Sommige auto’s kunnen na een paar jaar nog prima mee zonder een uitgebreide update. Zo heeft BMW nu een nieuwe Z4, die helemaal zo nieuw niet is, en dat is prima.
De obligate facelifts die autofabrikanten doorgaans na een jaar of vier op bestaande modellen doorvoeren, zijn soms een beetje onnodig. Niet zelden verpesten ze zelfs het originele, meer tijdloze ontwerp. Het eerste voorbeeld dat bij ons opkomt, is de laatste versie van de vorige Saab 9-5, met z’n geforceerde Dame Edna-neus. Laat de boel toch lekker de boel, zeggen we in zo’n geval, of doe iets subtiels.
Dat is precies wat BMW heeft gedaan met de Z4, een auto die nog lang niet gedateerd oogt en daarom niet gebaat is bij rare uiterlijke revisies. De koplampen zijn nauwelijks zichtbaar gewijzigd, het interieur is iets opgevijzeld, er zijn nieuwe kleuren en velgen en een nieuwe instapmotor, de 18i viercilinder turbo. Dat was het wel.
Wanneer we plaatsnemen in het topmodel, de sDrive35is, zouden we ook niet weten wat er verder veranderd had moeten worden. We zitten top en vinden alle bedieningselementen waar we ze verwachten. Hooguit is het allemaal iets te oranje, maar dat is eigenlijk wel toepasselijk op dit moment in de Nederlandse geschiedenis.
Er bestaat natuurlijk niet zoiets als te veel vermogen, maar precies genoeg vermogen, dat kan wel. Deze Z4 heeft het. Hij is alert en responsief; z’n turbo’s en de standaard zeventraps dubbelkoppelbak zorgen ervoor dat ie er op elk gewenst moment als een lawaaiige haas vandoor kan schieten. Bandjes roken? Geen probleem, net zo min als tussenacceleraties bij hoge snelheden. Deze motor is een snoepje, dat is bekend, en in de compacte en relatief lichte Z4 komt hij fantastisch tot zijn recht.
Laat je het stalen dak – dat nu ook in contrasterend zwart of zilver te krijgen is – in luttele seconden zakken, dan zal je nog meer prijs stellen op de twinturbo zescilinder. De dubbele uitlaten brengen een heerlijk romig geluid voort, en ze puffen en ploffen erop los wanneer je de auto laat uitrollen.
Minstens zo verslavend is het weggedrag: met de koersvastheid van een rots keil je de Z4 over de meest kronkelige reepjes asfalt. Natuurlijk hebben we hierbij alle beschikbare instellingen in de sportstand gemikt, waarbij ons opvalt dat de besturing nog iets zwaarder had gemogen, en de automaat juist iets minder ruw zou mogen schakelen. Dat laatste los je uiteraard op door een minder extreme stand te kiezen – het verschil is, in tegenstelling tot bij veel andere auto’s, heel duidelijk merkbaar.
Wanneer BMW een geheel nieuwe Z4 in de planning heeft, weten we niet, maar het is duidelijk dat deze versie nog lang niet op z’n eind loopt. Hij is nog steeds indrukwekkend mooi, rijdt nog indrukwekkender en is zo begeerlijk als het maar kan. Een droom van een auto, die ons eerlijk gezegd meer aanspreekt dan een Mercedes SLK, en de Porsche Boxster tot op een haar weet te naderen wanneer het op puur plezier aankomt. Onverminderd een aanrader.
BMW Z4 sDrive35is
16/20
Cijfers
0-100 km/u: 4,8 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 9,0 l/100 km
Motor: 2.979 cc, zescilinder twinturbo benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 340 pk
Koppel: 500 Nm (overboost)
Gewicht: 1.525 kg
CO2: 210 g/km
Prijs
NL € 76.995
BE € 58.750
Vonnis
Het was wijs van BMW om de Z4 met rust te laten; hij staat boven ijdele cosmetische ingrepen. De 35is is nog altijd een genot voor oog, oor en evenwichtsorgaan
Reacties