
Het is een uitspraak die ons altijd is bijgebleven toen we aan Porsche vroegen hoeveel mensen nou echt met hun Cayenne op het circuit reden: ‘Meer dan bij andere merken.’ Maar laten we heel eerlijk zijn: het antwoord is nul. Afgerond naar boven. Niemand gaat met een auto van 2.500 kilo het circuit op. En we denken dat dit ook geldt voor deze BMW M5 Touring. Dus laten we stoppen met het fatshamen van deze bak en hem waarderen voor wat ie wel is: de ultieme daily driver.
Het internet ging los op het gewicht van de BMW M5 Touring. Hoe kon het dat de M-divisie van BMW zo’n zware auto neerzette? Nou, het antwoord is vrij simpel: als je alle eisen meeneemt, dan ontkom je er niet aan. Want de mensen willen een V8, een Touring moet ruim zijn, van de wet moet ie veilig zijn en van de meeste fiscale wetten moet het eigenlijk een plug-in hybride zijn. Prop dat allemaal in een verpakking en je hebt een M5 Touring die veel heeft om van te houden.
Inhoud BMW M5 Touring (2025) review
Wat is er nieuw aan deze BMW M5 Touring?
Het is voor het eerst in lange tijd weer eens een Touring, dus een stationwagen. De vorige generaties van de M5 waren alleen als sedan te krijge, op de E34 en E61 na, wat tegenwoordig zeldzame verzamelobjecten zijn. Daarnaast is het voor het eerst dat de M5 een plug-in hybride is. Wel is de 4,4-liter V8 gebleven. Het totale vermogen is 727 pk en het koppel is 1.000 Nm. In principe moet je 60 kilometer helemaal elektrisch kunnen rijden.
Hoe rijdt ie?
Dit is dus het hele ding met het gedoe over het gewicht. Zou je dit ding op het circuit parkeren, dan ga je de zware botten echt wel voelen. Er zitten geniale mensen bij BMW, maar de natuurwetten laten zich hooguit een beetje buigen, niet breken. De banden zullen snel heet worden en je remmen gaan faden. Maar op de openbare weg? Dit ding heeft meer grip dan je binnen artikel 5 van de Wegenverkeerswet kwijt kunt. Moderne ondersteltechniek en vooral moderne banden zijn zó goed. Je komt niets tekort.
In de juiste rijstand is de M5 bloedsnel in een rechte lijn en als je zou willen, kun je hem zelfs dwars over een rotonde gooien. Iets wat wij uiteraard nooit zouden doen. De V8 is fluisterstil in de ene modus en best lekker hoorbaar in de andere. Net zo bipolair als je van een snelle PHEV verwacht. Overigens komt een hoop geluid van de acht cilinders tot je via de speakers, maar dit merk je pas als je een roffeltje hoort in de volledig elektrische modus. Niets wat een bezoekje aan de tuner niet kan verhelpen.
Voor een dagelijkse auto zou je denken dat de Comfort-stand van het onderstel een fijne optie zou zijn, maar wij hebben vooral gereden in de Sport-stand. Zelfs met een gevulde kinderstoel achterin. ‘Comfort’ is ons net iets te zompig en daardoor deint de auto net te veel na. Door de vrij lange wielbasis kun je de Sport-modus van de BMW M5 Touring voor je dagelijkse kilometers meer dan prima hebben.
Hoe is het interieur van de BMW M5 Touring?

Hier snap je ook dat het gewicht van de BMW M5 Touring wat hoog is uitgevallen. Je hebt elektrisch verstelbare stoelen die zowel te verwarmen als te ventileren zijn. Er zijn grote schermen, een dik audiosysteem. Alles wat je nodig hebt voor een auto voor elke gelegenheid. We vinden het infotainmentscherm van BMW soms wat onnodig ingewikkeld, maar als alles eenmaal is ingesteld, heb je er verder ook weinig mee van doen.
Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
Grootste pluspunten
- + Doet alles wat je wilt, maar dan snel
- + Weinig compromissen
- + Voelt aan alle kanten bijzonder aan
Grootste minpunten
- – Hoog gewicht gaat wegenbelasting kosten
- – Ingewikkeld infotainment
- – Uitlaatgeluid kunstmatig
Verder nog bijzonderheden?
Wat ons vooral opviel is hoe geslaagd we de BMW M5 Touring vinden. Je mag hem wat ordinair vinden, maar als je je verplaatst in de doelgroep, is dit precies wat je wilt. De auto is serieus uitgebouwd en de velgen vullen de kasten keurig op. Het ding heeft echt presence op de weg – of op de parking van de Aldi. Wat ons betreft klopt het design van de M5 het allerbeste op de Touring.

En dat is het hele ding van deze auto, als je het ons vraagt. Je wilt een dikke bak en die krijg je. Alles wat je je kunt wensen bij een daily driver, dat doet deze BMW M5, maar dan gewoon een stuk sneller. Door de PHEV-aandrijflijn kun je hem rustig en behouden rijden als je onderweg bent met het gezin. En als je alleen bent, biedt de auto performance genoeg om te flirten met een educatieve maatregel gedrag. Het is een auto waar iedereen elke dag blij van kan worden.
Wat is de prijs van de BMW M5 Touring?
Die plug-in hybride aandrijflijn zorgt voor nog een leuk voordeel in Nederland. Deze BMW M5 Touring kost in Nederland ‘maar’ 146.000 euro. Dat is 15.000 euro minder dan de kleinere en minder krachtige BMW M3 Touring. Dat komt omdat de auto op papier bijna geen uitstoot heeft. In België kost de M5 Touring 151.000 euro – dat is ruim 40.000 euro meer dan de M3 Touring daar kost.
Dus, moet je er eentje kopen?
Je hebt het misschien wel een beetje gemerkt: wij zijn fan. Maar alleen als je hem inzet voor zaken waar hij echt goed in is. Dus vergeet die plaatjes van deze auto op het circuit. Dan moet je gewoon een BMW M2 kopen ‘voor erbij’. Of nog beter: koop een oude M3 voor het circuitwerk. Nee, dit is het ultieme antwoord op ‘ik zoek iets extreem diks maar het mag geen SUV zijn’.
BMW M5 Touring specificaties (2025)
Motorinhoud | 4.395 cc |
Motortype | V8 turbo hybride |
Power | 727 pk/535 kW, 1.000 Nm |
Aandrijving | vier wielen, 8v automaat |
Acceleratie | 0-100 km/u in 3,6 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Verbruik | 2,0 l/100 km |
CO2-uitstoot | 45 g/km |
Tankinhoud | 60 l (benzine) |
Afmetingen | 5.096 x 1.970 x 1.516 mm (l x b x h) |
Wielbasis | 3.006 mm |
Gewicht | 2.550 kg (zwaar, hè?) |
Bagage | 500/1.630 l |
Van design moet deze creatie het niet hebben.
Vergezocht en smakeloos, wat meestal met Duitse merken het geval is.