De dieselende Ford Kuga waar we eerder mee reden, beviel al erg goed. Dus de 200-pk sterke 2.5T moet haast wel een killer zijn.
 
Jij wilt: een auto met 200 pk. Dan heb je best veel keus. Maar er moeten eventueel vier of vijf mensen in passen. Pats, daar gaan alle tweezitters en hip bedoelde coupés. Je komt nog wel eens een verkeersdrempel tegen en vindt het niet leuk daar elke keer schuin en scherend overheen te moeten. Hup, daar gaan weer een paar kandidaten. Wat hoger zitten dan normaal bevalt je eigenlijk wel en ach, skiën doe je ook nog wel eens dus een 4WD/SUV/crossover of hoe ze die dingen ook mogen noemen: het mag best. En alsof de spoeling nu niet al dun genoeg geworden is, wil je ook nog eens een aansprekend uiterlijk en liefst een beetje exclusiviteit. Zo vaak koop je geen nieuwe auto, dus dat mag best gezien worden. Wij hebben je verlanglijstje bij deze kunnen reduceren tot welgeteld één auto: de Ford Kuga 2.5T. Nu nog kijken of we je hem ook kunnen aanraden.
 
Eén ding staat vast: het is nogal een buitenbeentje, die Kuga, en dat blijft voorlopig ook zo. Ten eerste omdat de concurrenten (denk Audi Q5, Mercedes GLK) het visueel sowieso niet halen bij de flamboyante Kuga – daarbij zijn ze groter en duurder, waardoor je je af kunt vragen of de Kuga eigenlijk wel concurrenten hééft. Captiva? Nee joh. Antara? Ook niet. Qashqai? Misschien – maar proppen ze daar ook 200 pk in? De Audi Q3, dat zou er een kunnen worden, maar die moet zich eerst maar eens laten zien. Tweede exclusiviteitsreden is z’n prijs: de Kuga 2.5T is er vanaf een riante 42.000 euro, onze Titanium komt al op een paar duizendjes meer, en er zit ook nog voor vijf mille extra aan lekkers op (onder andere navi, panoramadak, 19 inch lichtmetaal, bi-xenon en keyless entry). Dat is een vrij concurrentieloos bedrag. De diesel-Titanium is nauwelijks goedkoper, en prijsvriendelijker motoren zíjn er gewoon niet. Exclusiviteit gegarandeerd dus.
 

Maar dé reden om een Kuga aan te schaffen is zijn rijgedrag. Hij is voorzien van een van de lekkerste motoren van dit moment, de 2,5-liter vijfcilinder die ook in de Focus ST en RS ligt. Een briljant apparaat, dat er bij elk willekeurig toerental als een gek aan kan gaan sleuren, maar ook geciviliseerder te werk kan gaan. Hij maakt het rijden in de Kuga tot een rare belevenis: door de hoge zit vermoed je helemaal niet dat je met dit ding het gros van je medeweggebruikers zoek kunt rijden – wat heet, tot totaal verdwaalde verdwazing kunt brengen. Je zit in 8,2 seconden op de 100 en kunt door tot 210 km/u, maar dat is niet waar het bij de Kuga om gaat. De geweldige tussensprints, het onvermoede comfort en de heerlijke roffel waarmee die gepaard gaan, de uitmuntende besturing (die je zelfs nog wat zwaarder kunt afstellen – hulde), de perfecte stoelen, de bocht- en (nog best aardige) terreinvaardigheid én natuurlijk dat kick ass-uiterlijk zijn niet in cijfertjes te vangen. Maar voor ons wel reden om te zeggen: als je een Kuga wilt, koop deze.

Reacties

Meer van TopGear