Er is de laatste jaren – door ons en door vele anderen – een hoop gezegd en geschreven over BMW’s gekozen -ontwerprichting. Grilles als konijnentanden, nodeloze hoeken en vouwen gecombineerd met pompeuze uitstulpingen… Om er maar eens een mooi anglicisme in te gooien: alleen een moeder zou ervan kunnen houden.
Althans, dat dachten we. Eens te meer blijkt dat wij in het geheel niet weten wat ‘demense’ eigenlijk willen: in 2023 verkocht BMW wereldwijd 2,25 miljoen auto’s, wat een regelrecht record is voor het merk. Dus al die giftige designkritiek van ons raakt kant noch wal. Dit is, kennelijk, mooi.
De toekomst van BMW ziet er anders uit
Toch heeft BMW nu zelf besloten dat het voortaan allemaal wel wat minder opzichtig mag. De twee Vision Neue Klasse-conceptcars, in sedan- en SUV-vorm, geven aan waar het met de toekomstige modellen van het merk naartoe gaat; volgend jaar al. Naar verwachting zal de nieuwe 3-serie het spits afbijten, waarna de X3 zal volgen.
Het risico bestaat dat auto’s als deze X2 er naast die ingetogen Neue Klasse-chic dan plots behoorlijk achterhaald uitzien. Maar dat is dan, dit is nu, en voor nu is de compacte X2 BMW’s nieuwste kijk op het hele SUV-coupéidee dat ze ooit zelf met de X6 in het leven riepen. De X2 combineert een stompe voorkant en een hoge achterzijde met een aflopende daklijn, wat hem een ietwat ongemakkelijk voorkomen bezorgt.
Hij is 5 centimeter langer dan zijn sensibeler vormgegeven broertje, de X1, en komt net als die auto ook in twee volledig elektrisch aangedreven uitvoeringen. Over onze ervaringen met de snelste hiervan, de tweemotorige iX2 xDrive30, kon je vorige maand lezen. Samengevat gaf die auto in ieder geval qua prestaties weinig reden om heel veel meer geld af te tikken voor de (in Nederland) met CO2-boetes beladen benzinetopper.
Het vermogen van deze BMW X2 M35i
Evengoed hebben we de BMW X2 M35i voor deze test onder onze hoede. Hij profiteert (?) van extra heftige M-styling en heeft de nodige dynamische toevoegingen, zoals Adaptive M Suspension en Sport Steering. Maar bovenal heeft hij een 2,0-liter viercilinder turbo die er 300 pk en 400 Nm uit smijt, om via een zeventraps dubbelkoppelautomaat alle vier de wielen aan te drijven.
Zijn interieur is een verademing ten opzichte van sommige andere ‘interactieve’ creaties in deze tijd. BMW’s OS9, geserveerd op het prachtige Curved Display, heeft een gigasprong gemaakt ten opzichte van het vorige systeem. Het ziet er goed uit en heeft een logische lay-out, al werkt het niet altijd even soepel.
Het serveert je ook de nodige augmented reality–beelden, mocht je liever op je scherm dan door de ruit bekijken wat er voor je gebeurt. BMW belooft dat je later dit jaar met een controller ook verschillende games op het systeem zult kunnen spelen, dus als je na een snelle tankstop behoefte hebt aan een laadpauze voor jezelf, dan kan dat.
Het stuurgedrag is zoals je verwacht van een BMW
Op het rijden valt weinig af te dingen: strak sturen, doorgaans bakken met grip, een afgewogen adaptief onderstel en de stoelen houden je in bochten op een M-waardige manier op je plek. Met dank aan de Europese regelgeving van 2024 maakt de viercilinder van zichzelf een wat saai geluid (al laat ie toch een fijn snerpje horen rond 4.500 à 5.000 tpm). Maar als je wilt, laat hij zich bijstaan door BMW’s Iconic Sounds-techniek, die het gebrom en geblèr via de speakers aandikt. Nep? Ja. Beter dan niks en stiekem toch wel grappig? Ook ja.
Net als de iX2 heeft deze X2 vooral één probleem, en dat is het feit dat er in eigen stal betere opties zijn voor minder geld. We spitsen ons in deze voorbeelden even toe op de Nederlandse koekkoekprijzen, maar in België gelden grosso modo dezelfde verhoudingen: je betaalt 84.401 euro voor een BMW X2 M35i, maar de praktischer X1 heb je in dezelfde rappe uitvoering voor 83.
Ga je voor rijplezier boven ruimte, dan zijn er de M135i en M235i Gran Coupé, met dezelfde techniek maar een lager gewicht – voor rond de 71 mille. Het is daarom lastig vast te stellen wat de rol van de BMW X2 nou precies moet zijn. Puur voor de gekke styling zouden wij al dat extra geld niet overhebben. Maar dat zijn wij, en nogmaals: wij hebben blijkbaar nog altijd geen idee wat mensen willen.
Specificaties van de BMW X2 M35i xDrive (2024)
Prijs
€ 84.401 (NL)
€ 61.800 (B)
Motorinhoud
1.998 cc
Motortype
viercilinder turbo
Power
300 pk/221 kW, 400 Nm
Aandrijving
vier wielen, 7v automaat
Acceleratie
0-100 km/u in 5,4 s
Topsnelheid
250 km/u
Verbruik
7,7 l/100 km
CO2-uitstoot
174 g/km
Tankinhoud
54 l (benzine)
Afmetingen
4.567 x 1.845 x 1.575 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.692 mm
Gewicht
1.770 kg
Bagage
560/1.470 l
Reacties