Ford zette jaren geleden met de revolutionaire S-Max het segment van de grote personenbussen op z’n kop. Nu nemen ze met de B-Max de compacte MPV’s onder vuur.

Zes eeuwen geleden werd ie aangekondigd, en nu staat ie bij de dealer: de Ford B-Max. Tussen de Meriva’s en – tja, wat verder nog? Fiat 500L’s? Kia Venga’s? – moet dit kleintje de rol van fijn stuurmansbusje gaan vervullen. Of in ieder geval een stuk fijner dan de oude Fusion ooit geweest is.

In dit kader is de B-Max gestoeld op de basis van de huidige Fiesta, nog altijd de best rijdende compacte auto van het moment. Dat belooft veel goeds. Net als de toepassing van de 1.0 EcoBoost-motor, die onze harten al eens veroverde in de Focus. Ook in de B-Max is hij in twee smaken te krijgen: 100 pk en 120 pk. Verder zijn er een 1.6 TDCi-dieselvariant (95 pk) en een 1.6 Ti-VCT benzine (105 pk) met automaat beschikbaar.

Over de rijeigenschappen kunnen we, zoals verwacht, kort zijn: uitstekend. De auto reageert direct en voorspelbaar op je stuurbewegingen. De voorwielen bijten zich in het asfalt – onderstuur treedt pas heel laat op – en de balans in de auto is om van te smullen. De zitpositie is bovendien zeer geslaagd, dat laat bij busjes nog wel eens te wensen over. Kortom: een Ford zoals we van Ford gewend zijn.

De sterkere variant van de 1.0 EcoBoost is op z’n plek in de B-Max. Niet dat het verschil met de 100 pk-uitvoering erg groot is, maar meer is altijd beter, en de extra 30 Nm aan koppel tijdens overboost is welkom bij inhaalacties op de snelweg of dragraces op het parkeerterrein van de Ikea. Zeiden we nou dragraces? Hoe dan ook: de motor loopt mooi, is stil, en geeft je geen moment het idee met een armetierige driecilinder onderweg te zijn. Het blijft een klein vernuftig pareltje, deze motor.

Dan het party-piece van de B-Max: de achterdeuren met geïntegreerde b-stijlen, die naar achteren openschuiven om een enorm gapend gat te onthullen waardoor je kunt instappen. Wat hier precies het nut van is, weten we niet; wellicht dat je met een horizontale hoogspringbeweging in het interieur kunt plaatsnemen. Het ziet er in ieder geval aardig uit. Ford scoort er trouwens vijf EuroNCAP-sterren mee, dus veilig is het ook. Al zouden we niet weten hoe je die deuren nog moet openen na een stevige aanrijding van opzij, maar dat geldt eigenlijk voor iedere schuifdeur.

De B-Max heeft tevens Emergency Assistance, dat de hulpdiensten direct – dus niet via een noodhulpcentrale – alarmeert in geval van een aanrijding. Het werkt in heel Europa, behalve in Nederland, want bij onze 112 willen ze geen computerstemmetjes aan de lijn hebben. Of zoiets. Zorg dus dat je in een ander land crasht.

Rijden in een B-Max doe je vanaf 18.795 euro voor een 1.0 100 pk Ambiente (15.800 euro voor een 1.4 90 pk in België). De 1.0 120 pk is er in Nederland alleen als Titanium, met onder andere automatische airco, Fords Sync-systeem en cruisecontrole. Daarbovenop kun je nog kiezen voor leer, een panoramadak, stoelverwarming en andere comfortverhogende zaken. De B-Max rijdt top, is ruim en is rijk uit te rusten; waarom zou je iets groters kopen?


Ford B-Max 1.0 EcoBoost 120 pk Titanium



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 11,2 s

Top: 189 km/u

Verbruik: 4,9 l/100 km

Motor: 999 cc, driecilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 120 pk

Koppel: 200 Nm

Gewicht: 1.279 kg

CO2: 114 g/km



Prijs

NL € 22.650

BE € 20.300



Vonnis

Zoek je een compact en praktisch MPV’tje? Wil je niet inleveren op de lolfactor? Probeer deze eens. Met de 1.0 EcoBoost is ie vlot, zuinig en vermakelijk

Reacties

Meer van TopGear