Het gewichtsverminderingssyndroom houdt niet alleen veel mensen in de greep, maar ook de auto-industrie. De geest van afvallen waart dagelijks rond op de burelen van de techneuten met als doelen: lichter en stijver. Leidt vooral laatstgenoemde bij menig mens tot minder sportiviteit, een auto vaart er wel bij. Een goed voorbeeld is de vernieuwde Focus Ecoboost.
De verbeteringen kwamen al enkele uren eerder aan het licht tijdens een fysieke kennismaking met de Focus. Geen rondjes in een binnenstad maar meteen vol gas op een meanderend parcours met veel hoogteverschil in het zuiden van Spanje. De nieuwe 1,5-liter EcoBoost-benzinemotor met 182 pk, die debuteert in de Focus, laat geen twijfel bestaan over zijn kunnen. De motor loopt soepel en heeft zowel bij lage als hoge toeren genoeg koppel; een prima eenheid met het stijvere onderstel. Gladgestreken asfalt of een slecht wegdek, de combinatie geeft geen krimp. De zesbak schakelt trefzeker.
Het fijnslijpen heeft ook het stuurgedrag goed gedaan. De geometrie van de voorwielophanging is verbeterd en de schokdempers en de stuurbekrachtiging zijn verfijnd. Allemaal net een tikje strakker. Bovendien doet het Enhanced Transitional Stability-systeem zijn intrede. Het heeft oog voor snelheid en stuurgedrag en grijpt waar nodig met vooruitziende blik in.
Met minder, maar nog veel knoppen en schakelaars op dashboard en middenconsole wordt aan de wensen van consumenten gehoor gegeven. Daarnaast is het infotainmentsysteem met navigatie en al die dingen, genaamd Sync 2, verder verbeterd. Dat ‘verstaat’ voortaan verbale commando’s over eten (‘ik heb honger’) en airconditioning (‘temperatuur 20 graden’). Door het inpluggen van een smartphone kunnen telefooncontacten of muziek worden opgeroepen.
De facelift van de Focus mag dan leiden tot minder gewicht, met de Aston-neus van de auto is alles in het werk gesteld om de auto een ‘dikker’ voorkomen te geven. De motorkap oogt forser en rust op wat slankere koplampen. Aan de achterkant van de hatchback heerst door herindeling meer rust. De bijgeslepen Focus Ecoboost staat in twee benzine-uitvoeringen (1,0- en 1,5-liter) en een 1.5 diesel (alle met handbak) bij de dealer. In februari 2015 volgen de ST, de Electric en de 2,0-liter diesel, en in maart 2015 is ie leverbaar met automaat. Die gaan allemaal ongetwijfeld in grote aantallen over de toonbank.
Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium 5-deurs
15/20
Motor
1.499 cc
viercilinder turbo
182 pk / 240 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,8 s
top 222 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
128 g/km CO2
B-label
Afmetingen
4.358 x 2.010 x 1.484 (l x b x h)
2.648 (wielbasis)
1.322 kg
55 l (benzine)
363 / 1.148 l (bagage)
Prijzen
NL n.n.b. (25%)
BE € 24.250
Het vonnis
Ford heeft de Focus op veel fronten verbeterd. Het dashboard maakt nog steeds indruk door de vele knoppen en schakelaars. De 1,5-liter EcoBoost is prima, maar het gros van de kopers in ons land zal kiezen voor de zuinigere 1.0 EcoBoost
Reacties