TopGear reed onlangs de nieuwe elektrische Mini Countryman SE. In ons aprilnummer (eind maart in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mini Countryman
Uitvoering: SE All4
Locatie: Cascais en omstreken
Weersomstandigheden: zonnig en een graad of 18

Deze Mini is wel erg maxi…

Klopt. Dat is wel een beetje het idee erachter. De Countryman, net als voorheen een middenmaatje vierdeurs crossover, is een soort vrolijk alternatief voor de (technisch overeenkomstige) BMW X1 en X2. En hij is er nu ook als vol-elektrische E en snellere SE. Wij rijden hier de laatste.

Is ie zo vlot als een Mini hoort te zijn?

Zeg het maar: hij gaat van 0 naar 100 in 5,6 seconden. Dat is slechts 0,2 seconde langzamer dan de 300 pk sterke Countryman JCW op benzine. En hij kost tienduizenden euro’s minder…

Is ie een beetje fraai in elkaar gezet?

Zeker wel. Het interieur hangt aan elkaar van mooie details en door de vriendelijke blokvorm van de carrosserie heb je zat hoofdruimte achterin. Z’n infotainment (op een groot rond scherm) draait op het nieuwe, sterk verbeterde OS9-systeem en voor zaken als rijgedrag, graphics en sfeerverlichting zijn er maar liefst acht Experience Modes. Waarvan je er misschien twee zult gebruiken, maar toch.

Hoe rijdt ie?

Nou, hij stemt vrolijk. Dat zegt al een hoop. De zit is gepast hoog (je koopt niet voor niets een crossover), maar het gewicht ligt uiteraard laag in de carrosserie. Hij gaat dus enthousiast en met veel grip door de bochten, maar het kanteleffect op je binnenoor is vrij heftig, wat bevlogen ritjes vermakelijk maakt en ‘m karakter meegeeft. Dat laatste ontbreekt nog weleens in EV’s, dus goed bezig, Mini. Afhankelijk van de rijmodus maakt ie ook een hoop geluid via de speakers, maar dat kan gelukkig ook uit.

Wat kost de Mini Countryman SE?

Net geen 50 mille. Dat is veel geld, ja – maar het is 10 mille minder dan je kwijt bent voor een iX1 met dezelfde aandrijflijn. Hoeft het allemaal niet zo hard te gaan, dan is er ook nog de Countryman E voor zo’n 43k.

Lees onze volledige rijtest van de Mini Countryman SE in TopGear Magazine 226, vanaf 28 maart in de winkel!

Reacties

  • Werbrouck heeft op 6 maart 2024 geschreven:

    Veel te duur en daarmee is alles gezegd.

    Reageer
  • Dutchie55 heeft op 6 maart 2024 geschreven:

    Dit is geen Mini meer.

    Waar zijn de speelse en onderscheidende factoren gebleven.
    En dan wil het niet eens hebben over het interieur.
    Alle functies via een rond Oled scherm en een veel te kleine en zwaar gedateerde plastic HUD.

    Hebben ze wel eens nagedacht welke doelgroep dit soort auto’s rijdt?

    Kijk eens naar de speelse elementen in de ” oude Mini’s”. Die gaven mij een glimlach.
    Dit is een 13 in een dozijn auto geworden. Die bovendien extreem duur is geworden.

    Volkswagen wilde ooit de Kever weer nieuw leven inblazen.
    Moest passen op chassis van Golf. Zie resultaat!
    Zo is m.i. deze auto ook ontworpen. Moest op BMW X1 platform passen.

    Helaas totaal niet meer onderscheidend.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)