Van alle SUV’s van het afgelopen jaar lijkt dit de belangrijkste. Vers van de boot brachten we de Ford Kuga direct naar zijn natuurlijke habitat: de stad.
 
Martin Smith is de man die verantwoordelijk is voor de gewelfde wielkasten van Gene Hunts Audi Quattro uit de televisieserie Ashes to Ashes. Het is een hoogtepunt op zijn cv, daarover kan geen twijfel bestaan. Enkele jaren geleden van GM naar Ford gelokt, hebben opperbaas Smith – een sigaarkauwende zestiger – en zijn team met de Ford Kuga dat wapenfeit wellicht geëvenaard: het is de eerste crossover waarvan ik geen moordneigingen heb gekregen.
 
God, wat haat ik die krengen. De auto-industrie is een van de allergewiekste exponenten van kapitalisme en Westers kapitalisme bestaat voor een belangrijk deel uit het bedenken van dingen waarvan we niet wisten dat we ze wensten of nodig hadden en dat weten ze vervolgens zo geniepig en vasthoudend aan de man te brengen dat we ons verbouwereerd afvragen hoe we jarenlang zonder die dingen hebben overleefd.
 
Zo af en toe komt er iets voorbij dat zo briljant is van eenvoud of zo schitterend vormgegeven dat de wereld iets om zijn as verdraait: de iPod bijvoorbeeld. Het wiel. Of elektriciteit. Op andere momenten wordt de vrije markt een beetje idioot en bedenkt dat het een geweldig plan is als we met zijn allen voor nul euro (inclusief belasting) naar een of ander godvergeten oord in Oost-Europa vliegen waar niemand van gehoord heeft.
 
En dan is er nu de crossover. Nu al goed voor duizenden exemplaren in een snel groeiende markt. Dat betekent wegen vol met een beetje offroaders, opgeklopte stationwagons en, in het geval van de Nissan Qashqai, voorwielaandrijvers die doen alsof het 4×4’s zijn (zo ongeveer als dertig jaar geleden al de schitterende Matra-Simca Rancho deed).
 
Omdat iedereen het nu probeert, is hier mijn basisregel: elke auto die is bedacht door de afdeling Marketing deugt niet. Of moet op zijn minst met de nodige terughoudendheid worden benaderd. Waar zullen we beginnen? In de lectuur waarmee de introductie van de Kuga gepaard gaat, legt Gunnar Hermann, bij Ford Europa verantwoordelijk voor modellen in dit segment, uit dat de ‘Kuga een kan alles-houding heeft’. Natuurlijk heeft hij die, het is een auto, godbetert! Hij is ontworpen om dingen te kunnen. Als hij een kan niet-houding had zou hij net zo zinvol zijn als, ja als eh, als een radiateur van chocolade. Dan is er ook nog de bewering dat dit een volledig nieuwe toevoeging is aan het oeuvre van Ford. Zijn ze de Maverick vergeten? Is iedereen die vergeten?
 
Hoe het ook zij, je kunt niet ontkennen dat het ontwerpteam van Ford onder leiding van Smith en bovendien met mensen als Stefan Lamm en Chris Bird – die beiden doorgewinterde ontwerpers zijn – op de kaart staat. De Mondeo weigert genoegen te nemen met alleen een plek op de snelweg, de S-Max ziet er scherp uit en de Fiesta die er aan zit te komen, ziet er modern uit met een kapitale M. De Kuga werd voorafgegaan door de conceptcar Iosis-X in Parijs 2006, maar het eindresultaat is desondanks nog steeds een beetje een verrassing.
‘Hij is net zo plezierig in gebruik als de beste gsm’s of hardloopschoenen, hetgeen niet zo’n belachelijke vergelijking is als het lijkt’
 
Opvallend, gedrongen en vol met in het oog springende details zonder te bezwijken onder het gewicht van zijn eigen opzichtigheid, is de Kuga de fundamenteel correcte, zoals elk productdesign nastreeft – maar wat zo zelden lukt. Fords onderste en bovenste ‘recht-in-je-gezicht’-trapezoïden vormen staan hem echt goed, de overhangen voor en achter zijn goed gekozen en hoewel hij groter is dan andere Ford-modellen in dit segment, lijkt hij goed hanteerbaar. Hij is net zo plezierig in gebruik als de beste gsm’s of hardloopschoenen, hetgeen niet zo’n belachelijke vergelijking is als het lijkt. Het is immers, goedbeschouwd, een onderdeel van je lifestyle-uitrusting, maar hij doet dat ingetogen zonder de aandachttrekkerij van een surfboard, snowboard of wakeboard. Hij ziet er bovendien goed uit in het wit.
 
Hij zorgt ook voor veel bekijks, op een manier die de Opel Antara, Toyota RAV4, VW Tiguan, Mitsupeucit Outcrosser007.jp, Chevrolet Captiva of Nissan X-Trail niet voor elkaar krijgen. Parkeer je de Kuga naast de nieuwe Renault Koleos, dan kun je net zo goed Angelina Jolie vergelijken met Angela Merkel.
 
Misschien is het je inmiddels opgevallen dat ze allemaal hun flauwekulnamen gemeen hebben. Kuga heeft het specifieke onderscheid dat hij bijna identiek klinkt als Cougar, een recent model dat misschien nog wel minder in ons geheugen is blijven hangen dan de Maverick. Een van de meest opvallende zaken van dat model was het interieur, dat in zijn geheel was ontworpen door centenneukers.
 
Goddank waren de accountants met vakantie toen het op het interieur van de Kuga aankwam. Hoewel dit een crossover is, is de klim naar de bestuurderstoel niet te steil en als je er eenmaal bent gearriveerd, is de zitpositie uitstekend. Vooral vrouwelijke bestuurders stellen het verhoogde uitzicht van SUV’s op prijs en de vanuit de Kuga heb je goed zicht. Sterker nog: de uitsneden in de c-stijlen zorgen voor uitmuntend uitzicht driekwart naar achteren. De Kuga is zeer waarschijnlijk een graag geziene gast voor het naar school brengen van de kinderen; zijn compacte buitenmaten en prima zicht rondom zijn belangrijke voordelen. Of je nu vindt dat kinderen gezien moeten worden en niet gehoord, ze moeten in elk geval niet overreden worden.
 
Voor iedereen die oud genoeg is om zich nog de maatschappelijk verantwoorde indeling in L-, GL- en Ghia-uitrustingsniveaus uit de jaren zeventig en tachtig te herinneren, moet een blik in de prijslijsten van Ford anno 2008 een behoorlijk ontregelende ervaring zijn. De Titanium-uitvoering van 39.100 euro wordt weliswaar niet daadwerkelijk met titanium uitgerust, maar heeft wel met een intuïtief bedienbaar multimediasysteem en een geweldige geluidsinstallatie. Voor nog eens 2.250 euro koop je daar een Business Pack bij met een navigatiesysteem, parkeersensoren, Bluetooth en verwarmbare voorstoelen.
 
Er zijn meer leuke voorzieningen, zoals het kleine, geribbelde deel boven het dashboardkastje, de plastic sierrand ronde de handrem (is beter dan het klinkt) en de inzetstukken van de portiergrepen. Smith is de grootmeester van het behaaglijke interieur en het interieur van de Kuga voelt inderdaad heel behaaglijk aan. Alleen de volgende Volvo XC60 kan zich daarmee meten, en die is veel duurder.
‘De dynamische rijervaring lijkt veel meer op die van een gewone personenauto dan bij de meeste andere crossovers’
 
Het huidige Ford-gamma biedt bovendien een enorm volwassen en goedgeolied gevoel. Draai de sleutel en druk op de stevige kleine Ford Power-startknop die is genesteld tussen de ventilatieroosters bovenin de middenconsole, en de tweeliter TDCi-motor van de Kuga komt brommend tot leven. Het is bij stationair toerental niet de stilste, maar toch is er onmiddellijk het gevoel dat je de controle hebt over een machine die buitengewoon zorgvuldig is gebouwd. Hij voelt Duits aan (is hij ook, de Kuga wordt in de Ford-fabriek in Saarlouis gefabriceerd).
 
Dit is een uiterst plezierige auto om mee te rijden. Niets meer, niets minder. Besturing, versnellingsbak en de belangrijkste bedieningsorganen werken allemaal probleemloos en soepel. De dynamische rijervaring lijkt veel meer op die van een gewone personenauto dan bij de meeste andere crossovers. Zijn vierwielaandrijving van Haldex leidt koppel naar de achterwielen als dat nodig is. De besturing is van het elektrohydraulische type en alhoewel je kunt kiezen uit de standen ‘standard’, ‘comfort’ en ‘sport’ betekent die keuze dat geen van die opties echt optimaal is. Toch is hij in elk geval meer dan rechtlijnig.
 
Er zijn weinig verrassingen en evenmin teleurstellingen. Voor zitten MacPherson-veerpoten en achter de multilink-ophanging uit de Focus. De Kuga rijdt er voortreffelijk mee, zonder de wegligging te schaden. Zijn hogere zwaartepunt wordt alleen problematisch als je Focus ST-achtige rijprestaties verwacht. De rest van de tijd voldoet hij prima. Feitelijk zal elke eigenaar die uit zijn BMW X3 of VW Tiguan stapt zich gedwongen zien zich af te vragen waarom hij zo hecht aan mythische merkwaarden. Ford rekent op 60 procent vreemd-merkkopers, al is men realistisch bij de inschatting welke concurrenten getrotseerd kunnen worden.
 
Met knarsende tanden moet ik toegeven dat dit een verstandige, intelligente en aantrekkelijke auto is. Gecombineerd gebruik is 6,4 l/100 km en de CO2-uitstoot van 169 g/km maakt hem tot de meest efficiënte 4×4 op de markt (afgezien van de Fiat Panda). Actieve en passieve veiligheid zijn bovenmodaal in zijn klasse. Ik ben een gezinsman en denk dat ik graag een Kuga zou willen hebben. Bovendien heb ik misschien geen andere keuze. Door het goedkope luchtverkeer dat zorgt voor het smelten van de poolkappen en daarmee samenhangende klimaatverandering kun je rekenen op een stijgende waterspiegel en overstromingen. De Kuga kan dieptes van 45 centimeter doorwaden. Dat is nou een echte lifestylekeuze.

Reacties

Meer van TopGear