Downforce. Het toverwoord van nu. Firma’s als Porsche en Honda schreeuwen hun cijfers van de daken: die extra 100 kilo neerwaartse druk bij 250 km/u, die is niet alleen van levensbelang voor de tijd die ze op de Ring hebben gereden, maar ook voor jouw rit op zaterdagochtend naar het voetbalveld.
Nou, dit is de enige auto waarin we ooit hebben gereden waarvan we met droge ogen durven te beweren dat we downforce hebben waargenomen bij normale snelheden. Dat komt doordat ie veel downforce ontwikkelt, en maar weinig weegt.
Dit is de Elemental RP1
Misschien herinner je je nog dat we het prototype twee jaar geleden reden. De auto is het werk van een klein team, waarvan sommige leden ooit bij McLaren werkte en hun Formule 1-kennis nu voor een ander doel gebruiken. Centraal heeft ie een kuip van koolstofvezel en aluminium; achterin huist een in de lengte geplaatste Ford 2,0-liter EcoBoost-motor die 324 pk’s ontwikkelt en die naar de achterwielen brengt door middel van een sequentiële zesbak van Hewland. Hij weegt 595 kilo. Hij ontwikkelt 400 kilo downforce. En nergens is er een spoiler of een vleugel te zien.
Dit is, met andere woorden, een pientere machine. De eerste aanwijzing hoe ie werkt, krijg je als je jezelf in de auto laat glijden: met je kont beland je op een kale, woest uitziende koolstofvezel kuipstoel. Daar zit je dan, met je knieën omhoog, terwijl je kuiten bijna op de hoge bodem rusten. De rijpositie met je voeten omhoog (die vrij snel natuurlijk aanvoelt) is te danken aan de diffuser onder de bodem. Lucht wordt door de splitter aan de voorkant naar binnen gezogen, onder je benen verspreid, en komt dan weer naar buiten door de openingen die je ziet achter de voorwielen. Hetzelfde proces vindt achter plaats – kijk maar eens hoe groot de tunnels onder de carrosserie zijn. Het verlagen van de luchtdruk onder de auto betekent dat de lucht erboven harder drukt – en daar is de downforce.
Daar stopt het niet mee
Door een aantal kanalen en flappen te bewegen, kan de ie de balans van de downforce veranderen van 30 procent vóór en 70 procent achter naar 70:30.. Het is een zoveelste speeltje in de Elemental RP1, naast de instelbare ophanging en verschillende motorinstellingen. We weten wat je nu denkt: wat heb ik hier allemaal aan op een provinciaal weggetje? Nou, let op – hoewel je de 400 kilo downforce inderdaad pas krijgt bij 250 km/u, voel je ‘m zich bij een snelheid van 80 à 90 km/u al aan de grond zuigen.
Dat voel je in de auto, alsof je net een stofzuiger hebt aangezet – de auto stabiliseert zich, grijpt zich vast, en voelt enorm vertrouwenwekkend. De besturing zonder bekrachtiging is heerlijk, de RP1 is betrouwbaar in de bochten, is prettig in balans, goedaardig en blijft kleven als een bloedzuiger op secondelijm.
We hoeven het waarschijnlijk niet te zeggen, maar hier kleeft een nadeel aan. De Elemental RP1 hoeft nooit hard te werken om hard te gaan. Dat lijkt op zich geen slechte zaak – maar zowel een Ariel Atom als een Caterham Seven is aanzienlijk levendiger als je ze op normale snelheden rijdt.
De teleurstelling houdt daar niet op
Wat ook niet helpt, is dat de motor van de Elemental weinig charisma heeft. Ja, de acceleratie is verwoestend, tot op het alarmerende af, maar het geluid lijkt op dat van een drone en als je zoveel koppel beschikbaar hebt bij 2.500 tpm, heeft het geen zin om telkens door te trekken tot z’n limiet van 6.300 tpm.
Plus: omdat het een turbo is, zit er een klein beetje vertraging in z’n respons, wat ‘m minder verslavend agressief maakt dan de supercharged Atom. Maar de remmen zijn heerlijk, de bak is uitstekend geïntegreerd, en als geheel genomen is de Elemental een uiterst indrukwekkende auto.
De Elemental RP1 verbergt een opvallend geheimpje – hij heeft namelijk twee keer zoveel bagageruimte als een Audi R8. Open de achterklep en aan beide zijden van de motor vind je een ruimte van 100 liter – groot genoeg voor een tent, je hockeyspullen, best veel bier, kleine kinderen of wat je er ook maar in wilt stoppen om vrienden en voorbijgangers te verbluffen.
Ga eens Elemental-trippen
Elemental hoopt je ervan te overtuigen dat de RP1 goed bruikbaar is voor een leuke roadtrip. Hij is zeker minder vermoeiend om te rijden dan de norm is in dit segment, maar ondanks dat: het is en blijft een voorruitloze, deurloze en dakloze ervaring die je eigenlijk dwingt een helm te dragen (tenzij je ons bent, en je helm vergeet), plus geïsoleerde kleding waarmee je normaal een berg beklimt, om je tegen de elementen te beschermen.
Elemental werkt aan een heuse voorruit voor de auto, en als die er is, betekent dat dat je een fijne gebreide muts kunt dragen. Maar we kunnen ons toch niet echt voorstellen dat mensen er weekeindjes mee weggaan – behalve dan als je met je hardcore makkers naar Le Mans gaat – ook omdat ie zo kostbaar is: ruim 100.000 euro, exclusief belastingen. Maar daar draait het allemaal niet om. Het gaat erom hoe de Elemental RP1 zich op het circuit gedraagt, en dat hebben we nog niet kunnen ondervinden. Als de downforce zo hard werkt als we vermoeden, zou dit weleens een van de allersnelste circuitwagens kunnen zijn waarmee je legaal de openbare weg op mag. Wordt vervolgd, dat is zeker!
Elemental RP1
Motor
1.999 cc
viercilinder turbo
324 pk @ n.b. tpm
450 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
achterwielen
6v sequentieel
Prestaties
0-96 km/u in 2,7 s
top 273 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
3.740 x 1.775 x 1.070 mm (l x b x h)
2.525 mm (wielbasis)
595 kg
tankinhoud n.b.
200 l (bagage)
Prijzen
ca. € 105.000
(excl. belastingen)
Vonnis:
Een van de slimste lichtgewichten waarin we ooit hebben gereden. De downforce is echt iets speciaals. Ultrasnel, vanwege het gemak en de monotone motor helaas niet de meest opwindende ervaring in deze klasse.
Lars heeft op 3 september 2017 geschreven:
Haha, wat doet dat kind bij de motor?