Het is onze favoriete redenatie van autofabrikanten: laten we een auto meer vermogen en uitrusting geven voor dezelfde prijs. Ford doet het met de Ford Focus ST-Line Limited Edition, de op twee na krachtigste variant, na de ST en de RS, van deze toch al erg fijne generatie Focus. Er komen 120 exemplaren naar Nederland.
Wat is er speciaal aan deze Ford Focus ST-Line 182?
In essentie is het een gewone ST-Line. Kijk naar de sportieve neus, zwarte accenten en het glimmende uitlaatje. Deze haalt 182 pk in plaats van 150 pk uit z’n 1,5-liter EcoBoost-viercilinder. Daarnaast krijgt ie unieke 18-inch velgen, een zwart dak en verwarming in de voorruit, de stoelen en het stuur. Dit alles terwijl de prijs onveranderd blijft. Dat betekent dat je nu een misschien niet gloeiend hete, maar toch behoorlijk warme hatch kunt krijgen voor de vriendenprijs van 25.840 euro. Ter vergelijking: een Seat Leon FR (met minder vermogen, maar wel iets sneller dan de Focus) begint pas bij 28.100 euro. In België vraagt Ford overigens 1.440 euro extra ten opzichte van de ST-Line met 150 pk. Met 22.331 euro blijft het alsnog een uitermate schappelijk aanbod.
De Ford Focus ST-Line 182 Limited Edition is onder andere uit te breiden met bekleding van eco-leer en alcantara, met rode stiksels in een ruitjesvorm. Voor 1.095 euro zouden wij zeggen: altijd doen. Het voegt nogal wat cachet toe. Het interieur van deze Focus is altijd een kritiekpuntje geweest. Als het niet was vanwege de materiaalkeuze, dan wel vanwege de moeilijke vormgeving. Maar op deze manier wordt het nog eens een vlot en aansprekend geheel.
Hoe snel is deze Focus?
De gekietelde EcoBoost-motor maakt van de Focus een prettig inhaalmaatje. Ja, z’n 0-naar-100-tijd van 8,6 seconden lijkt op papier niet heel indrukwekkend. En ligt slechts 0,3 seconden lager dan die van de 150-pk versie. Maar de tussenacceleraties mogen er zijn. De turbo haalt even adem en stampt je voorwaarts in om het even welke versnelling. Bij z’n toerenlimiet van 6.500 kom je niet in de buurt. Tegen die tijd heb je al opgeschakeld om opnieuw een duwtje te incasseren. De motor is daarbij in eerste instantie wel erg stil. Toch, zodra hij door en voorbij het middengebied gaat, klinkt er een leuke rasp.
Over de gewillige besturing van de Focus is al veel gezegd en geschreven. Die is onverminderd goed, zeker in combinatie met het ST-Line-onderstel. Het is taai maar rechtvaardig. Het duurt niet lang voor je met deze Ford begint te stoeien alsof ie je kleine broertje is. Dat hij daarbij geen geavanceerde, elektronisch gecontroleerde sperdifferentiëlen of andere kunstjes heeft, is met 182 pk niet erg – dit is een bruikbaar vermogen voor een voorwielaandrijver. Al reden we ‘m eerlijk gezegd niet in de regen.
Dus: wacht je op de nieuwe Focus of ga je voor deze feestelijke en voordelige uitsmijter? Hm. Wij doen eerst even ‘n extra rondje in de Ford Focus ST-Line 182; vraag het ons daarna nog eens.
Specificaties Ford Focus ST-Line Limited Edition
Motor
1.498 cc
viercilinder turbo
182 pk @ 6.000 tpm
240 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,6 s
top 222 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
127 g/km CO2
C Label
Afmetingen
4.360 x 1.823 x 1.484 mm (l x b x h)
2.648 mm (wielbasis)
1.225 kg
55 l (benzine)
363/1.148 l (bagage)
Prijzen
€ 25.840 (NL)
€ 22.331 (B)
VONNIS
Erg leuke auto die alle vakjes eigenlijk wel aankruist. Laat z’n leeftijd hier en daar zien, maar wat geeft dat als je voor dit bedrag zo’n goed uitgeruste en plezierige machine krijgt? Bedenk wel: hij is limited, dus niet te lang wachten
Reacties