alleen Mike Lafuente genieten van dit moois. De techniek is nog in een ontwikkelfase, maar alles duidt erop dat we de watervernevelaar straks terugzien in een M4 GTS. Mocht dat het geval zijn, dan kunnen we je nu al melden dat die een geweldige motor heeft.

Specificaties BMW M4 H2O


18/20

Motor
2.979 cc
zescilinder biturbo
466 pk / 592 Nm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,8 l/100 km
204 g/km CO2

Afmetingen
4.671 x 1.870 x 1.383 mm (l x b x h)
2.812 mm (wielbasis)
1.572 kg
60 l (benzine)
445 l (bagage)

Prijzen
NL niet te koop
BE niet te koop

Het vonnis
De waterinjectie in deze M4 heeft alleen maar voordelen. Hopelijk zien we het gauw terug op een seriemodel. Misschien op de GTS? En dan mogen ze deze stickers en lampjes er van ons ook best bij leveren

Reacties