Bij TopGear hebben we, het mag bekend zijn, een zwak voor de Dacia Sandero. Niet omdat ie zo bijzonder rijdt, omdat ie er zo fantastisch uitziet of omdat ie ons op een andere manier het hoofd op hol brengt. Maar omdat het een van de weinige auto’s is die nog vasthoudt aan het simpele, eerlijke principe van ‘goedkoop vervoer bieden’.

Waar andere merken hun best doen om maar zoveel mogelijk luxefuncties en personalisatieopties in hun kleintjes te proppen, met navenante prijsstijgingen als gevolg, lijken de Franse Roemenen zich te realiseren dat er ook nog mensen bestaan die géén 30 mille voor een stadsautootje kunnen of willen dokken.

Dit is de Dacia Sandero Stepway Extreme

Maar wacht, wat gebeurt hier? Dacia komt naast de traditionele Essential- en Expression-uitvoeringen nu met een ruige Extreme-variant op al zijn modellen. Bronzen accenten. Hippe kleuren. Taaie vloermatten. ‘Topografische details’. En om het nog verwarrender te maken: dat Extreme-pakket is een optie op de Stepway, die op zichzelf óók al een ruige versie van de gewone Sandero was. Wat bezielt Dacia hier precies, en belangrijker: wat-mag-dat-dan-allemaal-wel-niet-kosten?

Geen paniek: de hele Extreme-beweging komt voort uit het succes van die versie van de Jogger, Dacia’s vrolijke zevenzitter die meer dan een paar van zijn onderdelen deelt met de Sandero. Het was dus een logische keus om ook de hatchback van dit pakket te voorzien, te meer omdat Dacia merkt dat zelfs mensen die een goedkope auto willen toch bereid zijn om een beetje extra te betalen voor wat frivoliteit. Meer dan 70 procent van hun klanten kiest een goed uitgeruste versie, en dus breid je je gamma naar boven uit. Daar valt weinig tegenin brengen.

Dacia ondergaat een imagoverandering

Daarnaast is Dacia bezig zichzelf te profileren als, zoals ze het zelf zeggen, ‘het robuuste merk voor outdoor-liefhebbers’. En dan niet met enkel een beschermplaatje en dakdragers. Bij je Jogger kun je nu bijvoorbeeld een optioneel Sleep Pack bestellen (1.500 euro), letterlijk een kast die je in de bagageruimte schuift en uitklapt tot een bed met matras. Er is zelfs een uitgebreide tent die je aan de achterklep kunt bevestigen (de bedenkers van de Pontiac Aztek glimlachen: eindelijk erkenning!).

Voor de brave Sandero niets van dat moois – hij moet het doen met eerdergenoemde kleuren en accenten, zwarte wielen, een slijtvaste en vuilbestendige stof op de stoelen, het Extended Grip-systeem (een meedenkend stukje tractiecontrole voor op onverhard) en de aanzienlijke lading kapsones die dit alles met zich meebrengt. Kijk nou naar ’m! Als je op het schoolplein tegen ’m zou knikkeren, zou ie je keer op keer inmaken.

Hoe extreem is de Dacia Sandero Stepway Extreme?

In de basis is er dus weinig veranderd aan deze Dacia Sandero Stepway Extreme, en dat is oké. Hij rijdt namelijk nog steeds prima, met voldoende pit in z’n turbo-driecilinder en zelfs een geinig geluidje wanneer je wat dwingender op het gaspedaal gaat staan. Hij schakelt wat hakerig, er resoneert hier en daar iets en alles is van hard plastic, maar wie daarover struikelt mag een jaartje of wat doorsparen voor iets zelfbenoemd ‘premiums’.

De Dacia Sandero Stepway Extreme heeft gewoon klimaatcontrole, automatische koplampen, USB-aansluitingen en een telefoonhouder, en achterin vind je meer zitruimte dan in duurder spul. Daar komt bij dat ook de Extreme nog altijd niet de wereld hoeft te kosten: een Polo zonder enige opties is duizenden euro’s duurder dan deze auto in zijn topversie. Het blijft hilarisch, en de Sandero blijft een TG-lieveling.

Specificaties Dacia Sandero Stepway TCe 110 Extreme (2023)


Motor
999 cc
driecilinder turbo
110 pk @ 5.000 tpm
200 Nm @ 2.900 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 10,0 s
top 183 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
125 g/km CO2
Afmetingen
4.099 x 1.848 x
1.587 mm (l x b x h)
2.604 mm (wielbasis)
1.081 kg
50 l (benzine)
328 l (bagage)
Prijzen
€ 22.500 (NL)
€ 18.690 (B)

Reacties

  • Goedkoop vervoer heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

    Een Dacia van 22k goedkoop? Duurkoop zal je bedoelen.

    Voor 22k koop je:
    Toyota Yaris uit 22
    Nissan Micra uit 23
    VW Polo uit 21
    Ford Focus uit 19
    Nissan Qashqai uit 19
    Opel Astra uit 19
    BMW 1-serie uit 19
    Audi Q2 uit 19
    Volvo V40 uit 19
    Mini One uit 20
    Ford Fiesta uit 21
    Jeep Renegade uit 19

    En dan is een Dacia een betere keuze? Dacht het niet.

    • Dennis heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

      Ja maar allemaal niet nieuw en van een oud vrouwtje geweest dan kies ik toch een dacia 🙂

      • @dennis heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

        Zeker weer zo’n stagiaire van de importeur? Het grootste deel wat ze hierboven noemen heeft gewoon nog fabrieksgarantie. Het zijn bovendien auto’s die tweedehands aanzienlijk moderner zijn dan een Dacia die af fabriek al verouderd is.

        • Dacia heeft op 13 oktober 2023 geschreven:

          Dat klopt op 24 november 2023 krijg ik een nieuwe Dacia Sandro Tce 100 ECO-G (lpg) Stepway Extreme. 5 jaar garantie. Dat wordt gemiddeld 20.00 km per jaar genieten. ( even een kleine uitleg altijd met duurde auto’s gereden. Maar voor wie doe je dat.

          • Bart heeft op 13 juli 2024 geschreven:

            Half januari. Een sandermo stepway extreme gekocht best tevreden een pittige auto met zijn 110pk voor die prijs

          • Thierry heeft op 15 mei 2024 geschreven:

            “Ford Focus uit 19” … Dus geen Euro 6d. Niet echt een goed idee. Idem igv Nissan Qashqai uit 19
            Opel Astra uit 19 ; BMW 1-serie uit 19 ; Audi Q2 uit 19 ; Volvo V40 uit 19 ; Mini One uit 20. Allemaal weggegooid geld.

          • dominiek heeft op 13 april 2024 geschreven:

            juist kies voor je eigen portemonnee en tegelijk het is toch geen lelijk model vind ik en je komt er ook overal als je wilt

          Reageer
        • ikke heeft op 23 september 2023 geschreven:

          Dacia wordt hip, let op mijn woorden!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • 036 heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

    Een rijdende variant van Almere is een Renault Megane uit 2012 voor 3500€, al zouden we wel een moord voor een Sander doen hier.

    • @036 heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

      Een Sandero is eerder een Clio uit 2012, als je die vergelijking wil maken. Hoewel.. die Clio zag er een stuk beter uit.

      • René heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

        Een Sandero uit ’23 is een Clio uit ’20, als je toch die vergelijking wil maken.
        En het voordeel van een Sandero is dat je auto niet eerst 4 jaar van iemand anders is geweest.

        • Henk heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

          Om het vergelijk dan compleet te maken: zoals dat rijtje hierboven laat zien heb je dan dus een modernere auto voor minder of hetzelfde geld ipv een Dacia. Een Micra is tegenwoordig ook een zusje van een Clio. Eentje van vorig jaar, net ingereden, kost hetzelfde als zo’n lelijke Sandero. Dan praat je echt niet over 4 jaar van een ander geweest. Kijk maar in dat rijtje: wat 4 jaar oud is, is een heel ander kaliber auto.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Bah bah heeft op 14 augustus 2023 geschreven:

    22.5k voor een lelijke Dacia. Er zijn zo veel betere auto’s “met de kop er af” te koop voor dat geld die dan ook een betere restwaarde hebben dat je een dief van je portemonnee bent als je dit zou kopen. Dat staat nog los van dat je elke kilometer dan wél kan genieten in plaats van in een rijdende variant van Almere te rijden.

    • J. de G. heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

      9 jaar een Sandero gereden, (gewone uitvoering, nieuw gekocht) met een afschrijving van €1000 per jaar.
      Dat doet niet iedere auto hem na.
      Bovendien voor die tijd 2 nieuwe Peugeots 206 gereden: één grote ellende, van nieuw afaan.
      Nooit problemen gehad met de Dacia Sandero, en nu alweer 1,5 jaar een Sandero Stepway tot volle tevredenheid.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)