De marketingafdeling van Ford heeft zich niet ingehouden met de PR van de ‘Explorer’. De nieuwe Volkswagen ID.4 met een Ford-logo is de eerste elektrische auto die een heel rondje om de wereld heeft afgelegd. Lexie Alfrod stuurde een preproductieversie van de Explorer over meer dan 30.000 kilometer aan wegen op zes verschillende continenten, waarbij de finishlijn in Nice lag. Na deze trip mag de Ford Explorer in de verkoop en maakt het merk de Nederlandse prijs bekend.

Nog even over de wereldreis van Alfrod. Ford koos de Franse stad als einde van de reis, omdat daar ook de finish lag van de reis rond de wereld van Aloha Wanderwell. Zij begon in 1922 aan een reis met een Ford Model T, die duurde tot 1927. Daarmee was ze de eerste vrouw die de hele planeet had gezien. De reis van Alford duurde wat korter – zes maanden – maar bracht zo zijn eigen problemen met zich mee. Zo kon ze in de Atacama-woestijn bijladen met maximaal 2,2 kW. Niet verrassend, aangezien de woestijn nog niet wordt overspoeld met snelladers.

  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin voor opladen
    Foto: © Ford
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld rijdend zijkant
    Foto: © Ford
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin achter heuvel
    Foto: © Ford
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin voor piramides
    Foto: © Ford
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin achter opladen
    Foto: © Ford
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin voor naast vrachtwagen
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld rijdend schuin achter zonsondergang
    Foto: © Ford
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld zijkant geparkeerd
    Foto: © Ford
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin voor met Lexie Alfrod
    Foto: © Ford
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld uitreiking
    Foto: © Ford
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin voor opladen
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld rijdend zijkant
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin achter heuvel
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin voor piramides
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin achter opladen
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin voor naast vrachtwagen
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld rijdend schuin achter zonsondergang
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld zijkant geparkeerd
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld schuin voor met Lexie Alfrod
  • Ford Explorer wereldrecord EV rond de wereld uitreiking

De Nederlandse prijs van de Ford Explorer

Genoeg gelachen, vindt Ford, want er zijn serieuzere zaken te bespreken. De Explorer gaat namelijk meteen na de wereldreis in de verkoop. De Nederlandse prijs van de Ford Explorer begint bij 41.450 euro. Daarmee is de Explorer goedkoper dan de instapper van de Volkswagen ID.4 (44.990 euro). Voor deze prijs krijg je de Standard Range-versie met achterwielaandrijving. De Extended Range RWD gaat voor 45.950 euro. De variant met een grotere batterij én vierwielaandrijving kost minimaal 53.950 euro.

Dan zijn er nog Premium-uitvoeringen met een panoramadak, een ander audiosysteem, andere verlichting en wat extraatjes in het interieur die standaard geleverd worden. De Premium-versie met achterwielaandrijving gaat voor 49.950 euro. De topper is de Ford Explorer Premium Extended Range AWD, die voor minimaal 57.950 euro wordt verkocht.

De prijzen in België beginnen bij 44.950 euro, wat betekent dat de Explorer 50 euro duurder is dan de ID.4 aldaar. De goedkoopste versie met de grotere actieradius kost minimaal 48.950 euro. Wil je vierwielaandrijving en een grote batterij in België, dan ben je 56.988 euro kwijt. De Explorer Premium RWD kost 49.228 euro en de uitvoering met vierwielaandrijving gaat voor minimaal 60.448 euro.

Specificaties van de Ford Explorer

Hoe ver de goedkoopste Explorer op een volle batterij kan rijden, weten we niet. Ford communiceert alleen de gegevens van de Extended Range-uitvoeringen. Kies je voor achterwielaandrijving, dan krijg je een 77-kWh batterij die goed is voor 602 kilometer aan rijplezier. De AWD-versie krijgt een 79-kWh accu waarmee je 566 kilometer ver komt. Bij de Premium-modellen slinkt de actieradius respectievelijk naar 572 kilometer en 532 kilometer.

De Ford Explorer met achterwielaandrijving krijgt één elektromotor die zorgt voor 286 pk en 545 Nm. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u en hij gaat van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden. Met een extra elektromotor groeit het vermogen in de AWD-uitvoering naar 340 pk. De topsnelheid blijft hetzelfde, maar de sprintsnelheid gaat naar 5,3 seconden. Daarmee is de vierwielaangedreven Explorer sneller dan een Focus ST.

Ook opladen moet vliegensvlug gaan: van 10 naar 80 procent laden zou met een 185-kW snellader in 26 minuten gepiept moeten zijn. De RWD-versie kan maximaal 135 kW aan. Verder is er 450 liter aan kofferbakruimte en kan de versie met vierwielaandrijving maximaal 1.200 kilo trekken. De leveringen van de Ford Explorer beginnen in september van dit jaar, behalve die van het goedkoopste model. Die auto’s worden pas in het eerste kwartaal van 2025 geleverd.

Reacties

  • Eric heeft op 21 april 2024 geschreven:

    Waarom in Nederland goedkoper dan in België

    Reageer
  • Gregor heeft op 27 maart 2024 geschreven:

    Als deze net zo fijn in gebruik is als de ID.4 dan wordt het een verkooptopper.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)