BMW jakkert de modelwisselingen er in ongekend tempo doorheen. De X3 ontkomt evenmin aan de vernieuwingsdrang; gelukkig maar.
 
Als je de BMW X3 nooit zo goed hebt begrepen: maak je geen zorgen, je was bepaald niet de enige. Wat moet je met een auto die kleiner is dan de X5, maar bijna net zo duur? Als je uitging van dezelfde motor, betaalde je voor een X3 een mille of zeven minder dan voor een X5 – dan koop je toch een échte? Om nog maar te zwijgen van het feit dat ie op andere, ook best belangrijke gebieden als kwaliteit, rijeigenschappen of uitstraling, nog niet eens de veters mocht strikken van die X5.
 
Er waren meer valkuilen; de X3 was niet zo groot als de X5, qua hoogte scheelde het niet eens zoveel. In het streven het hoge zwaartepunt van de X3 enigszins te compenseren, kreeg de auto een vering mee die op z’n vriendelijkst gezegd spijkerhard was. Er zullen best mensen zijn geweest die dat leuk vonden, maar wij hoorden daar niet bij. Van het uiterlijk werden we ook al niet warm, of beter: het liet ons arctisch koud. De geluidsisolatie liet ernstig te wensen over: vooral bij de diesels leek het alsof er een tractor op de passagiersstoel zat.
 
Het staat ons nog helder voor de geest dat BMW Nederland ooit het redelijk onzalige idee had een gezamenlijke introductie te organiseren voor twee auto’s. In de rechterhoek: de BMW X3 2.0d, volgepakt met extra’s maar nog steeds een lawaaiig, oncomfortabel, traag en matig rijdend net-nietgeval. In de linkerhoek de toen ook nieuwe 535d Touring, iets minder riant uitgerust maar beeldschoon, subliem rijdend en voorzien van een van de meest imposante motoren die de Beiers ooit gemaakt hebben. Prijsverschil: negen mille in het voordeel van de X3. Het werd een van de makkelijkste verhalen die we ooit hebben geschreven.
 
Maar dat was toen en dit is nu. Inmiddels heeft de X1 de gelederen versterkt en is de X5 dankzij een modelwisseling weer een stukje naar boven opgeschoven, waardoor de plek van de X3 in het BMW-gamma een stuk duidelijker is geworden.
 
Uiterlijk is de nieuwe X3 er enorm op vooruitgegaan. Je kunt duidelijk hints van zowel de X1 als de X5 terugzien – sterker, de X3 lijkt het onvermijdelijke resultaat te zijn van een romantisch samenzijn tussen die twee. Hij staat krachtiger op z’n wielen en z’n proporties maken meer indruk dan die van zijn altijd wat onbestemd ogende voorganger. Details als die vloeiende lijn die door de portiergrepen over de hele flank loopt, en de welvingen in de motorkap geven hem een veel stoerder voorkomen. Trouwens, de vorige X3 verbleekt als je hem naast de nieuwe zet, maar je zou die laatste eens naast een oude X5 moeten zien: op een haar na even hoog en breed.
 
Ook het interieur is er aanzienlijk op vooruitgegaan. Kon de vorige zich er moeilijk op laten voorstaan dat hij een ‘premium’-interieur zou hebben, bij de nieuwe is dat stukken beter voor elkaar; materialen, verwerking, het is allemaal beter. We vinden nog altijd dat BMW designtechnisch wat meer zijn best zou kunnen doen om wat meer onderscheid aan te brengen tussen de modellen onderling; je hebt zo langzamerhand geen benul meer waar je in zit./div>


Maar zolang je in een X3 het idee hebt dat je ook in een 5, 7 of X5 zou kunnen zitten, is er eigenlijk niets te klagen. De stoelen zijn gewoontegetrouw uitmuntend, de zit achter het stuur is prima in te stellen en dat tikje extra hoogte zorgt voor een prettig overzicht over de rest van het verkeer. Achterin zal niemand wat te klagen hebben; meer dan voldoende ruimte aan alle kanten.
 
De achterbank is in drie delen neerklapbaar voor extra bagageruimte, al zul je die niet heel snel nodig hebben; de reguliere ruimte is riant. Over de vloer loopt rails waarin je op elke gewenste plek sleepogen kunt bevestigen, die normaal gesproken keurig in vakjes onder de vloer opgeborgen zitten. Allemaal heel netjes geregeld.
 
We konden kiezen uit twee motoren: de 20d met 184 pk of de 35i met 306 pk. Wat zou jij hebben gedaan? Precies: die zalige twinturbo zes-in-lijn was dus van ons. Leg je diens prestaties trouwens naast die van z’n voorganger, dan kun je meteen zien wat een klappen er de laatste jaren toch op motorisch gebied worden gemaakt: 12,5 procent meer vermogen, 27 procent meer koppel (nu 400 Nm!), terwijl het verbruik 8 procent daalde en de CO2-uitstoot 11 procent omlaag ging. Daar kun je mee thuiskomen.
 
En snel ook, want het duurt nu maar 5,7 seconden voor je 100 km/u rijdt. 5,7 seconden! Dat red je in menig zichzelf uiterst serieus nemende sportauto nog niet eens, en deze halve SUV draait er zijn hand niet voor om. Sterker: hij vindt het alleen maar ontzettend lekker. Hij brult er fantastisch bij en de vierwielaandrijving en overdadig aanwezige elektronica zorgen ervoor dat ook werkelijk élke pk zijn weg naar asfalt vindt.
 
Je kunt het actieve onderstel in drie standen zetten: Normal, Sport en Sport+, en die standen doen ook echt wat ze beloven. Bij Sport wordt alles net een tandje strakker, bij Sport+ houdt het esp zich een tijdje koest voordat er ingegrepen wordt. Alles uitzetten kan ook, maar de reacties in Sport+ zijn zo prettig dat je je af kunt vragen of je zo goed bent dat je niet beter het systeem gewoon z’n ding kunt laten doen en een zekere veiligheidsmarge kunt inbouwen; áls het misgaat, gaat het inmiddels zó hard dat het meteen goed misgaat ook. De keiharde vering is gelukkig ook verleden tijd: deze afstemming is bijzonder goed, kleefkracht en comfort blijken wel degelijk gecombineerd te kunnen worden.
 
Een kritiekpuntje: de besturing. BMW is uit verbruiksoverwegingen druk bezig het hele gamma over te zetten op puur elektronische besturing – dat scheelt immers 0,3 liter brandstof per 100 kilometer. Of we daar blij mee moeten zijn? Het stuurt lichter, wat zoekerig op de snelweg en ook minder gevoelig. Waar BMW de terechte naam heeft de best sturende auto’s ter wereld te maken, vragen we ons dat bij de X3 af. Het is zeker niet slecht, maar wel beduidend minder dan we van BMW’s gewend zijn. We zouden die 0,3 liter er graag voor inleveren.


BMW X3 xDrive35i Executive



14/20



Ons oordeel

Lichtjaren verwijderd van z'n voorganger, en dat is goed. De X3 is zeker in deze configuratie een concurrent van formaat



Prijs NL: € 72.995

Prijs BE: € 55.950 (standaard)



Prestaties

0-100 km/u in 5,7 s, top 245 km/u, 8,8 l/100 km



Techniek

2.979 cc zes-in-lijn, twinturbo, vierwielaandrijving, 306 pk, 400 Nm, 1.780 kg, 204 g/km CO2

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear