De Cadillac SRX is onlangs opgefrist en sinds begin dit jaar leverbaar. Wij vinden dit een buitengewoon redelijk alternatief. Voor de Escalade bijvoorbeeld. Laten we om te beginnen maar alvast enkele mogelijke misverstanden uit de weg ruimen. De SRX is wel een SUV en het is niet een SUV.
De Cadillac SRX is onlangs opgefrist en sinds begin dit jaar leverbaar. Wij vinden dit een buitengewoon redelijk alternatief. Voor de Escalade bijvoorbeeld.
Laten we om te beginnen maar alvast enkele mogelijke misverstanden uit de weg ruimen. De SRX is wel een SUV en het is niet een SUV. Cadillac noemt hem zelf een kruising tussen een SUV en een stationwagon. En hij is leverbaar met alleen achterwielaandrijving en dan kun je al ‘instappen’ voor een bedrag dat net onder de vijftig mille ligt. Maar vraag aan een willekeurige wachtende bij een bushalte wat de SRX volgens hem is en hij zal ‘m een SUV noemen.
Wij reden met de meest luxe uitvoering van de SRX met zescilinder: de Sport Luxury. Die kost 67.350 euro, maar ‘onze’ versie was door de importeur volgehangen met alle opties die in de prijslijst staan en dan ben je zo’n dertienduizend euro extra kwijt. En Cadillac vraagt veel, maar biedt ook veel. Zo krijg je een dvd-navigatiesysteem inclusief een geweldige audio-installatie. En wil je een derde zitrij, dan zorgt Cadillac voor elektrische bediening. De stoelen vouwen zich dan keurig netjes en zonder enige herniaveroorzakende inspanning op in de vloer van de bagageruimte. En weer overeind. Ook het glazen schuifdak is immens, maar zelfs daarvoor geldt een overtreffende trap: Cadillac levert een nog groter exemplaar en dan zitten zelfs de passagiers op de derde zitrij in het zonnetje. Maar dat dak kost weer 1.000 euro méér.
Tot zover kun je bij Cadillac ook terecht voor een Escalade, maar vanaf hier beginnen de verschillen. Het interieur is vele malen geraffineerder dan dat van de Escalade. De materialen zien er beter uit en het design is behoorlijk eigentijds. Sommige onderdelen van het interieur zijn zelfs met de hand gemaakt. De ruimte en het zitcomfort voor de achterpassagiers is dankzij de wielbasis van bijna drie meter aanzienlijk beter. En Cadillac kan ‘m vergelijken met een stationwagon, maar die vergelijking houdt alleen in Amerika stand. Voor Nederlandse begrippen ben je nog steeds op stap met iets dat de omvang heeft van een gemiddelde doorzonwoning. Parkeersensoren zijn standaard. Cadillac denkt dat veertig procent van de kopers vrouw zal zijn. Maar die twee dingen hebben natuurlijk niets met elkaar te maken.
Het lekkerst hebben we voor het laatst bewaard: het weggedrag. Dat is een aangename verrassing, want de eerder genoemde Escalade is nou niet het toonbeeld van superieur weggedrag. De besturing van de SRX is veel directer en nauwkeuriger. Cadillac noemt het zelf ‘magnetic ride’ en hoewel dat natuurlijk overdreven is (daar zijn het Amerikanen voor, moet je maar denken), zit het nu meer in de richting van Europese modellen als de VW Touareg en Volvo XC90.
Toch denken we niet dat de SRX een alternatief is voor kopers van beide genoemde modellen. Zijn frietensnijder-grille is daarvoor te zeer verwant aan de Escalade – hoe afwijkend de rest van het design verder ook is. En, voor veel SUV-liefhebbers doorslaggevend, er is geen dieselmotor voor de SRX. Maar voor die Escalade is hij een redelijk alternatief.
Reacties