BYD pakt even stevig door. Nadat de Chinese gigant een kleine twee jaar geleden onze markt op schuifelde met de compacte crossover Atto 3 en de hoger gepositioneerde Tang en Han, volgden al snel de betaalbare Dolphin en de behoorlijk fraaie Seal. Die laatste kun je zien als tegenhanger van de Tesla Model 3, al heeft ie niet of nauwelijks een prijsvoordeel ten opzichte van die verkooptopper.
Dit jaar komt het merk met drie nieuwe modellen en bouwen ze hun verkoop- en servicepunten in de Benelux verder uit. Ook wordt er gewerkt aan een fabriek in Hongarije waar de auto’s voor de Europese markt gebouwd zullen worden. De logische volgende toevoeging aan hun gamma is een D-segment crossover om naast de Seal te parkeren. Heet ie Walrus? Beluga? Nee, dit is de BYD Seal U – met de U van Utility.
Kijkend naar zijn naam en zijn frisse neusje zou je kunnen denken dat ie een opgehoogde Seal is, die zich verhoudt tot de sedan zoals de Tesla Model Y tot de 3. Maar wat blijkt: dit is een compleet andere auto. En vergelijk hem ook vooral niet met de Model Y, zegt BYD: ‘De Seal U is bedoeld voor families die veel ruimte en comfort zoeken voor een aantrekkelijke prijs.’ Oftewel: perk je verwachtingen op andere vlakken een beetje in.
Deze EV had ooit een verbrandingsmotor
De Seal U is in feite een BYD Song Plus, een plug-in hybride die in de basis alweer uit 2020 stamt. Waar de gewone Seal op een compleet nieuw platform staat, met een ingenieus motor/omvormerpakket op de achteras en de accu geïntegreerd in de carrosserie voor extra stijfheid en veiligheid, is dit een omgebouwde hybride met voorwielaandrijving. Dat doet vermoeden dat hij ons niet zo zal verrassen als de Seal. Nou ja, misschien op een andere manier…
Voor ons staat een knoeperd van een crossover met bakken ruimte achterin en plek voor 552 tot 1.440 liter bagage. De vormgeving is ongeveer zo interessant als ie bij deze carrosserievorm kan zijn. Elke Seal U (vanaf net geen 43 mille) krijgt standaard 19 inch, nepleer, elektrisch bedienbare stoelen en een enorm panoramadak mee, plus een uitstekend 360-graden camerasysteem met een doorzichtig vogelperspectief waarop je precies kunt zien waar je je wielen plaatst.
Dit werkt overigens, vreemd genoeg, bij alle snelheden. Onze Design-uitvoering heeft een groter centraal scherm (15,6 in plaats van 12,8 inch), een dubbel laadplateau voor telefoons, Infinity-audio met tien speakers, maar vooral ook een grotere accu: 87 in plaats van 71,8 kWh. Dat brengt ’m op papier 500 kilometer ver, en ons gemiddelde testverbruik van 19 kWh/100 km bij gemengde omstandigheden (maar wel bij Portugees weer) lijkt die claim redelijk te ondersteunen.
Hoe rijdt de BYD Seal U?
Maar dan: hoe beleef je die kilometers? Wel, de Seal U zet BYD’s ‘oceaanthema’ naadloos voort in zijn rijgedrag. De besturing meldt de voorwielen waarschijnlijk per telegram wat de bedoeling is; enigszins begeesterd een bochtje pakken resulteert in angstgevoelens waarvan we niet wisten dat we ze in een auto nieuwer dan 1973 konden beleven. Ook het onderstel stamt gevoelsmatig uit die tijd, want de zware Seal U danst en wiegt vrolijk van hobbel naar drempel.
Hij gaat in zo’n 10 seconden van 0 naar 100, maar dat is haast even spannend als een sprintje van 6 seconden: als je het stuur niet stevig vasthoudt, schiet je alle kanten op. De strakke stijfheid van de gewone Seal is nergens te bekennen, behalve in het interieur, dat wederom keurig in elkaar steekt.
De Seal U heeft nog genoeg verbeterpunten
We zijn fan van het 90 graden draaiende scherm (portret voor navigatie, landschap voor andere zaken), zelfs al is het systeem erachter niet altijd het handigste of meest logische. De regeneratie kent twee instelbare trappen, maar we voelen weinig verschil. En we weten niet hoe graden in China werken, maar op een frisse ochtend moeten we de airco op 28 zetten om überhaupt een warm briesje te ontvangen.
Heel wat kritiekpunten dus, al moet je wel steeds bedenken dat dit een rijk uitgeruste, ruime familie-SUV is voor de prijs van een elektrische Astra. Dat ie dan niet rijdt als een Porsche, ligt voor de hand. Toch kan het echt een stuk beter dan dit. Bijvoorbeeld bij die ene immens populaire EV waar we ’m niet mee zouden moeten vergelijken, maar die wel hetzelfde kost.
Specificaties BYD Seal U Design (2024)
Aantal motoren
1
Power
218 pk/160 kW, 330 Nm
Accu
87 kWh
Aandrijving
voorwielen, traploos
Acceleratie
0-100 km/u in 9,6 s
Topsnelheid
175 km/u
Verbruik
20,5 kWh/100 km
Actieradius
500 km
Laadtijd
43 min. bij 140 kW (10-80%)
Afmetingen
4.785 x 1.890 x 1.668 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.765 mm
Gewicht
2.147 kg
Bagage
552/1.440 l
Prijs
€ 45.990 (NL)
€ 45.740 (B)
Voor
Ruim, rijk uitgerust, best wel een soort van onderscheidend
Tegen
Retro-rijgedrag, heftige rijhulpjes, laadt niet erg snel
Mensfort heeft op 1 juni 2024 geschreven:
Mooie auto, 6 seconden naar 100 is leuk voor voor max verstopt maar niet voor normale burgers. Het grootste nadeel is dat we China arm.willen houden. Door 4x invoerrechten is deze auto hier drie keer zo duur als in China zelf. De autohandel verdient hier miljarden op terwijl China zich te pletter werkt. Het milieu telt hier niet, alleen geld spreekt. Voorlopig houd ik mijn diesel dus, want ik kan de hoge prijs niet betalen.
BlackBean heeft op 28 mei 2024 geschreven:
Wat een negativiteit allemaal hier! Ik heb een proefrit gedaan en vond ‘m geweldig. Jammer dat hier alles ‘sportief’ moet zijn.
Piotr heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Ik zou me kapot schamen als ik in een Chinese auto zou rijden. Dat is net alsof je in 1939 trots met een Hugo Boss pak aan komt lopen…
Marcel heeft op 1 juli 2024 geschreven:
Je hebt dus ook geen andere spullen uit China in je huis? Ik hoop dat je van minimalisme houdt 😉
Kees heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Het is nog erger: een Hugo Boss pak was toen heel fout, maar deed verder niets. Deze auto is gewoon een spionage middel.
Bah heeft op 21 mei 2024 geschreven:
Weg met die spionage bakken!
Mensfort heeft op 1 juni 2024 geschreven:
Je moet usa niet na-apen, deze uitspraak is een gat in de lucht. De enige die overal negatief doet en oorlogen veroorzaakt is de usa. Op youtube staan erg mooie elektrische auto’s en in China rijden er al miljoenen rond, ook zelfrijdend.
Build your dreams? heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Kill The Uygurs zal je bedoelen. F*ck China!
Kevin heeft op 21 mei 2024 geschreven:
10/20 is nog veel te zacht voor dit stuk afval.
Hoe durven ze dino naar hier te sturen!
Ze brengen om de 2 maanden een nieuw topmodel uit in China en sturen ond een omgebouwde ICE!?@?
Pure onzin. en dat terwijl de gewone Seal best wel een goede wagen is.
O ja waar blijft die EV routeplanning
laadstops moeten automatisch ingepland worden
or byd go home!