Een mannetje in een witte overall gebaart dat we naar voren moeten rijden, naar de startlijn op het Goodwood Festival of Speed. De 2,3-liter motor brult en knalt er op los als Ken het toerental opvoert om snel te kunnen wegrijden. Het lawaai is iets minder schor en resoluut dan wat de vorige vijfcilinder RS uitstootte. Met brute kracht vliegen we de startlijn over, terwijl Ken met gepast geweld de handgeschakelde versnellingsbak bedient. In een oogwenk zijn we bij de eerste bocht.
Ik ken niemand die een auto zo hard deze bocht in ramt als Ken Block. Een trap op de rem en dan, als de achterwielen grip beginnen te verliezen, vol op het gaspedaal. Overstuur door veel vermogen.
Dit voelt gek in een snelle hatchback. Het soort geintjes wat je met een Golf R niet zou kunnen uithalen. Eerlijk gezegd: dit wil je ook niet. Als je een paar keer op deze wijze een rotonde hebt genomen zet je vanzelf de driftmodus uit. Helemaal als je zelf je banden en je verzekeringspremie moet betalen, en iedereen in je straat inmiddels weet dat jij die rakker bent met een nieuw speeltje. Niemand rijdt de hele tijd als Ken Block, zelfs Ken Block niet.
‘Molecomb’ is de duivelsbocht op Goodwood. Hier is vandaag al een Jaguar XJ in een hooibaal beland, met bestuurder Andy Green. Ken heeft geen moeite met deze bocht, alles loopt netjes en soepel. Netjes en soepel is ook hoe je de RS kunt typeren – samen met de termen driftend en asociaal.
Op basis van deze rit met Block kun je nog geen definitief oordeel vellen over de RS. Wel over de voertuigbeheersing van Ken, die is dik in orde; moeiteloos, zelfverzekerd, relaxed. De Ford voelt niet specifiek hardcore aan, zoals bijvoorbeeld de Civic. Hij zit meer tussen de Civic en Golf in. Ken zegt dat de RS lichtvoetig en responsief is, en dat betwijfel ik niet. Hij lijkt een tikje brutaler dan de Golf, maar ik weet niet of ie zo taai is als de oude RS. Zoals gezegd, is het nog te vroeg om conclusies te trekken, maar de nieuwsgierigheid is gegroeid.
Wat we wel kunnen vaststellen, is dat de Focus RS 350 pk krijgt en 440 Newtonmeter trekkracht, met een overboost van vijftien seconden tot 470 Nm. Zulke enorme krachten zal je in het normale verkeer nooit legaal kunnen benutten. De 2,3-liter motor is dezelfde als die in de Mustang, maar dan met een verstevigde cilinderkop, plus grotere turbo en intercooler. Toeren draaien kan tot 6.800 per minuut, en net als in de Civic is de handgeschakelde zesbak de enige keuze.
Het acceleratiecijfer is pas sinds kort bekend: van 0 naar 100 km/u gaat de Focus RS in 4,7 seconden. Sneller wordt ie niet, gezien de handbak. Z’n prestaties zijn vergelijkbaar met die van de Golf R en de Civic Type R. De motor van de Ford voelde energiek en accelereerde snel, ondanks het extra gewicht van mijn lichaam in de auto. Een rondje Nürburgring? Die meting zal ongetwijfeld binnenkort gepubliceerd worden. Reken op minder dan acht minuten. Dat is de tijd die een snelle hatch dezer dagen moet kunnen halen. Zou de RS sneller kunnen zijn dan de 7:50 die de Civic noteerde? Ik betwijfel het.
We hebben het over de standaard RS. Bij de Fiesta kun je kiezen voor een Mountune-pakket met pakweg 30 extra pk’s. Waarom niet een stuk of 50 pk extra voor de Focus RS? Misschien is dat onvermijdelijk aangezien Mercedes de A 45 AMG net heeft geüpdatet en Volkswagen de Golf R400 in productie gaat nemen. Die laatste sprint in 3,9 seconden naar 100.
Het blijft speculeren uiteraard. En speculeren doen we graag omdat we enthousiast zijn over de Ford. Net als de Type R zou de Focus RS een echt eigen karakter moeten hebben, met net wat andere capaciteiten dan de Golf, maar wel met vergelijkbare prestaties. Meer dan snelheid of grip moet ie vooral veel plezier bieden. Daar draait het namelijk daadwerkelijk om en Ford heeft in de loop der jaren bewezen dat ze weten hoe dat moet. Om die reden hebben we er alle vertrouwen in dat de nieuwe RS onze verwachtingen zal overtreffen. Laat 2016 maar komen.
Ford gaat voor 4×4
Dit is de eerste 4WD-hatchback sinds de Escort Cosworth. Het systeem kan maximaal 70 procent van het koppel naar de achteras leiden. En dan is het differentieel ook nog in staat om de aandrijfkracht over de achterwielen te verdelen. Dit zou de balans moeten verbeteren. In bochten moet het een laterale versnelling van meer dan 1 g opleveren.
RS op de heuvel
Ken Block bespreekt de Focus RS met onze redacteur voordat ze de Goodwood-heuvel op rijden. Dat werd geen sloom ritje. De Focus RS biedt nogal wat zijwaarts glijgenoegen, zoals Ford beloofd had. Vanuit de passagiersstoel voelt de RS niet overmatig agressief aan, maar er zal ongetwijfeld nog wat gefinetuned worden voordat de auto in de showroom staat.
Deze of een Golf R? Een lastige keuze en pas volgend jaar kunnen we je hierin van advies voorzien. De RS wordt een vijfdeurs, met handbak, 350 pk en de Nederlandse prijs ligt waarschijnlijk rond de 50.000 euro.
Reacties