Wedden dat de techneuten van Ford dit plaatje al veel en veel vaker hebben gezien? Misschien dat ze de nieuwe, vierde generatie Focus nog niet tegen de nieuwste Kia Ceed hebben afgezet, maar zeker wel kennen ze de zevende generatie Volkswagen Golf en de Opel Astra. We bedoelen: achter de schermen hebben ze die modellen uiteraard te uit en te na met elkaar vergeleken. De maten zijn opgenomen, er zijn testritten mee gemaakt, ze zijn uit elkaar gehaald… deze auto’s kennen elkaar van binnen en van buiten.
De nieuwe, apostrof-vrije Ceed is geen verwaarloosbare factor. Sinds de eerste Focus in 1998 de wereld der hatchbacks opschudde, zijn de Koreanen opgeklauterd van een soort
Aziatisch Lada tot inmiddels heel serieus te nemen autobouwers. De ouwe betrouwbare, serieuze, Duitse, semi-premium oppositie van nu keert terug in de vorm van de VW Golf. En ten slotte is daar de Opel. Dat is bepaald niet de favoriete hatch van dit magazine, zoals je weet, maar er worden er jaarlijks toch tienduizenden van verkocht, als de spreekwoordelijke warme broodjes vliegen ze nog altijd over diverse Europese toonbanken. Het zijn echt elkaars felle concurrenten, deze vier. De komende vijf tot zeven jaar zullen ze spannende duels uitvechten in de showrooms, gewapend met niet alleen hun uiterlijk en hun motoren, maar ook met financieringen en gratis kokosmatten. Zijn we klaar toch? Want wie waar voor zijn geld wil, die moet zeker de Kia hebben?
Ho-ho. Niet zo snel. Deze nieuwe Ceed bulkt van het zelfvertrouwen, en leunt niet alleen maar op de inmiddels welbekende zeven jaar garantie van het merk. We testten de zogeheten ‘First Edition’-uitvoering, compleet met de meest krachtige motor en een belachelijke hoop extra’s. Probleempje: als die uitvoering er in de Lage Landen al wás, is ie er nu in ieder geval niet meer. Daarom gaan we voor dit verhaal uit van de (gelijkwaardig uitgeruste) duurste benzine-versie, de ExecutiveLine van 33.840 euro. In Nederland dan, want in België heet het weer ISG en kost ie 25.190 euro. Lekker overzichtelijk, tot nu toe.
Wat heeft de Ceed te bieden?
Deze rijk uitgeruste versie is voorzien van Kia’s 1,4-liter viercilinder turbo-benzinemotor. Daarmee is hij hier de enige auto met een even aantal cilinders – de andere zijn allemaal voorzien van weinig CO2-uitstotende, 999 cc grote driecilinders. Minder dure nieuwe Ceeds hebben Kia’s eigen kleine driecilinder, die we al kennen, en die is prima. Die had ook beter gepast in dit span, maar was nog niet beschikbaar.
Driecilinder turbomotoren waren tot voor kort een nieuwigheid in ‘grotere’ auto’s, maar die tijd is geweest. De Focus is er zelfs helemaal van afhankelijk. De snellere Focus-versies zijn gebaseerd op de nieuwe, superieure 1,5-liter EcoBoost-driecilinder uit de Fiesta ST, de meer alledaagse versies doen het met een 1,0-literversie, die we vandaag bij ons hebben in de meest krachtige configuratie met 125 pk. Hij beschikt over de meest luxe uitvoering, als je de overdreven opgetuigde Vignale althans niet meerekent, en dat doen we dan ook niet.
Dus: voor ons staat de Focus Titanium, compleet met 17 inch velgen, een chromen grille, getint glas, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een 8 inch digitaal radio-touch-screen, een hele bende rij-assistenten, automatische verlichting en dito ruitenwissers. Elk knopje in het interieur heeft daadwerkelijk een functie.
Wordt je daar niet gek van?
Maar eigenlijk zijn er helemaal niet zo veel knopjes. Dankzij dat rechtopstaande scherm en de ontzagwekkende hoeveelheid functies die daarachter schuilgaat (het systeem werkt bovendien razendsnel), is dit een veel kalmere en lekkerdere plek om te zitten dan in de oude Focus. Veel luxer is hij er echter op niet geworden. Het stuur is verpakt in fijn vettig leer en de stoel is extreem comfortabel, maar opnieuw heeft Ford bezuinigd op de details. De afwerking is hier en daar gewoonweg bar en boos. Daarmee redt hij het nog wel tegen de Kia en de Opel, maar het is bij lange na niet goed genoeg om het op te kunnen nemen tegen een (inmiddels vijf jaar oude) Volkswagen.
Als hij vol zit met mensen en spullen is de trekkracht van de Focus (170 Nm, plus een tijdelijke overboost van 30 Nm) niet genoeg. Het is maar goed dat hij het soepelst schakelt van dit kwartet – jammer dat de verhoudingen echter niet wat korter zijn. Een 1,5-litermotor met meer koppel voor ons, graag.
Hoe zit dat met de Opel Astra?
De Astra lijdt aan armetierige rijeigenschappen. Het vermogen komt tot je als een achtbaan, vol pieken en dalen, hoewel de koppelkromme naar verluidt vlakker zou moeten zijn dan het landschap van de Flevopolder. Dat de bak nogal harkerig is en de pook oncomfortabel aanvoelt, helpt ‘m daarbij ook allemaal niet echt.
Heel voorspelbaar: de extra cilinder van de Kia geeft ‘m een minder plezierige soundtrack, maar wel meer vermogen dan de andere drie. Het is al met al de Golf die het soepelst rijdt. Hij deelt een 1,0-liter turbomotor met de Polo en de Up, en die roffelt er blijmoedig op los zonder al te veel trillingen naar het interieur te sturen, in tegenstelling tot de andere aanwezige driecilinders. In een auto die veel mensen afdoen als sobertjes, is het prettig om wat karakter aan te treffen.
Lijdt de Golf niet aan de gebruikelijke problemen?
De Golf wordt vaak verweten dat hij saai is, maar daar wordt het woord saai dan toch verward met veelzijdig. Hij heeft de mooiste materialen. Hij is het best gebouwd. Hij is vierkant, en dus ruim – vooral qua hoofdruimte in vergelijking met de Astra – en heeft het meeste glas rondom, zodat er maximaal veel licht de cabine binnenkomt. Daar zou de wat onhandiger uitziende Focus een voorbeeld aan kunnen nemen. De zevende generatie Golf mag dan in zijn nadagen verkeren, hij is nog altijd een ergonomisch onverslaanbaar, stil en comfortabel rijdend apparaat. Oké, hij wint niet met een straatlengte voorsprong – de absurd verfijnde Focus verslaat de Golf wat betreft de stilte bij stationair draaien en qua wind- en bandengeruis. Ook rijdt de Ford aanzienlijk lolliger. Hij heeft een speels onderstel dat de puber in de bestuurder wakker schudt, waar de VW je zelfs geen gelegenheid gunt om van een rotonde te genieten.
Oh wacht, we vergeten de Kia, en je kunt wel raden wat er nu volgt. De Ceed zou de outsider hebben kunnen zijn, met een scherper weggedrag en volwassen cabine, en eromheen de mooiste carrosserie. Het probleem is dat het allemaal niet helemaal lekker samengaat. Hij rijdt wat blikkerig en is te hard geveerd, en z’n wegligging krijgt niet meer dan een zesje. Zet ‘m scherp in een bocht en je ontdekt dat hij het op zich wel aankan, maar niet echt lekker meedoet – vergeet alles wat Kia beweert over een onderstel dat het de bestuurder naar de zin moet maken. Dan kun je je vervolgens blindstaren op een gedateerd dashboard, waarop zich ingewikkelde knoppenclusters bevinden en een stereo uit de jaren tachtig. Het touchscreen is goed genoeg om dat van de Opel meteen maar helemaal naar de vuilnisbak te verwijzen, maar de schermen in de VW en de Ford zijn scherper.
Hoe is het om een Ceed te bezitten?
De Ceed zal z’n eigenaar nooit hoofdpijn bezorgen, met de garantie die langer is dan het leven van een gemiddeld huisdier en een verbazingwekkend uitrustingsniveau (verwarmde stoelen achter in een Kia – de wereld is gek geworden). Hij verslaat de Opel vanwege z’n meer handelbare motor en een beter infotainmentsysteem.
Als je de Astra rijdt zonder vergelijkingsmateriaal is hij best oké, maar zet ‘m af tegen concurrenten met prettiger werkende instrumenten, krachtiger aandrijvingen en scherpere interfaces, dan – ach, ja, dan. Het is wel de beste Astra tot dusver: hij ziet er scherp uit, stoot niemand voor het hoofd en is behoorlijk goed uitgerust. Maar hij riekt naar middelmatigheid. Het zal ons bepaald benieuwen hoe de nieuwe bazen van het merk, Peugeot-Citroën, ‘m opnieuw gaan uitvinden. Dat is een fascinerend raadsel – gezien de flitsende Franse hatches van de laatste tijd. Of misschien komt er wel helemaal geen nieuwe meer. Dan kopen we straks allemaal een Focus.
Wat is de beste auto hier?
De ironie wil dat onze winnaar eveneens een gebrek aan fantasie tentoonspreidt. Deze Golf wint niet vanwege z’n logo, of omdat hij het mooist zou zijn, of omdat hij is uitgerust met zoveel opties (die uiteraard heel veel extra euro’s kosten). Hij is simpelweg de meest complete allrounder hier, en zonder al die opties in potentie ook nog eens het goedkoopst.
Maar nogmaals: hij wint met een neus-, niet met een straatlengte verschil, en daar zal VW van opkijken. Alle geteste auto’s bieden met gemak plaats aan vier mensen (en vijf als het moet), en ze verbruikten allemaal zo’n zes liter per 100 kilometer tijdens onze test. Ze rijden dus allemaal meer dan 600 kilometer op een volle tank.
Niet te ontkennen valt dat Ford een grote stap voorwaarts heeft gedaan qua rijeigenschappen en technologie, en verslaat de VW zelfs, wat dat eerste betreft. Op punten zou de Focus de overwinning hebben kunnen behalen, althans misschien in de sportievere ST-uitvoering, en dan voor mensen die van het betere gooi- en smijtwerk houden. Maar het lijdt geen twijfel dat de bouwkwaliteit van de VW het wint van aanzienlijk nieuwere machinerie. Tijdens de fotosessie keken we nog eens goed, en vonden ‘m toch ook knapper dan de guppy-achtige Ford. Hoewel ze allemaal hun eigen merites hebben, en op punten hier en daar kleine overwinningen boeken, is deze VW nog altijd het meest complete product, al is het net-aan. Hij is de consistente allrounder, zoals altijd het eeuwige ijkpunt.
Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium Business
Motor
999 cc driecilinder turbo
125 pk @ 6.000 tpm 170 Nm @ 1.400 tpm Aandrijving
voorwielen
6v handbak Prestaties
0-100 km/u in 10,0 s top 200 km/u Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
107 g/km CO2 B label Afmetingen
4.378 x 1.825 x 1.452 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.222 kg
52 l (benzine) 375 / 1.354 l (bagage) Prijzen
€ 26.923 (NL) € 25.650 (B)
Opel Astra 1.0 Turbo Business Executive
Motor
999 cc driecilinder turbo
105 pk @ 5.500 tpm 170 Nm @ 1.800 tpm Aandrijving
voorwielen
6v handbak Prestaties
0-100 km/u in 11,6 s top 195 km/u Verbruik (gemiddeld)
6,2 l/100 km
102 g/km CO2 B Label Afmetingen
4.370 x 1.871 x 1.485 mm (l x b x h)
2.662 mm (wielbasis)
1.163 kg
48 l (benzine) 370 / 1.210 l (bagage) Prijzen
€ 26.249 (NL) € 23.050 - Innovation (B)
Kia Ceed 1.4 T-GDI 140 pk ExecutiveLine
Motor
1.353 cc viercilinder turbo
140 pk @ 6.000 tpm 242 Nm @ 1.500 tpm Aandrijving
voorwielen
6v handbak Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s top 206 km/u Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
127 g/km CO2 D Label Afmetingen
4.310 x 1.800 x 1.447 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.245 kg
50 l (benzine) 395 / 1.291 l (bagage) Prijzen
€ 33.845 (NL) € 25.190 – ISG (B)
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110 pk Comfortline Business
Motor
999 cc driecilinder turbo
110 pk @ 5.000 tpm 200 Nm @ 2.000 tpm Aandrijving
voorwielen
6v handbak Prestaties
0-100 km/u in 9,9 s top 196 km/u Verbruik
4,8 l/100 km
109 g/km CO2 B Label Afmetingen
4.258 x 1.799 x 1.452 mm (l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.137 kg
50 l (benzine) 380 / 1.270 l (bagage) Prijzen
€ 26.680 (NL) € 24.450 - Comfortline (B)
Reacties
Ron heeft op 25 januari 2019 geschreven:
Note: Tijdens de fotosessie keken we nog eens goed, en vonden ‘m toch ook knapper dan de guppy-achtige Ford.
Als je dit zegt, dan geef je gelijk aan dat je eigen voorkeur voor de VW Golf een rol speelt in deze beoordeling. Daarmee is de objectiviteit in het geding en dus leidt het geen twijfel dat de Focus dan toch beter moet zijn.
Jullie vergeten nog even te vermelden dat de Focus in veel betere en leukere kleuren te verkrijgen is dan de Golf. De gele versie op het plaatje komt in de configurator op de website van VW helemaal niet voor. Ik heb hem tenminste niet kunnen ontdekken; zie alleen maar saaie basiskleuren als wit, zwart, grijs, rood en blauw.
En ik vind dat je bij Ford gewoon veel meer auto voor je geld krijgt dan bij VW. Vooral ook de optiepakketten zijn zeer betaalbaar. Bij Volkswagen ben ik met dezelfde toeters en bellen zomaar 2.000 tot 3.000 euro meer kwijt. Lijkt me toch ook niet onbelangrijk bij de aanschaf van een nieuwe auto.
Ron heeft op 25 januari 2019 geschreven:
Note: Tijdens de fotosessie keken we nog eens goed, en vonden ‘m toch ook knapper dan de guppy-achtige Ford.
Als je dit zegt, dan geef je gelijk aan dat je eigen voorkeur voor de VW Golf een rol speelt in deze beoordeling. Daarmee is de objectiviteit in het geding en dus leidt het geen twijfel dat de Focus dan toch beter moet zijn.
mh1956 heeft op 14 januari 2019 geschreven:
Jullie vergeten nog even te vermelden dat de Focus in veel betere en leukere kleuren te verkrijgen is dan de Golf. De gele versie op het plaatje komt in de configurator op de website van VW helemaal niet voor. Ik heb hem tenminste niet kunnen ontdekken; zie alleen maar saaie basiskleuren als wit, zwart, grijs, rood en blauw.
En ik vind dat je bij Ford gewoon veel meer auto voor je geld krijgt dan bij VW. Vooral ook de optiepakketten zijn zeer betaalbaar. Bij Volkswagen ben ik met dezelfde toeters en bellen zomaar 2.000 tot 3.000 euro meer kwijt. Lijkt me toch ook niet onbelangrijk bij de aanschaf van een nieuwe auto.