Het was slechts een kwestie van tijd voordat de Europese autoveredelaars hun mouwen zouden opstropen om deze Yank Tank extra pep te geven. Wat is er immers mooier dan een exoot nog exo­tischer te maken? Clive Sutton, een Engelse dealer van luxe auto’s, levert een kit die de dikke coupé opwaardeert tot ruim 700 pk.

Wat heeft Clive Sutton nog meer met de Mustang gedaan?

De hoofdrolspeler in deze test is het uithangbord van de tuner, en is daarom volgehangen met bijna alles wat er mogelijk is. De spoilerset met koolstofvezel details kost je 10.000 euro, de 20 inch velgen en KW-verlagingsveren (voor -25 millimeter, achter -35 millimeter) komen op 6.700 euro. Het klapstuk is de upgrade van de V8-motor. Met behulp van een Whipple-supercharger groeit het vermogen tot 709 pk, je eigen vermogen teert met 15.000 euro in. Dan krijg je er wel een viervoudig instelbare uitlaat en een extra spoi­lerlip onder de achterbumper bij.

In standaardtrim klinkt de 5.0 V8 gek genoeg wat lafjes, dus die nieuwe uitlaat is welkom. Sutton komt ook nog met tuningkits voor het inlaattraject. Helaas heeft onze testauto die niet – we zijn nieuwsgierig naar het effect.

Is de motor in de Ford Mustang CS700 veel beter dan normaal?

De supercharger vergt even gewenning. Bij lage toerentallen mis je de allesvergruizende dreun in je rug, terwijl je dat met 709 pk toch mag verwachten. De zestraps automaat doet het ook op z’n gemakje, dus dat werkt niet mee.

Echter, jaag ‘m op tot boven 5.000 tpm en de motor joelt en brult het uit. Met een grijns van oor tot oor geniet je van de ongebreidelde kracht. Minder prettig is dat de remmen allerminst op hun taak berekend zijn. Dat is even schrikken.

Kan de CS700 al die power wel aan?

Eigenlijk is het maar goed dat de motor op gang moet komen in zijn krachttoer. Als de Ford Mustang CS700 met zijn spierballen zou rollen zoals – pak ‘m beet – een Porsche 911 Turbo, dan zouden de achterbanden het niet kunnen bijbenen. Op deze manier kunnen ze het ternauwernood aan.

De wegligging in bochten is oké. Bij lage snelheden voel je ‘m iets over de voorwielen wegglijden, maar met 914 Nm is er voldoende reserve om dat te compenseren, zonder dat de goedmoedige tractiecontrole zich ermee bemoeit. Bij lastwisselingen merk je dat het onderstel is aangepakt met kortere en stijvere veren, we hebben niets te klagen over de stabiliteit.

Moet ik een afspraak bij de chiropractor maken als ik hierin heb gereden?

Knap genoeg is het comfort heel acceptabel, als je in ogenschouw neemt dat er een puur raceonderstel onder zit. Zelfs de instelbare schokdempers hebben geen standje ‘tanden rammelen’.

De Ford Mustang CS700 is geen keiharde sportauto, daarvoor is ie te zwaar, te vaag in het stuur en te loom in zijn reacties. Eigenlijk is het een moderne ode aan de musclecars van weleer. Hebben? De goedkope Britse pond maakt een ombouw relatief betaalbaar, maar uiteraard zal de basis, een standaard Mustang GT V8, je in Nederland een klein vermogen kosten.

Motor
4.949 cc
V8 supercharged
709 pk
914 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top n.b.
Verbruik
15,4 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.784 x 1.916 x 1.381 mm (l x b x h)
2.720 mm (wielbasis)
gewicht n.b.
61 l (benzine)
408 l (bagage)
Prijzen
NL ca. € 140.000 (25%)
B ca. € 75.000

Vonnis
Hij mag er nog zo snel en vervaarlijk uitzien, zelfs dik 700 pk maakt van de Mustang nog geen sportauto. Ach, een jankende musclecar met extra grote ballen is ook leuk . De prijs is even slikken door ons belastingklimaat

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)