Deze jongvolwassen Mercedes C-klasse AMG Estate heeft betere tijden gekend. Het interieur ziet eruit alsof er zachtjes op is gekauwd door een bataljon knaagdieren. Er zit onrustbarend veel speling op het rempedaal en we vermoeden dat er wat paarden zijn ontsnapt onder de motorkap. Toch zijn we blij dat we de auto een dag lang hebben meegekregen van de eigenaar (die er overigens slechts 6.500 euro voor betaalde).
Verder hoor je ons ook niet zeuren. Want hoewel deze C 43 uit 2000 wat aan scherpte heeft ingeboet, levert ie nog steeds overtuigend bewijs voor de stelling dat stations veel cooler zijn dan sedans. Zeker als ze snel zijn. Het is dus onbegrijpelijk dat ze zo zeldzaam zijn. Toen de C 43 op de markt was, tussen 1997 en 2000, had de auto maar twee rivalen: de Audi S4 Avant en de Volvo 850R. Nu, in 2016, heeft nazaat C 63 in z’n klasse alleen gezelschap van de Audi S4 Avant (er is een nieuwe RS4 onderweg) en de Volvo V60 Polestar. Geen Jaguar of BMW te bekennen. We moeten er zachtjes van huilen.
Stijgende lijn
Mercedes is de ondeugende stationwagen gelukkig altijd trouw gebleven, met vier opeenvolgende AMG Estates. De W202 C 43 werd nog voorafgegaan door de C 36 AMG. Die laatste had een zescilinder-in-lijn, net als de W203 C 32 AMG. Het zijn jammerlijke vergissingen waar we het verder niet over zullen hebben. De rest van de C AMG’s heeft een V8 – zo hoort het.
Onze C 43 volgde de al genoemde C 36 op. De achtcilinder had een inhoud van 4,3 liter, een vermogen van 306 pk en een koppel van 410 Nm. De trage automatische vijfbak was niet echt bevorderlijk voor de prestaties, maar het gegorgel van de V8 maakte alles goed. Je gaat wellicht niet zo hard als je zou willen en niet zo hard als we gewend zijn van een AMG. Maar de motor van de C 43 klinkt en voelt in elk geval als een echte. Dat kunnen we helaas niet zeggen van de indirecte besturing, het overhellende koetswerk en de veel te hoge rijpositie. Dat maakt de C 43 niet tot een slechte auto, maar geeft wel aan hoeveel progressie Mercedes sindsdien heeft geboekt.
De laatste generaties Mercedes C-klasse AMG Estate
Het echte werk begon in 2008 met de W204 C 63 AMG. De atmosferische 6,2-liter V8 stuwde ‘m tot grote hoogten. De nieuwe auto gaat op dezelfde voet verder, is net zo charismatisch en gezegend met bijna net zo’n fantastisch geluid. Knap, als je bedenkt dat er een 4,0-liter V8 met twee turbo’s in zit. Waar andere fabrikanten – ook Ferrari bijvoorbeeld – moeite hebben om hun geblazen achtcilinders evenveel charisma mee te geven als hun turboloze voorgangers, heeft AMG het volledig in de vingers.
De prestaties zijn navenant. De C 63 is gespecialiseerd in het oproken van banden, maar op een droge ondergrond barst de auto van de tractie en zit er een mooie balans in het onderstel. Het rijcomfort is misschien matig, maar het is de enige auto waarmee je ’s ochtends de kinderen naar school kunt brengen, de hond naar de dierenarts kunt vervoeren, het grofvuil kunt wegbrengen en daarna nog even enorm veel lol kunt beleven op het circuit.
Het is eigenlijk helemaal niet zo vreemd dat er zo weinig snelle stations zijn. De andere fabrikanten besparen zich de moeite. De C 63 is gewoon veel te goed.
Mercedes-AMG C 63 Estate (2016)
Motor
3.982 cc
V8 biturbo
476 pk @ 5.500 tpm
650 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,2 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,4 l/100 km
196 g/km CO2
G-label
Afmetingen
4.702 x 1.810 x 1.457 mm (l x b x h)
2.840 mm (wielbasis)
1.685 kg
66 l (benzine)
490 / 1.510 l (bagage)
Prijzen
NL € 108.695 (25%)
B € 83.369
Mercedes C 43 AMG Estate (2000)
Motor
4.266 cc
V8
306 pk @ 5.850 tpm
410 Nm @ 3.250 tpm
Aandrijving
achterwielen
5v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,7 l/100 km
280 g/km CO2
G-label
Afmetingen
4.516 x 1.723 x 1.431 mm (l x b x h)
2.690 mm (wielbasis)
1.510 kg
62 l (benzine)
465 / 1.510 l (bagage)
Prijzen
NL € 88.011 (2000)
B n.b.
Reacties