Het is een verschijnsel dat maar eens in de circa acht jaar voorkomt, maar je bent er op dit moment getuige van: iedereens favoriete knuffelbare stadsauto, de Mini, is van top tot teen vernieuwd. Deze keer kiest het merk ervoor om meteen maar wat orde in het gamma aan te brengen. Je kijkt hier naar de Mini Cooper, als in merk Mini, model Cooper. Die laatste term is dus niet langer een uitrustingsniveau. Handig, want tot nu toe was de Mini eigenlijk modelnaamloos.

Specifiek hebben we hier de elektrische Mini Cooper SE onder onze hoede, de snelste van twee elektrische versies die meteen met de introductie verschijnen. Uiteraard komt er ook weer een Mini met benzinemotor, maar die staat stiekem niet op hetzelfde platform. Hoewel ze er globaal hetzelfde uitzien – heerlijk herkenbaar Mini, maar dan wat gladder en meer afgerond – zul je wat constructieve verschillen spotten, zoals de hoek van de voorruit en een ander soort deurklinken.

De nieuwe Mini EV rijdt verder

De elektrische Mini deelt zijn nieuwe basis voorlopig alleen met de nieuwe crossover Aceman. We waren fan van de vorige Mini Electric, zelfs al kwam ie op een lading niet veel verder dan het eind van de straat. Deze doet dat alvast beter: volgens opgave moet de SE, met zijn accu van netto 49,2 kWh, het kunnen redden tot een afstand van 402 kilometer. De goedkopere en minder krachtige Cooper E haalt 305 kilometer uit zijn 36,6-kWh accu, nog altijd riant meer dan de geclaimde 234 kilometer van de oude.

elektrische Mini Cooper SE (2024)

Net als bij de recent vernieuwde Countryman ben je ogenblikkelijk drie tandjes vrolijker wanneer je de Cooper binnenstapt. Je wordt omringd door tof ogende (gerecyclede) stoffen, plastics en patroontjes, en je krijgt een rond infotainmentscherm dat eruitziet als een gimmick, maar qua interface heel goed in elkaar steekt en prettig werkt.

Af en toe reageert het wat traag en de navi waarschuwt je voor ‘gevaarlijke bochten’ (we zitten toch in een Mini?), maar verder: top. Onder het scherm zitten nog een paar sympathieke schakelaars voor het PRND-gebeuren, starten en ‘Experiences’. Druk op die laatste en je krijgt de keuze uit maar liefst acht verschillende rijmodi, die alles beïnvloeden van besturing en gasrespons tot sfeerverlichting, graphics en geluiden.

Hoe snel is de elektrische Mini Cooper SE?

De Mini Cooper SE is voor nu de snelste e-Mini, maar hij laat merkbaar ruimte over voor de extra hete JCW-versie die nog moet komen. Zijn onderstel is zeker niet spijkerhard en met 218 pk en een 0-naar-100-tijd van 6,7 seconden is ie pittig zonder intimiderend te zijn. In de Go-Kart-modus word je getrakteerd op een pruttelende en ploffende soundtrack die telkens net anders reageert op de bewegingen van je voet. Erg grappig gedaan, maar na een tijdje worden we er een beetje tureluurs van en schakelen we het toch maar uit.

interieur elektrische Mini Cooper SE (2024)

Op de bochtige wegen in de omgeving van Barcelona hebben we meteen de grootste lol met de Cooper SE. Volgens Mini is er extra aandacht besteed aan de stuur- en pedaal-respons, en die vallen inderdaad niet tegen. De besturing heeft (afhankelijk van de modus) een mooi gewicht en de overbrenging is kort, al is het stuurtje naar onze smaak wat te klein en dik. Ondanks de relatief forse batterij zit je vrij laag in de auto en de ophanging weet het op papier absurde gewicht van 1.680 kilo goed te managen.

Al met al is de pretfactor torenhoog, zoals het hoort bij een Mini. Hooguit bij hard remmen en enthousiast doorduwen in de bochten merk je dat je wel wat massa meezeult. We zijn wat dat betreft benieuwd naar de lichtere Cooper E, die de typische Mini-speelsheid mogelijk nog wat sterker zal uitdragen.

Wat kost de Mini Cooper SE?

Ook qua prijs is die E het interessantst: hij begint bij 35.990 euro (34.500 in België), wat gezien de concurrentie best keurig is. Maar kies je de SE (39 mille) en kleed je ’m leuk aan, zoals deze testauto, dan ben je al snel een duizendje of 47 kwijt. Daar koop je ook een serieuze elektrische D-segmenter voor. Maar dat is geen Mini, en zoals je weet hebben mensen voor een Mini veel over.

Specificaties elektrische Mini Cooper SE Favoured (2024)


Prijzen: € 46.340 (NL) / € 45.480 (B)
Aantal motoren: 1
Power: 218 pk/160 kW, 330 Nm
Accu: 49,2 kWh
Aandrijving: voorwielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 6,7 s
Topsnelheid: 170 km/u
Verbruik: 14,1 kWh/100 km
Actieradius: 402 km
Laadtijd: 30 min. bij 95 kW (10-80%)
Afmetingen: 3.858 x 1.756 x 1.460 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.526 mm
Gewicht: 1.680 kg
Bagage: 210/800 l

Reacties

  • Pieter heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Zo, dus die weegt 1680 kilo. Jammer dan. De fun van een mini is vooral dat die héél licht is. Een aantal Mini’s gereden maar de fun is nu helemaal weg met mastodont van een mini m

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)