Natúúrlijk is het vreemd: de naam van een oude, roemruchte sportcoupé weer tot leven roepen in de vorm van een elektrische SUV – een totaal ander soort auto, dus. Behalve als het om Ford gaat, want daar doen ze niet anders. De Mustang Mach-E, de nieuwe Puma en Explorer – geen van alle hadden ze, op een paar er nogal aan de haren bijgesleepte stylingelementen na, ook maar iets met hun voorgangers te maken. Bij deze Ford Capri Premium Extended Range RWD is het dan ook niet anders.
Iedereen boos natuurlijk, want hoe kun je dat nou doen, denken jullie dat we allemaal gek zijn, enzovoorts. En dat is uiteraard precies de bedoeling. Want het maakt niet uit wát ze over je zeggen, áls ze maar wat over je zeggen, slechte publiciteit bestaat niet, en-nogmaals-zovoorts. Het is een eigenaardige maar effectieve strategie, want na de onthulling van de Capri was de wereld weer eens te klein (daar hebben we het internet immers voor uitgevonden) en ging het over niets anders dan een vrij modale Ford. Ze zullen wel gelachen hebben, daar in Keulen.
Inhoud Ford Capri Premium Extended Range RWD (2024) review
Wat is er nieuw aan deze Ford Capri?
Nou, die naam was niet het enige waarover men zich boos maakte. Want in hoeverre was de Capri nou een echte Ford? De techniek komt immers zo’n beetje in zijn geheel van Volkswagen. De twee bedrijven sloten een tijd geleden een deal om voor een aantal modellen samen te werken. Zo is de Capri in feite een ID.4 met een andere jas, zoals de VW Transporter (straks) een Ford Transit is en de VW Amarok een Ford Ranger.
En dan nog zoiets: ook met de onlangs gelanceerde Explorer deelt de Capri veel onderdelen – portieren, bumpers, voorruit en zo’n beetje het gehele interieur zijn identiek. Zo krijgt de Capri iets van een goocheltruc: je mikt een zwik bestaande spullen bij elkaar en abracadabra, The Legend is Back! Wat godbetert nog daadwerkelijk de reclameslogan voor deze Capri is ook. Het wachten is alleen nog op een elektrische Up met een Ford-logo en een vogelsticker die ze dan Thunderbird noemen, of zo.
Hoe rijdt ie?
Prima. Maar hoewel Ford zegt een geheel eigen achteras en een eigen afstemming van vering en demping te hebben gemaakt, krijg je niet dat echte Ford-gevoel. Of je nou een Fiesta, Focus of Mondeo reed: er was altijd iets bijzonders aan de hand met de rijeigenschappen. Fords reden gewoon altijd beter dan de rest. Dat is weg.
Niet dat er ook maar iets mis is met het rijgedrag van de Capri: vermogen en tractie zat, in de Sport-stand zelfs nog wat gevoel in het stuur, maar het voelt… gewoon, alledaags. De marges waarmee de Ford-mensen konden werken waren kennelijk te klein om er echt iets bijzonders van te maken. En dat is een gemiste kans.
Hoe is het interieur van de Ford Capri Premium Extended Range RWD?
Binnenin is de boel aardig voor elkaar. De voorstoelen zitten goed (iets meer zijdelingse steun was leuk geweest) en zijn in deze versie voorzien van verwarming en massage. De klokken zijn puur VW: zelfs het hele armatuur is één op één ID, en dat geldt voor eigenlijk alle knopjes en bediendingetjes. Het grote scherm in portretmodus is oké om te bedienen, al heb je voor veel functies toch weer te veel handelingen nodig.
Het audiosysteem stelt redelijk teleur; lekker, maar niet meer dan dat. Achterin zit je riant, zonder last van die aflopende daklijn. En neem voor je passagiers vooral dat panoramadak – voorin heb je er niet veel aan, achterin des te meer.
Verder nog bijzonderheden?
Het vervelende aan die naamgeving is dat het moeilijk wordt om de Ford Capri Premium Extended Range RWD puur op zijn merites te beoordelen. Want het is natuurlijk geen oude Capri, maar is ie lelijk? Nee, zeker niet. Hij oogt best apart in een steeds homogener wordend autolandschap. Zijn proporties zijn wat vreemd, maar dat geeft hem juist iets eigens. Hij doet ons nog het meest denken aan een hoger staande, flink afgeronde Polestar 2.
De aardigste details (de zwarte balk tussen de koplampen, aflopende daklijn, de naam die aan de achterkant achter glas zit) zijn uitgerekend geleend van de oude Capri. Grappig feitje: Ford doet er in zoverre alles aan dat onze straten er wat vrolijker uit komen te zien dat het geel op deze foto’s de enige kleur is waarvoor geen meerprijs geldt. Voor de rest (blauw, wit, zwart, donkergrijs en rood) betaal je tussen de 550 en 1.200 euro extra.
Wat is de prijs van de Ford Capri?
In Nederland koop je de Ford Capri Standard Range RWD vanaf 43.350 euro. In België kost het instapmodel 47.450 euro. Een Extended Range RWD, met grotere accu en een bereik tot 627 kilometer, kost je in Nederland minstens 47.850 euro (51.450 euro in België). Als topper is er de Extended Range AWD met 340 pk voor 55.850 euro (63.450 euro in België). Dan kun je nog kiezen uit de ‘gewone’ Capri en de Capri Premium. Die laatste voegt onder meer B&O-audio, 20-inch wielen, matrix-led-koplampen en een elektrische achterklep met schop-onder-de-bumper-functie toe.
Dus, moet je de Ford Capri kopen?
Om nostalgische redenen hoef je het niet echt te doen. Aan de andere kant: als de nieuwe Capri wél een tweedeurs coupé was geweest, had jij ‘m dan gekocht? Nee, precies. En zoals gezegd: een saai ogend ding is het niet, hij rijdt prima en de specs zijn in orde. Er is dus best iets voor deze Capri te zeggen. Maar als je geen zin hebt om elke keer weer ‘dat gesprek’ over ‘die naam’ te moeten voeren, kun je misschien beter iets anders overwegen.
Ford Capri Premium Extended Range RWD specificaties (2024)
Aantal motoren | 1 |
Power | 286 pk/210 kW, 545 Nm |
Accu | 77 kWh |
Aandrijving | achterwielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 6,4 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Verbruik | 14,0 kWh/100 km |
Actieradius | 598 km |
Laadtijd | 28 min. bij 135 kW (10-80%) |
Afmetingen | 4.643 x 1.946 x 1.626 (l x b x h) |
Wielbasis | 2.767 mm |
Gewicht | 2.114 kg |
Bagage | 567/1.505 l |
Conclusie heeft op 30 oktober 2024 geschreven:
Een prima auto voor een nette prijs. Voor X euro zelfs te krijgen in België :-).
Dit is ook niet gek want de ID.4 die de basis is, is ook gewoon een heel goede auto.
Redactie TopGear heeft op 30 oktober 2024 geschreven:
Oh jee, X euro! We hebben de Belgische prijzen alsnog toegevoegd…