Ze mijmeren bij Chevrolet al decennialang over het bouwen van een Corvette met middenmotor. Er verschenen in de loop der jaren zelfs al de nodige conceptcars. Maar pas nu, in 2020 – bijna 70 jaar na de introductie van het model – wordt de droom werkelijkheid. Verwacht geen nieuwe naamstrategie: deze Corvette mag je gewoon aanduiden als C8 (de achtste generatie). Het basismodel heet Stingray en het performancepakket heeft de codenaam Z51. Net als voorheen.
Denk niet dat deze auto, behalve dan qua naam, ook maar iets gemeen heeft met de C7. De C8 verhoudt zich tot zijn voorganger als champagne tot 7-Up – een compleet ander product met compleet andere prestaties. De C7, met de motor voorin, brieste en denderde over de weg. De C8 is juist een toonbeeld van haast stille kalmte. Als je stevig op het gas ging, vertoonde de C7 bruut, soms zelfs roekeloos gedrag. De C8 is meer een delicate mix van kraakheldere, rappe en lineaire reacties. Het is de betere auto, dat lijdt geen twijfel.
Maar is het ook een betere Corvette?
Nou, als je van een Corvette verwacht dat hij supercarprestaties neerzet op een musclecar-manier, dan moeten we zeggen van niet. Er is op dat vlak iets verloren gegaan. Dit is een sportauto – meer een atleet dan een bonk spieren.
Onderhuids vinden we een skelet dat geheel uit aluminium is opgetrokken (en 19 procent stijver is dan dat van de vorige Corvette). Alle kracht van de 6,2 liter grote, atmosferische V8 vindt zijn weg naar de achterwielen via een achttraps automaat met dubbele koppeling. En ja, dat las je goed: er zijn geen turbo’s of superchargers. Dat zijn we niet meer gewend. Meer potente versies (mét blaashulp) maken uiteraard hun opwachting. Maar de opgegeven cijfers voor deze instapper zijn al goed voor wijd opengesperde ogen: een top van 312 km/u en een sprinttijd van 0 naar 96 km/u van ‘minder dan drie seconden’.
Het maakt niet uit welke van de zes rij-modi je kiest. De C8 strijkt – zeker wanneer je hebt gekozen voor de optionele actieve ophanging – de pokdaligste wegen glad en houdt geluid vakkundig buiten. Hij is bijna té stil: je hoort in de verte wat mechanisch geruis van de motor. Terwijl we van Chevy’s supercar juist gewend zijn dat hij ons bombardeert met een trillende, borrelende soundtrack. Bij 110 km/u komt de meeste herrie van de wind en de banden.
Lange-afstands-GT
Alles laat zich licht bedienen, van de besturing tot het brake-by-wire remsysteem. Je rijdt de C8 met je vingers en tenen, niet met vuisten en voeten. De stoelen houden je vriendelijk op je plek en mede dankzij de cilinderuitschakeling kan het gemiddelde verbruik zomaar richting de 12,0 l/100 km gaan. Daarmee ontpopt de Chevrolet Corvette C8 Stingray zich als prima lange-afstands-GT.
Is ie dan te soft en te stil om vermakelijk te zijn? Oh, dat zeker niet. Wissel van rij-modus met een draai aan de knop, stel het onderstel wat heftiger in en het makke schaap verandert in een meedogenloze wolf. Goed, er zou meer motorgeluid tot de cabine door mogen dringen – sterker nog: dat zou moeten. Maar verder laat de C8 er geen twijfel over bestaan dat ie in is voor een feestje.
Alleen… misschien niet op de manier die je verwachtte. Door zijn gewichtsverhouding van 40 procent vóór, 60 procent achter, draait de C8 niet zo neutraal om zijn as als bijvoorbeeld een (eveneens met middenmotor uitgeruste) Porsche Cayman. Het is meer 911-achtig, maar dan zonder die ultieme connectie. De standaardremmen van staal bieden niet extreem veel gevoel of kracht, maar de Tremec–dubbelkoppeltransmissie is indrukwekkend. Niet zo spookachtig goed als Porsches PDK, maar hij komt dichtbij.
Straaljagerachtig
Het binnenste van de nieuwe Corvette is een toegespitst, informatierijk geheel. Je kunt het dashboard naar smaak instellen en het head-up display zorgt dat je je blik op de weg kunt houden. Het is allemaal nogal straaljagerachtig, ook omdat je wordt ingekapseld door de rij knoppen tussen jou en je passagier. Het is zelfs alsof jullie bewust uit elkaar worden gehouden. De kwaliteit van de materialen is alleraardigst. Je kunt kiezen uit drie types stoel (basis, GT2 en Competition) en talloze extra’s. Een draadloze telefoonlader, een ‘neuslift’ met GPS-geheugen voor tot 1.000 locaties en, voor als je net zo’n hekel hebt aan krassen op je fraaie wielen als wij, een speciale HD-stoepcamera aan de voorkant.
Niets van dit moois is overigens erg duur, ook gezien de Amerikaanse basisprijs van 58.900 dollar – op dit moment nog geen 53.000 euro. Wanneer de C8 hier verschijnt, met importbelastingen en de CO2-allergische BPM aan z’n broek, wordt dat uiteraard een heel ander verhaal. Zeker omdat wij in Europa, net als bij de C7, alleen rijk uitgeruste versies zullen krijgen. Die beginnen, inclusief Z51-pakket, in de VS ook al voorbij de 70.000 dollar. Wij zouden zeggen: verdubbel dat getal gerust voor een indicatie van de Nederlandse prijs in euro’s. Dan kan het hopelijk alleen maar meevallen.
Onze indruk van de Chevrolet Corvette C8 Stingray
Hij rijdt als geen enkele andere auto – met de motor voorin, achterin of in het midden. Zijn weggedrag is beter, hij is sneller, stiller, veiliger en gemakkelijker te gebruiken dan de C7. Toch eist hij nog steeds van je dat je ’m op een unieke manier rijdt en behandelt. Geef je je instructies zelfverzekerd en met vaste hand, dan word je beloond met snel, voorspelbaar gedrag van een auto die met je wil samenwerken. Maar verander je midden in een bocht van gedachten, dan zul je alsnog met het stuur en de pedalen in de weer moeten om de neus de juiste kant op te houden.
Je hoeft niet bang voor ’m te zijn. De Chevrolet Corvette C8 Stingray laat het je weten als je een fout maakt – in plaats van dat hij technologie gebruikt om dat te verbloemen. Dat is een heel goede zaak.
Specs Chevrolet Corvette C8 Stingray Z51 (2020)
Motor
6.162 cc
V8
502 pk @ 6.450 tpm
637 Nm @ 5.150 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in ca. 3,0 s
top 312 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,0 l/100 km
CO2-uitstoot n.n.b.
Afmetingen
4.630 x 1.934 x 1.234 mm (l x b x h)
2.722 mm (wielbasis)
1.530 kg
70 l (benzine)
357 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
Reacties